וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייוואן לארה"ב: חוששים מגורל דומה להונג קונג; סין: משחקים באש

12.8.2020 / 19:50

באי הדמוקרטי הביעו את הדאגה במהלך ביקורו של שר הבריאות של ארה"ב, הגורם האמריקני הבכיר ביותר שהגיע לטייפה זה 40 שנה. בבייג'ינג, שלא שוללת השתלטות בכוח על טייוואן, מזהירים מההשלכות. "ארה"ב עושה הצגה פוליטית בזמן שמיליונים סובלים מהקורונה"

בווידאו: ביקור שר הבריאות האמריקני בטייוואן/צילום: רויטרס

סין אמרה היום (רביעי) כי היא מתנגדת ליחסים רשמיים שהוא בין ארצות הברית לבין טייוואן מכל סיבה שלא תיהיה. זאת, אחרי ביקורו של שר הבריאות של ארצות הברית, אלכס אזר, באי שבו רואה בייג'ינג מחוז מורד. "מי שמשחק באש יישרף", הזהיר דובר משרד החוץ של סין, ז'האו ליג'יאין, בתדרוך לכתבים.

הוא אמר כי תפקודו של אזר בזמן מגיפת הקורונה הוא "הגרוע ביותר בעולם", לאור הביקורת שהשמיע הבכיר בממשל נגד תגובתה של בייג'ינג לווירוס. שר הבריאות האמריקני אמר אתמול כי אם התפרצות כזו הייתה מתחילה בטייוואן או בארצות הברית, היא הייתה נבלמת בקלות.

באי הדמוקרטי הביעו דאגה כי גורלם יהיה זהה לשל הונג קונג, שהאוטונומיה שלה נרמסת בחודשים האחרונים תחת חוק הביטחון הלאומי של סין. בייג'ינג מעולם לא הסירה מהפרק את האפשרות להשתלטות בכוח על טייוואן.

וושינגטון ניתקה את קשריה הרשמיים עם טייפה ב-1979 לטובת בייג'ינג, אך היא עדיין ספקית הנשק הגדולה ביותר של טייוואן. ממשל טראמפ שם את חיזוק התמיכה באי העצמאי דה-פקטו בראש סדר העדיפויות בשל המתח מול סין.

נשיאת טייוואן, צאי אינג-וון ושר הבריאות האמריקאי, אלכס אזר במהלך הצהרות לתקשורת לפני פגישתם בטאיפיי 10 באוגוסט 2020. רויטרס
בסין עוקבים מקרוב. נשיאת טייוואן ושר הבריאות האמריקני, שני/רויטרס

סין הציעה לטייוואן מודל של "מדינה אחת, שתי מערכות", בדומה לשיטה בהונג קונג שאמורה להבטיח חירויות גדולות יותר מאשר אלו בסין היבשתית, אך היא נשחקה בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז העברת חוק הביטחון הלאומי. ההצעה הסינית נדחתה על ידי כל המפלגות הגדולות והממשלה בטייוואן.

לדבריו, המגיפה בארצות הברית "איננה תחת שליטה" וזאת באשמת אזר. "הוא התעלם ממיליוני אמריקנים הסובלים מהנגיף ופנה לטייוואן כדי לעשות הצגה פוליטית", אמר."התנהגותו מוכיחה שוב כי בעיני פוליטיקאים אמריקנים, אין משמעות לחייהם של האמריקנים בהשוואה לרווחים הפוליטיים האנוכיים שלהם".

אזר הוא הגורם האמריקני הבכיר ביותר שביקר בטייוואן מזה ארבעה עשורים, והוא הגיע לאי לאחר התדרדרות חדה ביחסים בין ארצות הברית לסין בשורת נושאים, כולל סחר, המצב בהונג קונג והקורנה. ממשל טראמפ מרבה לתקוף את סין על טיוח חומרת המגיפה, שזוהתה לראשונה בעיר ווהאן בסוף השנה שעברה. סין מכחישה את ההאשמות.

תרגיל אוויר, ים ויבשה של צבא טייוואן/צילום: רויטרס

אתמול אמר הנשיא דונלד טראמפ כי יחסיו עם נשיא סין שי ג'ינפינג התקררו בעקבות המגיפה, וציין שהם לא דיברו תקופה ארוכה. טראמפ, העומד בפני בחירות בעוד שלושה חודשים, מכנה את הקורונה "הנגיף הסיני". בארצות הברית יש את מספר המתים והמאובחנים הגבוה ביותר בעולם, בעוד שטייוואן זכתה לשבחים מצד מומחי הבריאות בשל תגובתה המהירה. היא רשמה רק 480 מקרים מאומתים ושבעה מקרי מוות.

ביום שני, בזמן ביקורו של אזר, שלחה סין מטוסי קרב מדגם J-11ו-J-10 שנכנסו לזמן קצר לצד של טייואן במצר הצר והרגיש המפריד אותה משכנתה הענקית. חיל האוויר של טייוואן מסר כי התקרית התרחשה בסביבות השעה 9:00, זמן קצר לפני הפגישה בין הבכיר האמריקני לבין הנשיאה צאי אינג-וון. עוד מסרו בחיל בהודעה שפורסמה על ידי משרד ההגנה כי טילי נ"מ יבשתיים עקבו אחרי המטוסים הסיניים, ואלו "גורשו" על ידי מטוסי סיור טייוואניים.

זאת הפעם השלישית בלבד מאז 2016 שבה מאשימה טייוואן את סין בחדירה אווירית על מעבר קו החלוקה של המצר. גורם בכיר בטייוואן, המעורה בסוגיות הביטחון, אמר לרויטרס כי סין "כיוונה" בבירור לכיוונו של אזר עם צעד "מסוכן מאוד", לאור העובדה שהמטוסים הסיניים היו בטווח של הטילים של טייוואן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully