וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין: אישרנו חיסון ראשון בעולם לקורונה, הבת שלי קיבלה אותו

נשיא רוסיה אמר כי משרד הבריאות אישר את החיסון, אף שטרם הסתיימו כל שלבי הניסוי. לדבריו, הוא מקווה שבקרוב יחל יצור המוני של "ספוטניק", על שם הלוויין הסובייטי. עם זאת, רבים, גם ברוסיה, חוששים מהמהירות שבה הוא פותח. גם בארה"ב פקפקו: המטרה היא לא להיות ראשונים

בווידאו: פוטין מודיע על החיסון ועל כך שביתו השתתפה בניסוי/צילום: רויטרס, עריכה ניר חן

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הכריז היום (שלישי) כי משרד הבריאות במדינתו נתן אישור לשימוש בחיסון הראשון בעולם נגד נגיף הקורונה - פחות מחודשיים אחרי הניסויים בבני אדם. הצעד סולל את הדרך לחיסון המוני, אפילו שהשלבים האחרונים בניסויים הקליניים לבחינת בטיחות ויעילות החיסונים נמשכים. פוטין סיפר כי בתו קיבלה בעצמה את החיסון וכי הוא מקווה שבקרוב יחל יצור המוני של החיסונים.

הקצב המהיר שבו קידמה רוסיה את פיתוח החיסון מראה את נחישותה לגבור על יתר המתחרות במרוץ העולמי, אולם מומחים רפואיים חוששים שהיא שמה את יוקרתה הלאומית לפני המדע והבטיחות. החיסון מפותח על ידי מכון גמלאיה במוסקבה. ברוסיה אובחנו קרוב ל-900 אלף נדבקים בנגיף, עם יותר מ-15 אלף מתים. רבים סבורים כי המספרים האמתיים גבוהים בהרבה.

פוטין אמר את הדברים במהלך ישיבת ממשלה ששודרה בטלוויזיה הממלכתית, והוסיף כי "אני יודע שזה עובד בצורה יעילה למדי, מאפשר חסינות חזקה, ואני שב ומזכיר - זה עבר את כל הבדיקות הנדרשות". הוא לא פירט מי מבנותיו - מריה או קתרינה - קיבלו את החיסון.

קיריל דמיטרייב, ראש קרן ההון הלאומית RDIF, אמר כי החיסון החדש קיבל את השם "ספוטניק 5" על שם הלוויין הראשון ששוגר אי-פעם לחלל. לדבריו, רוסיה כבר קיבלה הזמנות ליותר ממיליארד מנות, מיותר מ-20 מדינות.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין מכריז במהלך ישיבה במעונו על פיתוח חיסון ראשון מסוגו לנגיף הקורונה 11 באוגוסט 2020. AP
רוצה יוקרה עולמית. פוטין בישיבת הממשלה, היום/AP

אישורו של החיסון על ידי משרד הבריאות הרוסי מבשר את תחילתו של השלב האחרון בניסוי, שבו לוקחים חלק אלפי משתתפים. ניסויים כאלה, המחייבים שיעור מסוים של משתתפים המקבלים את הנגיף על מנת לצפות בהשפעות החיסון על גופם, נחשבים בדרך כלל כחיוניים כדי לקבל אישור רגולטורי לחיסון.

רגולטורים ברחבי העולם התעקשו כי מדינות המנסות לפתח חיסונים נגד קורונה במהירות לא ייפגעו בבטיחות. ואולם סקרים שנערכו לאחרונה מראים חוסר אמון ציבורי הולך וגובר במאמציהם של הממשלות לייצר במהירות חיסון כזה.

ארצות הברית, המפתחת בעצמה חיסון, הטילה ספק בהכרזה הרוסית. "המטרה היא לא להיות ראשונים", אמר שר הבריאות שלה, אלכסר אזר, שמבקר בטייוואן. "המטרה היא שיהיה חיסון יעיל ובטוח לשימוש עבור האזרחים האמריקנים והעולם כולו".

קבורה של חולה קורונה ברוסיה. 12 ביוני 2020.. AP
900 אלף נדבקים. קבורה של חולה קורונה ברוסיה/AP

לפי אתר החדשות הרוסי "מדוזה", הביקורתי לפוטין, הדעות לגבי יעילות החיסון חלוקות גם ברוסיה. לפי דיווח, האפידמיולוג הראשי של משרד הבריאות ברוסיה, ניקולאי בריקו, אמר בישיבה פנימית עם איגוד הניסויים הקליניים ברוסיה כי "החיסון בטוח, אך יעילותו נתונה בספק", שביקש לדחות את ההצהרה על החיסון כיוון שלא עבר ניסויים על אלף בני אדם, כפי שנדרש, ולא ידוע האם הוא מסוכן.

באיגוד ביקשו לדחות את ההצהרה של פוטין, אך הוא אמר כי אין סיבה לשינוי תאריך ההצהרה על פיתוח החיסון - כיוון שהחיסון כבר בוסס". לדבריו, "בפיתוח החיסון לקורונה נעשה שימוש בטכנולוגיה דומה לזו שבפיתוח חיסונים נגד אבולה ו-MERS - קרוב רחוק של הקורונה - שבו המכון מתמחה".

בחודש שעבר גורם אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי כאשר יאושר החיסון, לצוותים הרפואיים המטפלים בחולי קורונה ברוסיה יוצע להתחסן לפני יתר האוכלוסייה.

ברחבי העולם נעשים מאמצים לייצר חיסון לקורונה ביותר ממאה מוסדות וחברות. בלפחות ארבעה מהמקרים הניסויים הגיעו לשלב השלישי, לפי ארגון הבריאות העולמי, שגורס שעל כל החיסונים הפוטנציאליים לעבור את כל שלבי הניסוי לפני תחילת השימוש בהם. מומחים מזהירים כי חיסונים שלא נבדקו כראוי עשויים לגרום לנזקים רבים - החל מפגיעה בבריאות ועד יצירת תחושת שווא של ביטחון ועד שחיקת האמון בחיסונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully