וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלנט: שנת הלימודים תיפתח במועד, למרות הקשיים

עודכן לאחרונה: 10.8.2020 / 16:23

ועדת החינוך דנה בהיערכות לפתיחת שנת הלימודים, בנוכחותם של מנכ"ל משרד החינוך הנכנס עמית אדרי ושר החינוך עצמו שנעדר מהדיון הקודם בנושא. "לא תהיה שנה מושלמת, אבל המשק לא יכול להתקיים כשהשכבות הצעירות אינן לומדות". הסתדרות המורים: "לא נוכל לעמוד בהנחיות"

בווידאו: שר החינוך גלנט בוועדת החינוך של הכנסת על פתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר/צילום: ערוץ כנסת

שר החינוך יואב גלנט הצהיר היום (שני) בדיון בוועדת החינוך של הכנסת כי שנת הלימודים תיפתח כסדרה ב-1 בספטמבר למרות הקשיים. בדיון ביקשו הוועדה לסקור את ההיערכות לפתיחת השנה ברקע התפשטות הקורונה והקפאת התכניות החינוכיות לאור המשבר התקציבי. גלנט, שנעדר מהדיון הקודם בנושא, התייצב לדיון יחד עם מנכ"ל המשרד הנכנס, עמית אדרי.

גלנט אמר בדיון כי הוא שואף לעמוד בתכנית החזרה ללימודים שהציג. "נדבוק בתכנית החזרה ללימודים שאושרה", אמר השר, "למרות הקשיים". הוא הדגיש כי שנת הלימודים במועדה כמדי שנה. מאוחר יותר, גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנושא פתיחת שנת הלימודים בחלק הסגור של ישיבת סיעת הליכוד. "שנת הלימודים תיפתח כסדרה, לפי המתווה שגיבש שר החינוך גלנט", הצהיר.

מנגד, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד, התריעה כי בתי הספר והמורים לא יוכלו לעמוד בכלל הדרישות וההנחיות שהציג משרד החינוך.

שר החינוך, יואב גלנט במהלך ועדת החינוך התרבות והספורט. משרד החינוך, ירושלים 10 באוגוסט 2020. -, אתר רשמי
"כל יום שמערכת החינוך מושבתת עולה למשק 320 מיליון שקלים". גלנט בוועדת החינוך, היום00/אתר רשמי, -

22 ימים לפתיחת שנת הלימודים, גלנט הסביר כי הוא בשלב זה עיקר תשובת הלב של משרדו מופנה להפעלת מערכת החינוך, ופחות להיבטים פדגוגיים. "החינוך וההשכלה בשנה הזאת לא מושלמים ולא זהים למה שהיינו רוצים לעשות בשנה רגילה", אמר. "מצד שני אנחנו מחויבים לכל הילדים, יהודים וערבים, מכל רחבי הציבור וכל הארץ. כל יום שבו מערכת החינוך מושבתת עולה למשק הישראלי 320 מיליון שקלים, שני מיליארד שקלים בשבוע. כל השקעה בעניין הזה חיונית, אי אפשר לקיים את המשק הלאומי כשהשכבות הצעירות אינן לומדות".

"התכנית שאנחנו מביאים היא קודם כל עוסקת בהפעלתה של מערכת החינוך, מהסיבה הפשוטה שללא הפעלה - הצד הפדגוגי לא קיים", הוא הדגיש. "לכן בזמן הקרוב נהיה מרוכזים בנושא הזה. לקראת התחלת השנה נרחיב גם בנושאים האלה".

הוא הבהיר כי המשרד אינו מתכוון לסגת מתכנית החזרה ללימודים שאושרה על ידי הממשלה. "התכנית הזאת קיבלה הסכמה מלאה של כל חלקי ממשלת ישראל פה אחד", אמר. "תכנית שהובאה על ידי משרד החינוך, האוצר והבריאות, בתיאום עם השותפים, ככל הניתן: עם השלטון המקומי, ראשי הערים, הסתדרות המורים, ארגון המורים וההורים. יש דברים לשייף, אבל הולכים בנתיב ברור".

הוא הביע תקווה לייצר תחושה של אמון בקרב כלל הגורמים הרלוונטיים, והפנה אצבע מאשימה אל "הרבה גורמים שחושבים שיש להם סמכות אבל אחריות אין להם, והם יורים לתוך המערכת וזורקים חצאי אמיתות והתוצאה היא זעזועים", מבלי לפרש. "הקו הוא התכנית שאושרה והולכת להתבצע, אין לנו מתכונת אחרת".

עוד בוואלה!

גלנט הציג את מתווה החינוך: "לא יהיו לימודים מלאים לכולם"

לכתבה המלאה
אינפו - מתווה החזרה ללימודים של שר החינוך, יואב גלנט. -, אתר רשמי
אינפו - מתווה החזרה ללימודים של שר החינוך, יואב גלנט/אתר רשמי, -

"השנה לא תהיה מושלמת"

גלנט ציין שאלא אם תצוץ סיבה מיוחדת, התלמידים יחזרו לכיתות בתחילת החודש הבא. "כל מי שאומר דברים אחרים מנסה להרוויח תשומת לב תקשורתית תוך זריעת פאניקה בציבור", טען. "אם תהיה סיבה מיוחדת לשנות הוא יובא לדיון". לדבריו, תכנית החזרה ללימודים מתוקצבת, והמימון יאושר היום על ידי הכנסת. מרגע שיאושר, הוא אמר, המשרד יפעל לרכישת 144 אלף "אמצעי קצה", כלומר: מחשבים וציוד למידה מתוקשב, לצרכי למידה מרחוק. "נחלק אותם כך שמי שיש לו פחות יקבל יותר. זה התהליך", אמר.

הוא תיאר פעילות היערכות אינטנסיבית של המשרד לקראת פתיחת השנה, והביע תקווה לסכם בימים הקרובים את שיטת ההפעלה של בתי הספר ואת המתווה הפדגוגי. "אני חוזר על מה שאמרתי בהתחלה: השנה לא תהיה שנה מושלמת, לא לכולם יהיה אמצעי קצה, לא תמיד נגיע לכולם, היעד שלנו להגיע לרכש עד סוף ינואר והשאר בהמשך", סיכם.

יפה בן דוד בהפגנת הסתדרות המורים בתל אביב, 29.08.2019. ראובן קסטרו
שנת הלימודים תלווה בקשיים. יו"ר סתדרות המורים/ראובן קסטרו

מנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי, הבטיח כי מתווה ההפעלה של מערכת החינוך יופץ בימים הקרובים, כשהמשרד יסיים לגבש אותו. הוא תיאר את קווי המתווה: בגני הילדים והחינוך המיוחד תתקיים למידה בשגרה במשך שישה ימים בשבוע, בקבוצות קבועות וצוותים קבועים, מבלי שהילדים יידרשו לעטות מסיכות. צהרונים לגילים אלה יפעלו במשך חמישה ימים בשבוע. הצהרת בריאות חתומה תימסר מדי יום.

בכיתות א'-ב' מתכונת הפעילות תהיה דומה: חמישה ימים בשבוע, ללא פיצול, 25 שעות שבועיות לפחות, ללא מסיכות ועם הצהרת בריאות חתומה מדי יום. בכיתות ג'-ד' הלמידה תתקיים בקבוצות של עד 18 תלמידים, גם כן חמישה ימים בשבוע ולפחות 25 שעות שבועיות. לכיתות אלו תינתן תוספת של כוח אדם, בהיקף של 12.5 שעות הוראה שבועיות ו-12.5 שעות נוספות של עוזרי הוראה. התלמידים יעטו מסיכות בהפסקות, ותלמידי כיתות ד' גם בשיעורים. התלמידים יישבו בשולחנות מופרדים, אחד בכל שולחן, ויספקו הצהרת בריאות חתומה מדי יום.

כיתות ה'-ו' יוגבלו אף הן ל-18 תלמידים בכיתה, ויפוצלו לקפסולות: עד יומיים בשבוע במוסד (תשע שעות שבועיות), ולפחות שלושה ימים בלמידה מרחוק. לדברי אדרי, במשרד בודקים את האפשרות ללמוד יותר מיומיים במוסד החינוכי. "אם מישהו יכול ללמד שלושה ימים מקרוב - נתמוך אותו אם זה במרחבים לא מנוצלים בבתי הספר", אמר על כך גלנט. "אנחנו במיוחד מעודדים את זה לכיתות ה' ו-ו' שבהם אנחנו יודעים שיש צורך שהוא מעבר לרגיל ואין להם למידה בקבוצות. לכן, אנחנו משתדלים שיהיו לימודים ליותר מיומיים". התלמידים יופרדו לשולחנות נפרדים, יעטו מסיכות בשיעורים ובהפסקות, שאף בהן יישמר ריחוק. בנוסף, יסופקו הצהרות בריאות חתומות מדי יום.

גם כיתות ז'-י"ב יוגבלו ל-18 תלמידים בלבד וילמסדו יומיים בשבוע במוסד החינוכי (10 שעות), והיתר בלמידה מרחוק. יותר לתלמידים מעבר בין חמש מגמות/הקבצות לכל היותר. מדיניות הריחוק, ההצהרות והמסיכות הן זהות.

בנוגע לגיוס כוח האדם, אמר אדרי כי המשרד מתכנן לגייס 13 אלף משרות, שחצי מהן הוא למורים והחצי הנוסף הוא לעוזרי חינוך.

כיתה ריקה - ספטמבר 2009. נתי שוחט, פלאש 90
"נצליח להתמודד עם הקשיים"/פלאש 90, נתי שוחט

לפי המתווה, החינוך המיוחד יפעל כבשגרה, שישה ימים בשבוע. ראשת אגף חינוך מיוחד במשרד החינוך, רחל אברמזון, הסבירה כי "העקרונות שלנו הם שמירה על רצף טיפולי וחינוכי ושמירה על מתן מענה חינוכי גם שהשגרה מופרת, ולכן הייתה החלטה גורפת שאנחנו מפעילים את מוסדות החינוך המיוחד באופן שהם פועלים בשגרה מ-1 לספטמבר, ואנחנו צועדים בכפוף למגבלות".

עופר רימון, סמנכ"ל התקשוב במשרד החינוך, טען כי מה שנעשה השנה בתחום זה "הוא מה שלא עשינו בעשר שנים". בין יתר הדברים, הוא ציין כי בפורטל הפדגוגי ישנם 20 אלף "פריטי הוראה", ושהשאיפה היא להגיע ל-30 אלף, לצד מערכת שידורים המשדרת תכנים לכל השכבות, מגן ועד שכבת י"ב, בעברית וערבית. רימון אמר כי ישנו גם פורטל המותאם למגזר החרדי. "יש כאן תכנית שלא נראתה במדינת ישראל שנים וחובת ההוכחה עלינו", סיכם.

יו"ר ועד עובדי קרב, אורלי לוי, אמרה בתגובה לדברי גלנט בוועדה: "הכדור במגרש של שר החינוך גלנט ומוטב שייקח אחריות במקום לבעוט את הכדור מחוץ למגרש. אני קוראת לגלנט ויתר הפוליטיקאים להפסיק לנהל את המאבקים הפוליטיים שלהם על גבם של ילדים בגיל הרך וביסודי. יש לכך מחיר כבד ומי שישלם אותו יהיו מאות אלפי הילדים בפריפריה ועוד אלפי עובדים שיהפכו למובטלים בעל כורחם. זאת בושה למדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully