וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסכון בחשמל ורווח של מאות אלפי שקלים: המיזם לצמצום פגיעה בבעלי חיים

8.8.2020 / 15:31

מקורות החלה בפרויקט בשיתוף חברות נוספות שיביא להפחתת זיהום האור בלילות. המטרה היא לצמצם את הפגיעה של בני האדם בבעלי החיים ובצמחיה בישראל. בנוסף ליתרון הסביבתי, החברה מעריכה כי תחסוך כ-600 אלף שקלים בעקבות המיזם. "מקווים שחברות נוספות יאמצו את המודל"

צילום: מקורות

תכנית חדשה של חברת מקורות שתחל בימים הקרובים תביא להפחתת זיהום האור במהלך הלילות, על מנת לצמצם את ההשפעות של אמצעי התאורה במתקני החברה על בעלי החיים והצמחיה בסביבה והפגיעה בהם. במסגרת הפרויקט, המתקיים בשיתוף החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה, מרבית מתקני מקורות יוחשכו בשעות הלילה ויוארו רק בעת הצורך.

הפעלת התכנית מגיעה לאחר שנתיים של פיילוט שהובילה מקורות, שמטרתו הייתה להביא להפחתת זיהומי אור במתקני החברה. הבדיקות נערכו באתר אשכול, וכעת הוחלט להפעיל את התכנית במתקנים נוספים של החברה ברחבי ישראל.

מתקן של מקורות. ברוך ניסנבאום, אתר רשמי
יוחשך בשעות הלילה ויואר רק לעת הצורך. מתקן של חברת מקורות/אתר רשמי, ברוך ניסנבאום

על פי ההערכות, לצד הפחתת הפגיעה הסביבתית, יישומה של התוכנית יוביל גם להתייעלות ולחיסכון בזמן ובמשאבים בתהליכי תכנון התאורה, וכן לצמצום משמעותי בצריכת האנרגיה ובעלויות התחזוקה בהיקף של כ-600 אלף שקלים בשנה.

מנהל תחום המגוון הביולוגי בחברה להגנת הטבע, אלון רוטשילד, הסביר כי מדובר ביוזמה בעלת חשיבות גדולה. "זיהום אור, זו סוגיה יחסית חדשה מבחינה סביבתית. לא טיפלו בה עד היום והיא אינה מוסדרת עדיין במסגרת רגולטורית", אמר. "לכן יש חשיבות כל כך גדולה שגופי תשתית כמו מקורות, שאינם מחויבים לכך, לוקחים אחריות ויוזמה התנדבותית ועושים משהו בנידון".

עוד בוואלה!

העובדים בבתי הזיקוק יוצאים נגד ההשוואות לנמל ביירות: "דמגוגיה זולה"

לכתבה המלאה

רוטשילד ציין כי "זהו צעד שאינו רק בעל השפעות סביבתיות חיוביות, אלא עם רווח כלכלי עבור אותה החברה. זה מצב של win-win לכולם. אנחנו מקווים כי חברות נוספות ילכו בעקבות מקורות ויאמצו את המודל הזה. הם גם יחסכו לעצמם כסף וגם יטיבו עם הסביבה והטבע".

סמנכ"ל הנדסת המערכת במקורות, אברום בן יוסף, ציין כי פרויקט זה מצטרף ליוזמות סביבתיות נוספות. "מדובר בנדבך נוסף בתהליכי החדשנות ובניהול סיכונים אקולוגיים שמקורות מובילה בשנים האחרונות", אמר. "התוכנית לצמצום זיהום האור, מצטרפת לפעילויות נוספות בתחום מימוש הפוטנציאל באנרגיה הירוקה, שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה ומזעור הפגיעה בטבע ובנוף".

בין נפגעי זיהום האור: צבי ים, עטלפים ועופות נודדים

המודעות להפרעות שנגרמות לחיות הבר בשל התערבות של האדם בטבע הולכת וגוברת בשנים האחרונות. לרוב מדובר בפגיעה בשטחים הפתוחים, קיטוע בתי גידול וצמצום שטחי המחייה של חיות הבר. אולם לסוגיית זיהום האור, המשמעותית לסביבה, עדיין אין מספיק מודעות ציבורית.

מאז המצאת המאור החשמלי בסוף המאה ה-19, האדם המודרני הפסיק להיות תלוי במחזורי תאורה טבעיים של השמש והירח. קצב החיים המואץ של העידן המודרני דחף להרחבת שעות הפעילות אל תוך שעות החושך, וללא תלות בעונת השנה. תוצר הלוואי של פעילותו הלילית של האדם הוא זיהום האור.

מדובר במונח המתייחס לתאורת לילה מלאכותית, שבשל תכנון לקוי פולשת למקומות המגורים שלנו, מסנוורת אותנו ופוגעת בטבע סביבנו. האור העודף אינו דרוש לצרכים התפעוליים והבטיחותיים, והוא גורם להשפעות לוואי בריאותיות, בזבוז כלכלי ופגיעה סביבתית.

צב ים נע לכיוון הים לאחר בקיעתו בחוף סמוך למכמורת. 17 בספטמבר 2017. הדס פרוש, פלאש 90, פלאש 90
הארת החוף גורמת למותם. צב ים בחוף סמוך למכמורת/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש 90

כמו בני האדם, בעלי חיים וצמחים התפתחו בהתאמה למחזור התאורה הטבעי. תאורה מלאכותית, ולו הקלושה ביותר, מביאה לפגיעה בלתי הפיכה בתפקודם. היא גם מעניקה יתרון למינים מסוימים על חשבון אלו הרגישים יותר, ועל ידי כך משנה את הרכב החברה.

מרבית היונקים בישראל פעילים בלילה, לרבות עטלפי חרקים, המהווים מדביר ביולוגי חשוב שתורם לחיסול מזיקי חקלאות ויתושים. התאורה הלילית מסנוורת את העטלפים ובשל כך תפקודם נפגע. בנוסף אליהם, גם עופות רבים נודדים מעל ישראל בלילות בדרכם מאירופה ואסיה אל אפריקה ובחזרה. חלקם נעזרים בכוכבים לצרכי ניווט, ותאורה כלפי השמיים מפריעה להתמצאותם המרחבית.

זיהום האור פוגע גם בצבי הים הבוקעים מהביצה. הם מוצאים את דרכם מהחוף אל המים בזכות היותם בהירים יותר מהיבשה, והארת החוף משבשת את התמצאותם וגורמת למותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully