וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמזו לקראת הדיון בקבינט הקורונה: "גיבוש מתווה חדש למסעדות ייקח שבועות"

3.8.2020 / 7:30

משרד הבריאות אמור היה להמליץ לקבינט הקורונה על שינויים בתו הסגול, ובפגישה עם מסעדנים הבטיח הפרויקטור שהוא חותר למתווה אכיפה חדש - אך הבהיר כי יש צורך בהיערכות מוקדמת. בענף המסעדנות ברכו על היוזמה, אך הדגישו: "כל יום שעובר הוא נטל כלכלי קשה"

בווידאו: דיון בוועדת הקורונה על פתיחת המסעדות/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניר חן

משרד הבריאות ופרויקטור קורונה פרופ' רוני גמזו, קיימו בסוף השבוע האחרון דיונים עם נציגים מענף המסעדנות והמלונאות, בנושא שינוי המגבלות למאבק בקורונה. היום (שני) צפוי קבינט הקורונה להתכנס כדי לדון בהגבלות או הקלות חדשות על המשק הישראלי. זאת, על רקע דחיית הממשלה את ההכרעה בסוגיית הסרת המגבלות של המרכזים המסחריים בסופי השבוע, לאחר שהשרים החרדים דרשו לגבש החלטה הנוגעת להגבלת התקהלויות בבתי תפילה, לפני הדיונים על המשק.

ביום חמישי האחרון אמרו במשרד הבריאות כי הם מתכננים להביא מודל אחיד להקלות או הגבלות בשלל התחומים על המשק. אולם לאחר הדיונים שקיים פרופ' גמזו עם המסעדנים, נדמה כי דינו של המתווה האחיד להידחות, וכעת לא ברור מה יהיו המלצות המשרד שיעלו היום לדיון.

על פי נציגי ענף המסעדנות, במהלך הדיונים הבהיר פרויקטור הקורונה כי עד 10 באוגוסט, המועד בו פוקע תוקפן של התקנות לשעת חירום, לא יחול שנוי בתו הסגול באשר להגבלות על כמות הסועדים - 20 בפנים ו-30 בחוץ.

לקוחות במסעדה עוטים מסיכות להתמגנות מפני נגיף הקורונה, תל אביב. 15 ביולי 2020. מרים אלסטר, פלאש 90, פלאש 90
פרויקטור הקורונה צפוי לגבש תו סגול חדש. מסעדה בתל אביב, לפני כשבועיים/פלאש 90, מרים אלסטר, פלאש 90

פרופ' גמזו אמר למסעדנים כי הוא חותר לבניית מתווה אכיפה חדש, אך הסביר כי הוא מבקש לקיים זאת בשילוב עם השלטון המקומי, ולשם כך יצטרך זמן נוסף, כדי לבנות תכנית מוסדרת בעניין. על פי הסיכום בין נציגי הענף ומשרד הבריאות, התו הסגול החדש צפוי להכיל מגבלות על פי כמות אנשים למטר רבוע, או אחוזי תפוסה מגודל המסעדה.

הצפי הוא שתוך שבועיים-שלושה יגובש מודל חדש לאכיפה, כתנאי לקידום הקלות בכל מה שקשור להגבלות במסעדות. עם זאת, המסעדנים התנגדו לפרק הזמן שהציג פרופ' גמזו וטענו כי הוא ארוך מדי.

עוד בוואלה!

אדלשטיין: הצלחנו לבלום את העלייה בתחלואה, אך זה לא מספיק

לכתבה המלאה
פרופ' רוני גמזו מציג את המלצותיו לסל הבריאות במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים. 29 בדצמבר 2017. הדס פרוש, פלאש 90, פלאש 90
"אנו מבינים את המצוקה הכלכלית, אך אסור לנו להיות נמהרים". פרופ' גמזו/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש 90

בהצהרה משותפת שקיים אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין, התייחס פרופ' גמזו לדיונים עם נציגי ענף המסעדנות. "נביא לקבינט הקורונה את המסגרת הקיימת ונדון על העתיד, מה ניתן לעשות בראייה קדימה", אמר. "למשל, מסעדה גדולה שיש בה מקום - ההגבלה של 20 איש בפנים זה משהו שבהחלט ניתן לדון בו. אבל יחד עם זאת, צריך שיהיה לנו מערך אכיפה יציב וטוב - תוך שיתוף פעולה בין הרשויות המקומיות והמסעדות".

פרופ' גמזו הוסיף כי "אסור לנו להיות נמהרים ופזיזים. אנו מבינים את המצוקה הכלכלית, מבינים היטב את הקושי ושזה לא יכול להימשך לאורך זמן. יהיה לנו יותר קל לעשות הקלות כשנראה שהתחלואה יורדת בצורה וודאית".

"המתווה הנוכחי לא עושה שכל - וגמזו מבין את זה"

יו"ר מסעדנים חזקים ביחד, תומר מור, ברך על כוונות משרד הבריאות, אך הדגיש כי יש לפעול במהירות. "אנחנו שמח להגיד שיש נכונות מצד הפרויקטור, פרופ' גרוטו, ומשרד הבריאות לבוא לקראת תחום המסעדנות והברים - אבל ציר הזמן הוא קריטי", אמר בשיחה עם וואלה! NEWS. "ככל שהשינוי יתעכב, יכולת האכיפה של הרשויות כלפי המסעדות תלך ותפחת. כבר ראינו את משבר האמון של המסעדנים מול הממשלה לפני שבועיים".

מור קרא לרשויות לפעול במהירות וביסודיות כדי לעזור לבעלי העסקים. "כל יום שעובר הוא נטל כלכלי חמור, קשה, שפוגע בבעלי העסקים, המסעדנים ובעלי הברים, וזאת משום שעדיין לא התקבלו הפיצויים שהובטחו", הוסיף. "כמו כן, קראתי לפתוח את הישיבה בחוץ כי כולם מבינים שאין בכך שום הדבקה, יש לאפשר ישיבה בחוץ ככל שיש מרווח ראוי בין השולחנות. אלו נתונים שאפילו משרד הבריאות תומך בהם ולכן יש להחילם ממחר".

מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"כל יום שעובר הוא נטל כלכלי קשה". הפגנת העצמאים בכיכר רבין, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

גם מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, שי ברמן, הביע תקווה כי המודל החדש יגובש בהקדם. "גמזו מבין שהמתווה הנוכחי לא עושה שכל, שהמסעדנים לא מקבלים את ההגבלה על מספר הלקוחות מבלי להתחשב בגודל המקום, ולכן רוצים למרוד", אמר. "הוא מבין היטב שצריך לעבור לשיטת אחוזים, כמו שעשינו במתווה הפתיחה".

ברמן הוסיף כי "הוא ביקש שבועיים-שלושה כדי להתארגן גם עם אכיפה מתאימה. זה הרבה זמן, אבל מהכרותי את הפרוצדרות האלה - זה לא יכול להיות פחות מזה. לכן צריך לעבוד בשבועיים האלה כדי להביא מתווה מוכן ורציני".

לדבריו של מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, "גמזו מדבר על חלוקת הארץ לאזורים לפי רמת התחלואה, והתפוסה צריכה להיות מודלרית לפי התחלואה בכל אזור. אני לא מעריך שמחר יהיה שינוי בהגבלות, הוא רוצה להכין תכנית חדשה שבעצם יהיה אפשר להסדיר את עניין האכיפה מול הרשויות המקומיות". הוא הוסיף כי "הוא מוטרד מהעניין הזה ולכן יש להמתין עם המתווה ולתפור אותו טוב. גם הקבינט הקורונה הוא לא גוף שיכול לקבל החלטות, עדיין צריך להעביר את זה בממשלה. לכן, פרק זמן של שבועיים הוא סביר - השאלה היא אם הוא באמת יעשה את זה בתוך שבועיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully