וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: ההצעה לפיצוי זוגות ע"י בעלי האולמות - בעייתית, ח"כ מרגי: נדון מחדש

28.7.2020 / 13:22

נציגי המשרד טענו בוועדת הכספים כי ההצעה להתנות פיצויים לתעשיית האירועים בהשבת מקדמות לזוגות שחתונתם התבטלה מעוררת קשיים. ח"כ גפני: אם זה יעבור בחקיקה פרטית - לא ייצא מזה דבר. ועדת הכלכלה שלחה את הצדדים לדון במשותף. בעלי האולמות דורשים מנתניהו להתערב במשבר

עריכה: ניר חן

ועדת הכספים וועדת הכלכלה דנות היום (שלישי) במתווה הפיצויים הכלכלי לבעלי העסקים, ובכלל זה המתווה שיינתן לבעלי אולמות האירועים. אלו הצהירו מוקדם יותר, לאור המתווה המסתמן שאינו מספק לטענתם, כי בכוונתם לפתוח במחאה את אולמות האירועים החל מט"ו באב גם ללא אישור הממשלה.

אחת ההצעות שעומדות על שולחנה של ועדת הכספים תחייב את בעלי האולמות להחזיר את המקדמות לכ-2,500 זוגות שנאלצו לבטל את חתונתם ברגע האחרון בשל התפשטות נגיף הקורונה, מצב שלא יכולים היו להעריך כאשר קבעו חודשים לפני המועד את חתונתם. על פי המתווה, 30% מסך כל הפיצויים לבעלי האולמות יותנו בהשבת המקדמות, בסכום כולל של כ-12 מיליון שקל, ובביטול תביעות משפטיות תלויות ועומדות של בעלי האולמות מול הזוגות הצעירים.

יועמ"ש משרד האוצר, אסי מסינג, טען כי מדובר במתווה בעייתי, ולא ניתן לקיימו. "הנוסח הרבה יותר רחב ממה שדובר עליו", אמר מסינג, "המשמעות של הדבר הזה שרשות המיסים תיכנס ותפקח על ההסדרה של גורמים פרטיים אחרים, בשאלה של תשלומי מקדמות. מדובר בכמויות אדירות של אנשים. לרשות אין יכולת לעשות זאת. זה מנגנון מאוד מעוות, זו לא הדרך להסדיר אותו. אם הכנסת והממשלה רוצים להסדיר את זה, יש היבטים רבים. זה עשוי לעכב בצורה משמעותית את תשלום המענקים. הם אולי ישולמו בעוד שנים רבות".

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני במהלך דיון הועדה בנושא תוכנית המענקים לכל אזרח ברקע נקיף הקורונה 28 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
כינוס ועדת הכספים, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

גם נציגת משרד המשפטים הזהירה כי ההצעה "מעוררת קשיים". לדבריה, "אנחנו עושים התערבות קטגורית מבלי להתייחס לדקויות בין חוזים. ההצעה הזו נותנת כוח לצד אחד בחוזה באופן שיכול להטיל וטו על חלק מאוד נכבד מהמענק. לבעל אולם יש התקשוריויות חוזיות מרובות. ההצעה הזו מעוררת קשיים בדיני החוזים".

יחד עם זאת, היועצת המשפטית של הוועדה, שגית אפק, דחתה עמדה זו. "אני לא מבינה את האמירה שזה יעכב את התשלומים שנים. יש רק צורך שהזוגות יצהירו שהגיעו להסכמות. לדעתי הרשות לא צריכה לנהל את זה, אלא רק לשמור את אותם 30% בצד", אמרה.

עוד בוואלה!

סיוע לעצמאים ומענה לבעלי האולמות: ועדת הכספים דנה במענקים לעסקים

לכתבה המלאה

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), התנגד להעברת הנושא בחקיקה פרטית, שלא במסגרת התכנית הכלכלית של הממשלה. "אנחנו נותנים מענקים לבעלי אולמות שנפגעו, והם נפגעו מאוד, החוק הוא נכון, אבל במציאות אמרנו שיש עוד כאלה שנפגעו. דיבר איתי זוג היום בבוקר, יש זוגות שנפגעו מהדבר הזה באופן חמור, ואנשים באים ואומרים: אני לא מחזיר כסף כי אין לי. אבל אנחנו עוזרים לך. אם היא הסכימה להעביר את זה בחקיקת חוק פרטית לא ייצא מזה שום דבר". אולם, ראש המטה הכלכלי של שר האוצר, תמיר כהן, אמר כי זו אכן התכנית. לדבריו, בהתאם להסכם בין שר המשפטים לשר האוצר, סוכם שחברת הכנסת הילה שי וזאן (כחול לבן) תקדם הצעת חוק מזורזת בנושא.

בדיון קרא יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זהר (ליכוד), להגדיל את תקרת הפיצויים של בעלי האולמות ל-350 אלף שקלים, אך גיבה את המתווה הממשלתי בנושא. "בעלי האולמות אומרים שיפתחו את האולמות שלהם בגלל שהממשלה לא מתכוונת לסייע. אני חושב שזה לא המצב, ראש הממשלה ושר האוצר הביאו תוכנית מצוינת לוועדה, אני הצעתי לעשות תיקון קטן כדי להפוך אותה לכמעט מושלמת. אני מאוד מקווה שבסופו של יום, גם שר האוצר וראש הממשלה יקבלו את ההחלטה להוסיף פיצוי לעסקים עם מחזור של מעל 20 מיליון ש"ח". לדבריו, "צריך לתת תוספת לבעלי עסקים כי זאת העת להיטיב עם הציבור ולא להקשות עליו".

כינוס וועדת הכספים בנשוא תוכנית המענקים 28 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
דיון ועדת הכספים במתווה הפיצויים, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בוועדת הכלכלה נערך במקביל דיון נוסף בנושא הפיצויים וההחזרים. בין היתר, בעלי עסקים הסבירו בו את הקושי שלהם להסכים להחזיר כסף לזוגות. "למה הכסף של הזוג הצעיר חשוב יותר מהכסף שלי?", תהה מעצב שמלות שנכח בדיון, "התופרת שלי במשך חצי שנה עבדה על אותה שמלה, אנחנו עובדים חצי שנה מראש, היא הגיעה למדידות, שילמנו את הכסף על הבדים, על השכירויות, לספקים של הטקסטיל, יש פה שילוב של מלא אנשים שעובדים על בחורה אחת, כולם באותה בעיה בסירה הזאת, ככל שיפתחו יותר מהר את ענף האירועים ככה הדבר הזה ייפתר. מי שהגיעה למצב שנתנו לי מקדמה על שמלה שלא עבדו עליה - היא קיבלה כסך בחזרה. אני נתתי בחודש האחרון 150 אלף ש"ח לכלות".

יו"ר הוועדה, יעקב מרגי (ש"ס), הציע לקיים שולחן עגול בהשתתפות בעלי האולמות, משרד האוצר והזוגות, בליווי ח"כ וזאן, כדי לפתור את הסוגייה. אולם, יו"ר איגוד בעלי אולמות האירועים, ניר שפר, הביע חוסר אמון בח"כית. "אני בעד שולחן עגול", אמר, אך הוסיף: "אני אשמח אם ח"כ ינון אזולאי יוביל את זה, כי יש פה סוגיה כלכלית, אני חושב שחברת כנסת שמובילה אג'נדה מסוימת לטובת הזוגות לא צריכה לעמוד בראש השולחן העגול". על כל פנים, נציגי הצדדים הסכימו על דיון בשולחן עגול למציאת מתווה פיצויים לזוגות הצעירים.

"הממשלה והכנסת יחסלו את ענף השמחות בישראל"

התאחדות בעלי האולמות וגני האירועים שלחה הבוקר מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו הודיעה כי בכוונת האולמות וגני האירועים לחזור לפעילות החל מט"ו באב, 5 באוגוסט, ולקיים אירועים כפי שהם מאושרים לקיום בפארקים וברשויות המקומיות.

המכתב נשלח על רקע ההצבעה הצפויה בוועדת הכספים של הכנסת, שם יעלה מתווה פיצוי כלכלי שלטענת בעלי אולמות האירועים "מתעלם לחלוטין ממצוקת ענף האירועים ויביא לקריסתו הסופית לאחר חמישה חודשים ללא פעילות".

בעלי האולמות הודיעו על כוונתם לחזור לפעילות, ולאפשר לזוגות הצעירים להתחתן, תוך שהם דורשים את התערבות ראש הממשלה לפתרון המשבר. "יש לנו שעות מועטות לפני שהממשלה והכנסת יחרצו את גורלנו ויחסלו את ענף השמחות של ישראל", כתבו במכתב. "אנחנו תלויים בידיך אדוני ראש הממשלה וזקוקים לעזרתך המיידית. לא נפקיר מאה אלף משפחות שאיבדו את פרנסתן, ולא נפקיר את הזוגות הצעירים, נעמוד בהתחייבות שלנו כפי שנכפה עלינו".

הפגנת בעלי האולמות מול מעון רה"מ בירושלים 26 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"לא נפקיר 100 אלף משפחות". מחאת בעלי האולמות מול מעון רה"מ/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת הכספים דנה אתמול במתווה הפיצוי לבעלי עסקים, ובה נידונה סוגיית הזוגות הצעירים שממתינים להחזר מקדמות מצד בעלי אולמות, נוכח ביטול אירועים. בין היתר הוצע להתנות חלק מהסיוע לבעלי האולמות בהשבת המקדמות.

קריאה נוספת עלתה בדיון מצד בעלי אולמות האירועים, שפעילותם כמעט והופסקה לחלוטין. הם דרשו להגדיל את סעיף החזר ההוצאות הקבועות ב-60% בטענה שהסכום המקסימלי לא מכסה את הוצאותיהם הגבוהות משמעותית מיתר העסקים.

בדיון הראשון סוכם להוסיף להצעת החוק עסקים בעלי מחזור של עד 400 מיליון שקלים בזכאות לקבלת החזר הוצאות קבועות, זאת במסגרת הסעיף המעגן פיצוי לעסקים שספגו פגיעה של יותר מ-40% מהמחזור החודשי שלהם, לצורך השתתפות בהוצאות קבועות. לצד זאת, באוצר עדיין מתנגדים להכנסת סעיף לפיו יינתן סיוע לעסקים שנפגעו עם מחזור של יותר מ-400 מיליון שקלים.

(עדכון ראשון: 08:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully