וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיפור הדיוק ושמירה על פרטיות: הגלגול החדש של אפליקציית "המגן" יוצא לדרך

27.7.2020 / 9:30

במשרד הבריאות הבינו שהיישומון לאיתור מגע עם חולי קורונה לא מספיק מדויק ואינו שמיש בתוך מבנים. בעקבות כך ובהשראת הפתרון של גוגל ואפל, יושק עדכון שיחליף בין טכנולוגיית ה-GPS לשימוש בבלוטות'. המפתחים הדגישו: "אנו מקפידים על נושא הפרטיות באופן בלתי מתפשר"

בווידאו: ראש הממשלה במסיבת עיתונאים עם רוני גמזו/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: איתי עמרם

בשבוע שעבר אושרה הצעת החוק לפיתוחה של אפליקציית "המגן 2", ובה צוין כי על משרד הבריאות להשיק את האפליקציה בתוך שבוע ימים מרגע אישור החוק. הנוסח מעט מבלבל, ולפיו ניתן להבין שהמשרד עתיד להשיק אפליקציה חדשה, אך מדובר רק בעדכון התוכנה של אפליקציית "המגן", המוכרת מהגל הראשון של הקורונה, שתנסה לחבר את שרשראות ההדבקה ואת מפגשי הנדבקים באופן פרטני. העדכון צפוי להיות זמין היום (שני), ומי שהוריד כבר את "המגן" יוכל לעדכן אותה דרך חנות האפליקציות בטלפון הנייד שברשותו.

במשרד הבריאות הבינו שהאפליקציה הנוכחית, "המגן 1", לא מספקת רמת דיוק גבוהה, משום שהיא נשענת על קישורית GPS שלעיתים עשויה לספק רדיוס של עשרות מטרים מהמיקום האמיתי. ההבנה לפיה איכוני שב"כ אינם מספיק מדוייקים אף הם, כמו גם האפליקציה עצמה, הביאו את מקבלי ההחלטות להורות על פיתוח "המגן 2", ששואב השראה מהפיתרון שהציגו גוגל ואפל: שימוש בקישורית בלוטות'.

גברים עוטים מסיכות ברחוב בתל אביב. 21 ביולי 2020. מרים אלסטר, פלאש 90, פלאש 90
העדכון לאפליקציית "המגן" ישפר את רמת הדיוק. תל אביב, בשבוע שעבר/פלאש 90, מרים אלסטר, פלאש 90

"המגן" מול "המגן 2" - השינויים העיקריים

  • "המגן 2" תשתמש בקישורית הבלוטות' במקום בטכנולוגיית GPS
  • משתמשים שאומתו כחולי קורונה יוכלו לשלוח מרצונם את המידע על מיקומיהם מתוך האפליקציה
  • בניגוד לגרסה הקודמת, "המגן 2" תוכל לזהות מגעים בתוך מבנים
  • האפליקציה תזהה קרבה בין המשתמשים, רק אם הורידו את האפליקציה והפעילו את הבלוטות'
  • כל המידע שנאגר, חשוף רק למשתמש ולמשרד הבריאות אין גישה אליו

כיום "המגן" זמינה להורדה, ולפי נתוני חנות האפליקציות של גוגל, יותר ממיליון משתמשים הורידו את היישומון רק באנדרואיד. האפליקציה זכתה עד כה ללא מעט ביקורות שליליות מצד המשתמשים, בעיקר כאלו שמדווחים על כך שהאפליקציה לא התריעה בעת שהם שהו בסמוך לחולה מאומת, או התריעה בזמן שהם כלל לא היו במגע עם נשא קורונה. עובדים בבתי החולים ומטופלים שאושפזו במחלקות אחרות, דיווחו על כך שהאפליקציה איתרה כי הם נחשפו לחולה מאומת, אף על פי שהם מעידים כי כלל לא באו במגע עם אנשים באותו הזמן.

ישראל היא בין המדינות הבודדות שהשיקו אפליקציה לאיתור מגעים עם חולי קורונה בקוד פתוח, תהליך שקוף שמראה כי משרד הבריאות לא מעוניין להסתיר דבר מהציבור. וואלה! NEWS פנתה לחברת הסייבר הישראלית צ'ק פוינט, כדי שתבדוק את האיכות ושמירת הפרטיות של המשתמשים באפליקציה. בבדיקה נמצא כי "המגן" אכן שומרת על פרטיות המשתמשים בצורה מרבית, ואינה מוסרת את מיקומי המשתמשים למשרד הבריאות, שכן כל המידע נשמר בטלפון הנייד בלבד.

"המטרה שלנו היא לשמור על שקיפות, וזה נושא שהוא קריטי מבחינתנו", אמרה שרית דשא, המפתחת הראשית במשרד הבריאות. לדבריה, "הנושא הופך את ההתנהלות ליותר מורכבת, אבל אנחנו חושבים שיש בזה ערך כל כך גדול, שאנחנו מאוד מקפידים על הנושאים האלו".

עוטים מסכה לצורך התגוננות מנגיף הקורונה סמוך לחופי תל אביב 7 במאי 2020. ראובן קסטרו
האפליקציה תזהה מגע במרחק של עד 10 מטר וליותר מ-15 דקות. טיילת ת"א, מאי/ראובן קסטרו

עד כה, אפליקציית "המגן" עשתה שימוש במיקומי ה-GPS של המשתמשים, ובמקביל, קיבלה את מיקום החולים המאומתים מהמערך האפדימולוגי במשרד הבריאות, כשהמידע יורד בצורה אוטומטית אל המכשיר. כך למעשה, אם קיימת תקלה או עיכוב משמעותי במערך האפדימיולוגי, גם המידע יגיע באיחור ניכר אל המשתמשים.

בעדכון החדש, האפליקציה צפויה לעשות שימוש בקישורית בלוטות', ואז היא תזהה מגע בין המשתמשים, כשהם יהיו במרחק של עד עשרה מטרים וליותר מ-15 דקות.

מדובר בפתרון מבוסס טכנולוגיה דומה שעליה הכריזו אפל וגוגל לזיהוי מפגש עם נשא קורונה. אלא שהפיתרון שלהן מובנה במערכת ההפעלה, ועל פניו הוא עדיף, אך הוא דורש עדכון גרסה. באנדרואיד מדובר בפעולה מאתגרת במיוחד, משום שכל סמארטפון וכל דגם ספציפי ידרוש לקבל את העדכון מהיצרנית - דבר שאינו ישים בתוך זמן קצר.

ההודעה שקיבלה אחת העובדות בבית החולים מאפליקציית מגן של משרד הבריאות העוקבת אחרי חולי נגיף הקורונה. 28 במרץ 2020.. אתר רשמי, אתר רשמי
הודעה על איתור מגע עם חולה קורונה מאפליקציית "המגן" של משרד הבריאות/אתר רשמי, אתר רשמי

כבר היום, משרד הבריאות מקיים פיילוט במסגרת אפליקציית "המגן", שבו המשתמשים שגילו כי הם חולים מאומתים יכולים לשלוח מרצונם החופשי את המידע שנצבר על המיקומים שלהם מתוך היישומון. כך ניתן לקבל רמת דיוק גבוהה יותר הן של השעות והן של המיקומים.

אחת הבעיות של האפליקציה עם מיקומי ה-GPS היה חוסר הדיוק. בעת שהייה במקום סגור כמו קניון או חנויות, לא ניתן לדעת היכן בדיוק שהה המשתמש, מה שעשוי לגרום להתרעות שווא או אי-קבלת התרעה. הודות לטכנולוגיית בלוטות', בעדכון של "המגן 2" הבעיה הזו נפתרת. "הפתרון החדש מאפשר לנו לתת התרעות מדויקות יותר, ומענה בתוך מבנים. זה לא מחליף את ה-GPS", הסבירה דשא, המפתחת הראשית.

עם זאת, היא הבהירה כי "החיסרון היחיד הוא שהאפליקציה מחייבת לזהות קרבה בין שני המשתמשים, רק אם הם יורידו את האפליקציה וגם יפעילו את קישורית הבלוטות'". לפי משרד הבריאות, מגע עם חולה מאומת הוא כשהמרחק הוא פחות משני מטרים והחשיפה היא למשך יותר מ-15 דקות. דשא הבהירה כי "הטכנולוגיה לא מספיק מדויקת, ולכן לקחנו טווח ביטחון של עשרה מטרים ו-15 דקות".

פקח אוכף את נהלי הקורונה בבת ים, 24 ביוני 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
"הפתרון החדש יביא להתרעות מדויקות יותר". אכיפת הנחיות הקורונה בבת ים/ראובן קסטרו

בשונה מאיכוני שב"כ, אפליקציית "המגן" שומרת על פרטיות המשתמשים והיא דוגלת ב"אחריות אישית" של הציבור. כל המידע שנאגר לאורך הזמן, הוא מידע שרק המשתמש חשוף אליו ולמשרד הבריאות אין דרך לקבל אותו ללא אישור מצד המשתמש.

במשרד הבריאות הסבירו כי המטרה היא לחזור לשגרה, וכי "המגן 2" יכולה לסייע בכך בצורה משמעותית. "אנחנו מקפידים על נושא הפרטיות ואנחנו יודעים שלא מעט אנשים סקפטיים מכיוון שאנחנו גוף ממשלתי, אבל יש פה הקפדה בלתי מתפשרת", אמרה דשא.

בעוד שאיכוני שב"כ מתייחסים לרדיוס ספציפי שבו האנשים שהו עם חולה מאומת, "המגן 2" תוכל להודיע לאנשים באופן פרטני כי הם באו במגע עם נשא קורונה. כך לדוגמה, במידה ויהיו בפגישה או במסעדה, יווצר חיבור בין הטלפונים הניידים שלמעשה "יחליף" ביניהם פרטים.

שירות איתור המגע בין חולים של גוגל ואפל עדיין לא זמין בישראל

במשרד הבריאות הסבירו כי למרות שיש לא מעט יתרונות בשירות של גוגל ואפל, ומדובר בתהליך שמוטמע במערכת ההפעלה, הוא כולל לא מעט חסרונות. ראשית, אפל וגוגל אוסרות על שימוש ברכיב ה-GPS, שהינו קריטי עבור משרד הבריאות ומסייע לחקירות האפידמיולוגיות. בנוסף לכך, גוגל ואפל מוסרות מידע בטווח של יומיים, כך שהמשתמש לא מקבל מידע ספציפי ונקודתי על המגע עם החולה המאומת, אלא מקבל התרעה כי במהלך היומיים האחרונים שהה ליד נשא קורונה.

עוד סיבה שניתן לשער שגרמה למשרד הבריאות לפתח פתרון משלה, היא קצב העדכונים של מערכת ההפעלה באנדרואיד. הגרסה החדשה עדיין לא זמינה בכל הטלפונים הניידים מבוססי האנדרואיד, בעקבות מדיניות עדכונים איטית במיוחד.

ומה לגבי מי שאין לו סמארטפון? למרות שישראל היא אומת ההיי-טק ונחשבת למדינה בעלת אחוזי שימוש די גבוהים בטלפונים ניידים, עדיין ישנן אוכלוסיות שונות שאינן משתמשות בסמארטפונים מתקדמים, כמו קשישים או אוכלוסיות כמו המגזר החרדי שמשתמשות בטלפונים "כשרים". במשרד הבריאות בוחנים אמצעים רבים שיעזרו באיתור מגע עם נשאי קורונה בקרב אוכלוסיות אלה, כמו צמידי בלוטות' ואביזרים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully