וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורך אתר מוביל בהונגריה הודח בלחץ של אורבן. עשרות עיתונאים התפטרו במחאה

26.7.2020 / 12:43

בעלי "אינדקס", אחד מאחרוני אתרי החדשות העצמאיים במדינה, סירב למנות מחדש לתפקיד את העורך הראשי. בתגובה, כמעט כל אנשי הצוות עזבו את תפקידם. אלפים יצאו לרחובות מחשש לפגיעה נוספת בחופש העיתונות תחת הממשלה הלאומנית. "הגישה למידע נמצאת בסכנה"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

עשרות עיתונאים התפטרו מאתר החדשות העצמאי המרכזי בהונגריה, במחאה על הדחתו של העורך הראשי, במה שנתפס כמתקפה נוספת של הממשלה הלאומנית על חופש העיתונות. ביום שישי צעדו אלפי מפגינים לעברו משרד של ראש הממשלה ויקטור אורבן בבודפשט, אחרי שבעלי האתר "אינדקס" סירב למנות מחדש לתפקיד את העורך הראשי שבולס דול.

מוקדם יותר באותו היום, שלושה עורכים ויותר מ-80 עיתונאים - כמעט הצוות כולו - התפטרו מהאתר בשל מה שהם תיארו כ"מניסיון גלוי להפעיל לחץ" על עבודתם. הדחתו של דול מגבירה את החשש מכך שהממשלה הלאומנית של אורבן, הנמצאת בשלטון במשך יותר מעשור, מגבירה את מאמציה להשתיק את הביקורות נגדה.

"אנחנו לא כאן בהכרח בשל 'אינדקס', אלא כי אנחנו בשלב שבו הגישה למידע נמצאת בסכנה", אמר אישטוון, אחד המפגינים מחוץ בצעדה שיצאה ממטה האתר עד ללשכתו של אורבן בטירת בודה.

שר החוץ של הונגריה, פטר סיירטו, אמר כי ממשלתו עומדת בפני "האשמות לא נכונות" ביחס לאיומים על חופש התקשורת. "איך המדינה התערבה בהחלטות של כלי תקשורת, שנמצא בבעלות פרטית?", אמר במהלך מסיבת עיתונאים שכינס בזמן ביקורו בפורטוגל ביום חמישי.

עובדי אתר החדשות אינדקס מודיעים על התפטרותם במשרדיהם, בודפשט, הונגריה, 24 ביולי 2020. רויטרס
בממשלה מכחישים שהיה להם חלק בהדחה. העיתונאים המתפטרים, שישי/רויטרס

האתר, שלפני חודש הזיז את "ברומטר העצמאות" שיצר למצב "סכנה על מנת לאותת על מה שנראה כמו ניסיון חיצוני להשפיע על תכניו, הוא כלי התקשורת הגדול ביותר בהונגריה, בפער גדול מכל היתר, המבטא דעות ביקורתיות על השלטון.

פטר אוג', אחד ממייסדי האתר שהוקם ב-1999, אמר כי אינדקס היה כלי התקשורת האחרון בהונגריה שהטריד את הממשלה. הוא עצמו פרש מהאתר ב-2011 בשל לחץ גוברת מצד מפלגת השלטון.

"בצורה קצת פחות בולטת, הממשלה חיסלה לא רק כותרות אלא גם את הפרסומות. הממשלה שולטת על שלושה רבעים משוק הפרסום בצורה כזו או אחרת", אמר. "זאת שוק בשליטת המדינה".

הפגנה נגד הפגיעה בחופש הביטוי, בודפשט, הונגריה, 24 ביולי 2020. רויטרס
שוק הפרסום בתקשורת בשליטת הממשלה. ההפגנה בבודפשט, שישי/רויטרס

ביום רביעי האחרון, אמר בעלי הקרן שבבעלותה המוציא לאור של האתר, לאסלו בודולאי, כי דול לא הצליח להשתלט על המחלוקות בתוך המערכת, מה שיצר כאוס וצניחה בהכנסות בשל התרחקותם של מפרסמים. הוא טען כי העצמאות הפוליטית של האתר לא נמצאת בסכנה, אך לא הגיב לפנית של רויטרס ביום שישי.

דול אמר שהוא מאמין שהוא פוטר בשל טורים שכתב על ניסיונות ההשפעה החיצוניים על האתר ובשל אזהרת "ברומטר העצמאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully