וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי פרלמנט, דרך צווים: אורבן קיבל סמכויות בלתי-מוגבלות בחסות הקורונה

30.3.2020 / 17:27

מפלגת השלטון בהונגריה העבירה חוק שמאפשר לראש הממשלה לשלוט כמעט ללא מגבלות, למשך פרק זמן בלתי-מוגבל. האופוזיציה, ארגוני זכויות אדם והאיחוד האירופי הביעו דאגה, לאור השחיקה בשלטון החוק במדינה עוד לפני פרוץ המגיפה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן קיבל היום (שני) סמכות לשלוט דרך צווים, אחרי שמפלגת השלטון העבירה חוק בפרלמנט המעניק לו סמכויות נוספות לצורך המאבק במגיפת הקורונה. החקיקה מרחיבה את מצב החירום, והיא נתקלה בביקורת של האופוזיציה, ארגוני זכויות אדם ומועצת אירופה, הגוף המרכזי לזכויות אדם ביבשת, משום שהיא אינה מוגבלת בזמן.

בנוסף לכך, במסגרת החוק החדש, כל מי שיורשע בשיבוש הצעדים שנועדו לבלימת הנגיף ומי שיפיץ "חדשות כוזבות" עלול להישלח לעד חמש שנות מאסר. ארגוני זכויות אדם אמרו כי זה עשוי לשמש להשתקת עיתונאים. זאת בתקופה שבה כלי התקשורת העצמאיים נאלצים לצמצם את פעילותם ותקציבם, בעוד שכלי תקשורת הנאמנים לממשלה ממשיכים לקבל כספים ציבוריים. כמה חברות תקשורת, שסובלות ממחסור במזומנים, כבר ביטלו תכניות לשנה הקרובה.

"חופש העיתונות עלול להפוך קורבן של נגיף הקורונה", הזהיר מיקלוש הרגיטל, יו"ר איגוד העיתונאים של הונגריה. לכלי התקשורת הממשלתיים יש תקציב של כ-90 מיליארד פורנט - 280 מיליון דולר - בשנה, והממשלה אמרה כי הוא לא ישתנה למרות המשבר. הנתונים מראים שאותם כלי תקשורת נאמנים מקבלים פרסום ממשלתי ללא קשר לכמות הקוראים שלהם.

הממשלה דחתה זאת ואמרה כי החוק יאפשר לממשלה לאמץ צעדים רק במקרה שהם הכרחיים למאבק בווירוס, וכי הפרלמנט יוכל לבטל את המצב הזה. למפלגת השלטון יש רוב של שני שלישים בפרלמנט, והיא דחתה את כל התיקונים שהעלתה האופוזיציה.

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריהבפרלמנט בבודפשט 30 במרץ 2020. AP
שולט בשני שלישים מהפרלמנט. אורבן, היום/AP

הנשיא יאנוש אדר, בעל ברית של אורבן, חתם על החקיקה ואמר כי היא עולה בקנה אחד עם האמנות הבינלאומיות ועם חוקת המדינה. לדבריו, הסמכויות המיוחדות יסתיימו עם תום המגיפה, והן מוגבלות לטיפול בה ובהשלכותיה. "תפקיד הפרלמנט וחובת הממשלה לדווח יישארו על כנם", הבטיח.

שרת המשפטים ג'ודית ורגה אמרה כי הטענות שהחוק נועד לנטרל את הפרלמנט הן "חדשות כזב מזיקות במיוחד".

האיחוד האירופי מאשים את אורבן בשחיקת שלטון החוק והאיזונים והבלמים תחת שלטונו. באופוזיציה אמרו כי בעוד שהם תומכים במאמצי הממשלה לבלום את המגיפה, הם רצו להגביל את מסגרת הזמן של הסמכויות המיוחדות שהוענקו לראש הממשלה. הפרלמנט יכול להאריך את התקופה, אם הוא יחליט שזה הכרחי.

"הסמכות הזו מוגבלת הן בזמן והן בהיקפה, והיא קשורה אך ורק לנגיף הקורונה, ואתם זועקים דיקטטורה", הטיח שר החוץ בנס רטברי במפלגות האופוזיציה לפני ההצבעה.

אורבן, שמוביל קו פופוליסטי וימני לאומני, אמר כי הוא צופה שההתפרצות תגיעה לשיאה בהונגריה ביוני או ביולי. הוא הבטיח להציג חבילת תמריצים בחודש הבא. עד כה, הונגריה אבחנה 447 נדבקים, ו-15 מקרי מוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully