וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שהורשע במעשים מגונים: משה איבגי נשלח ל-6 חודשי עבודות שירות

23.7.2020 / 10:22

בית משפט השלום בחיפה גזר על השחקן שהורשע בביצוע שני מעשים מגונים בצעירה שעבדה עמו גם מאסר על תנאי ופיצוי בגובה 10,000 שקלים, זאת מסגרת הפרשה שנחשפה בוואלה! NEWS. השחקן זוכה מחמת הספק ב-3 אישומים נוספים. סנגורו הודיע שישקול לערער: "הוא נחוש להמשיך בחייו"

בווידאו: גזר הדין של משה איבגי/צילום: שלומי גבאי, עריכה: ניר חן

בית משפט השלום בחיפה גזר הבוקר (חמישי) על השחקן משה איבגי בן ה-66, שישה חודשי עבודות שירות ומאסר על תנאי. מלבד זאת, יידרש איבגי לשלם לצעירה פיצוי בגובה עשרת אלפים שקלים. במסגרת הפרשה שנחשפה בוואלה! NEWS, הוא הורשע באישום אחד של ביצוע שני מעשים מגונים בצעירה שעבדה עמו, אך זוכה מחמת הספק בשלושה אישומים של מעשים מגונים והטרדה מינית מצד מתלוננות נוספות.

היום, עם מתן גזר הדין אמר השופט זיו אריאלי כי "נקל להבין את הרתיעה שחשה המתלוננת א' מלשאת את קולה ולהתלונן אודות הפגיעה שחוותה מידי השחקן הנודע, ונקל להבין את הסברה של א' כי בהיותה מודעת להבדלי המעמדות בינה לבין הנאשם - העדיפה שלא להתלונן כדי לא 'למשוך אש', כלשונה".

אריאלי ציין כי ניתן אולי לשער ולהבין כי איבגי הרגיש שקיימת "תחושת חופש בתעשיית הקולנוע והתיאטרון", שעמדה בקו ההגנה שלו במהלך בירור המשפט, אך הדגיש עוד כי עוד בשלב הכרעת הדין דחה את הטענות הללו. "המעמד הבכיר של הנאשם בתעשיית הבידור - אין בו כדי להצדיק או לאפשר שליחת ידיים, ליטופים, הערות מיניות, חיבוקים מיניים, דברי זימה", אמר. "גם 'תחושת היחסים הפתוחה' אינה בגדר רישיון ליטול בעלות על רצונו וגופו של האחר. כך בכל מקום עבודה. כך גם במקומות בהם עבדו בצוותא הנאשם והמתלוננת א'".

משה איבגי עם כניסתו לבית המשפט השלום בחיפה לקראת גזר דינו בגין שני מקרים של מעשה מגונה 23 ביולי 2020. ראובן קסטרו
שישה חודשי עבודות שירות. איבגי בבית המשפט, היום/ראובן קסטרו

השופט הוסיף כי איבגי "כשל מלהציב לעצמו גבולות, לכבד את זולתו, ולאפשר לעובדים 'זוטרים' ממנו מרחב אישי מוגן ובטוח. זאת, תוך ניצול מעמדו הבכיר בהפקות ועל סט הצילומים, ותוך הבנה או ציפייה כי נפגעת העבירה תיאלם דום ותחריש נוכח הפגיעה בה".

אריאלי התייחס בגזר הדין גם להיבט התקשורתי של הפרשה. "אחד מתפקידה הראויים של התקשורת בכל חברה ליברלית ודמוקרטית הוא לחקור ולפרסם גם כשהתחקיר והפרסום מסבים אי נחת ומבוכה למושא הפרסום". עם זאת הסתייג: "תפקיד חשוב זה של התקשורת ראוי שיבוצע בזהירות באחריות וברגישות".

משה איבגי עם כניסתו לבית המשפט השלום בחיפה לקראת גזר דינו בגין שני מקרים של מעשה מגונה 23 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"חש נרדף". איבגי בדיון בבית המשפט, היום/ראובן קסטרו

סנגורו של איבגי, עו"ד מיכאל כרמל, אמר כי אינו מסכים עם התוצאה הסופית, אך הוא שמח שהשופט התעלם מפרסומי התקשורת וטען כי התקשורת רדפה אחרי איבגי בצורה לא ראויה בשל מעמדו כשחקן. "ההתנהגות של התקשורת בימים האחרונים, הפרסומים האחרונים היו פשוט בלתי ראויים, ולא מתאימים למעמד וליומיים שבהם היינו לפני גזר דין".

עו"ד כרמל הוסיף כי השחקן חש נרדף. "הוא חושב שהפרקליטות, המדינה, המשטרה, רצו להעמיד אותו לדין, לשלוח אותו לכלא, רק בגלל שזה משה איבגי השחקן, הכוכב", טען. "אני בהחלט חושב שהתקשורת, אתר וואלה! NEWS ואתרים נוספים רדפו את מרשי באופן לא ראוי, כולל הפרסומים, בעיקר הפרסומים בימים האחרונים".

לטענת הסנגור, הם ישקלו לערער על גזר הדין ששלח את מרשו לעבודות שירות. "משה נחוש להמשיך בחייו, הוא מקבל תמיכה מכל מי שקרוב אליו. וכמובן שלא מסכים עם גזר הדין". הוא הוסיף כי "הזיכוי וההרשעה הם כאלה שלא מונעים ממנו לעבוד בכל מקום. הגיע הזמן לתת לו את זה לאחר שגזר על עצמו עונש מרצון שלא לעבוד. זה מה שאני סבור שצריך לקרות".

"הפרצה קוראת לגנב"

בדיון בחודש שעבר ביקשה הפרקליטות לגזור על איבגי 15 חודשי מאסר בפועל. סנגורו, עו"ד כרמל, ביקש מבית המשפט להסתפק בעונש מאסר על תנאי ועבודות שירות בלבד. "איבגי, שחקן אהוב בישראל, שלא פחד להשמיע את דעתו כנגד ממשלת נתניהו ולבטא את דעתו בנושאים פוליטיים, העדיף עם התפוצצות הפרשה להתנתק לחלוטין מהעשייה בתחום שכה אהוב עליו במשך חמש שנים", טען. "מדובר בעונש עצום עוד לפני כל בית משפט שהוא".

האירוע הראשון בו הורשע משה איבגי התרחש באוגוסט 2012. איבגי השתתף אז בצילומי סרט שנערכו באולפן בבת ים, יחד עם המתלוננת א', צעירה ממנו ב-30 שנים. על פי הכרעת הדין, באחד מימי הצילומים, כשא' ישבה בפינת הקפה, ניגש אליה איבגי מאחור, וליטף אותה מתחת לחולצתה ללא התראה מוקדמת. לתמיהתה אודות מעשיו הוא השיב: "הפרצה קוראת לגנב". באירוע השני, במהלך צילומי סדרת טלוויזיה מאוחר יותר באותה שנה, נצמד איבגי אל א', חיבק אותה בחוזקה, ולחש דברים באוזנה.

בית המשפט אימץ את עדותה של א', קבע כי היא מהימנה. הוא מצא תמיכה לכך בדברים שמסר איבגי עצמו במהלך עימות שנערך בין השניים בתחנת משטרה, כמו גם בעדותה של אישה נוספת ביחס לאירוע דומה שלטענתה חוותה עמו לפני כ-20 שנים.

משה איבגי עם כניסתו לבית המשפט השלום בחיפה לקראת גזר דינו בגין שני מקרים של מעשה מגונה 23 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"עדות פתלתלה ומתחמקת". איבגי בדיון בבית המשפט, היום/ראובן קסטרו

השופט אריאלי קבע אז כי עדותו של איבגי ביחס לאירועים הייתה "פתלתלה ומתחמקת", ושאינה ראויה לאמון. איבגי טען מצדו כי האירוע הראשון נעשה בהומור וכי האירוע השני הוא בגדר "ניסיון חיזור לגיטימי". השופט אריאלי דחה טענות אלה, והרשיע אותו בעבירות מעשה מגונה בשני המקרים. במקביל, זיכה אותו מעבירת הטרדה מינית באירוע השני.

בתשובתו לכתב האישום, כפר איבגי במיוחס לו וטען כי "תפרו לו תיק". לדבריו, לא הוגשה כל תלונה נגדו, והמשטרה שידלה את כל המתלוננות למסור את העדויות. איבגי אמר כי לא ביצע את העבירות והתלונות נגדו הוצאו מהקשרן. עוד טען שהתלונות נופחו על ידי הנשים המתלוננות מסיבות שונות, בהן מניע כלכלי, שידול של המשטרה להגיש תלונה על משהו שלא נחשב פלילי, או בעקבות "המסע התקשורתי שאורגן נגדו ונגד גברים נוספים בעלי כוח והשפעה".

לאחר הכרעת הדין, אמר סנגורו כי אם לא היה מדובר באיבגי, לא היה מוגש כתב אישום גם בגין המעשים המגונים שהורשע בהם. "זו פרשייה שהחלה בקול תרועה רמה על ידי וואלה! NEWS והסתיימה בזיכוי מהדהד משלושה אישומים והרשעה בשני מעשים מגונים". כרמל הדגיש כי "הוא הורשע על כך שליטף את גבה של מתלוננת, ובמקרה השני הורשע על כך שדיבר בצורה לא נאותה", וביקש להזכיר כי "מדובר באותה מתלוננת". הוא צפוי לערער על ההרשעה.

"עולם שחייב להשתנות"

היום, לאחר פרסום גזר הדין, בשדולת הנשים מתחו ביקורת בעניינו. "למרות המעשים, ולמרות שמשה איבגי לא לקח ברצינות אחריות על מעשיו - גזר הדין מקל מאוד", אמרה מנכ"לית השדולה, עו"ד מיכל גרא מרגליות. "נדמה שאיבגי סבור גם היום שהוא שה תמים שנרדף על לא עוול בכפו, בעוד המציאות מראה שמדובר במעשים שיטתיים של ניצול כוח. המקרה של איבגי הוא מקרה קלאסי מהסוג שייצר את תנועת מי-טו, של ניצול יחסי כוחות. ברוב הגדול של המקרים מדובר בגברים מבוגרים עם כוח שפוגעים בנשים צעירות עם פחות כוח. זה עולם שחייב להשתנות, ומערכת המשפט צריכה להכיר בעומק וחומרת הבעיה".

"מאז מי-טו, אנחנו מקבלות מאות פניות במקרים של הטרדות מיניות במקום העבודה שמגיעים אלינו לקו הפתוח לזכויות נשים בעבודה של השדולה", הוסיפה. "המאבק כנגד הטרדות מיניות ממשיך בכל הכוח ולא נשקוט עד שנהפוך כל אבן שמתחתיה קברו סיפור מתמשך של ניצול סמכות והטרדה".


(עדכון ראשון: 9:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully