וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל מיום כיפור בפתח משפטו בגרמניה: "היהודים - סכנה לגזע הלבן"

22.7.2020 / 10:41

שטפן באלייט, שהרג שני בני אדם בעיר האלה באוקטובר אחרי שלא הצליח להיכנס לבית כנסת, הביע חרטה שהרג אישה לבנה. "היהודים הם הסיבה לרצח העם הלבן", טען בבית המשפט, והסביר כי רצונו לפעול באלימות החל אחרי גל ההגירה ב-2015. הוא הספיק להרוג מהגר בדוכן קבב סמוך

בווידאו: משפט המחבל מהפיגוע ביום כיפור בגרמניה/צילום: רויטרס, עריכה ניר חן

(בווידאו: נפתח משפטו של המחבל מהפיגוע ביום כיפור בגרמניה)

המחבל הימני קיצוני שביצע את פיגוע הירי בבית כנסת בגרמניה במהלך יום כיפור אמר אתמול (שלישי) בפתח משפטו כי היהודים הם "איום לגזע הלבן". שטפן באלייט, שאחראי לאחת המתקפות האנטישמיות הגרועות ביותר בגרמניה שלאחר מלחמת העולם השנייה, פרסם נאום אנטישמי לפני שיצא למתקפה בעיר האלה שבמזרח גרמניה, ב-9 באוקטובר. הוא שידר בשידור חי את היר בפלטפורמת משחקים פופולרית.

הוא לא הכחיש שהוא אחראי למתקפה, ואמר לבית המשפט כי הוא החליט לפנות לאלימות ב-2015 אחרי שגרמניה פתחה את שעריה ליותר ממיליון מהגרים, רובם מוסלמים. כשנשאל על ידי השופט כיצד זה הוביל אותו לתקוף יהודים ארבע שנים לאחר מכן, הוא אמר: "היהודים הם הסיבה המרכזית לרצח העם הלבן, הם רוצים להקים סדר עולמי חדש".

שטפן באלייט, המחבל שביצע פיגוע ביום כיפור בעיר האלה, גרמניה, בפתח משפטו, 21 ביולי 2020. AP
לא הכחיש את פשעיו. באלייט בבית המשפט, אתמול/AP

הוא נאשם בכך שניסה שוב ושוב לפרוץ לתוך בית הכנסת בעיר, בזמן שהיו בו 52 מתפללים. התובעים בתיק טענו כי לאחר מכן, הוא הרג אישה בת 40 ברחוב שמחוץ למבנה, וצעיר בן 20 בדוכן קביים סמוך, שבו הוא ראה "מטרה הולמת" בשל שורשיו הזרים.

באלייט היה חמוש בשמונה כלי נשק, כמה מטענים, קסדה ואפוד, והם ככל הנראה היו מתוצרת עצמית. אחרי הירי, הוא ברח מהעיר, פצע שני אנשים נוספים בעיירה קטנה ליד האלה, שם הוא נטש את מכוניתו וגנב מונית. הוא נעצר כשעה וחצי לאחר מכן, כשיצא מהמונית שהייתה מעורבת בתאונה.

הוא התנצל בבית המשפט על כך שהרג את האישה החולפת, ואמר כי זו הייתה תגובתו האוטומטית כשראה אותה. "אני לא רציתי להרוג לבנים", אמר בדיון, לפי ערוץ NTV.

באלייט נאשם ב-13 סעיפים, כולל רצח וניסיון רצח, וכן בפגיעה פיזית, הסתה ואישומים אחרים. אל המשפט הצטרפו 43 קורבנות וקרובי משפחה בתור חלק מהתביעה, כפי שמאפשר החוק הגרמני.
תחילת המשפט במדינת מגדבורג התעכבה בשעתיים בשל תורים ארוכים שנרשמו בכניסה למבנה מצד עשרות עיתונאים מקומיים וזרים.

שטפן באלייט, המחבל שביצע פיגוע ביום כיפור בעיר האלה, גרמניה, בפתח משפטו, 21 ביולי 2020. AP
"אני לא רציתי להרוג לבנים". המחבל מובל לבית המשפט, אתמול/AP

אחת התובעות, כריסטינה פיסט, שהייתה בבית הכנסת בזמן המתקפה, הפצירה בתקשורת הגרמנית שלא לאפשר למחבל להשתמש במשפט כדי להפיץ את התיאוריות הגזעניות שלו. "אני מתחננת בפניכם", אמרה, לפי סוכנות הידיעות הגרמנית. "אל תתנו לו את הפלטפורמה שהוא רוצה".

המחבל, שהיה לבוש שחור, עם מסיכה כחולה על פניו וראש מגולח, הובא לבית המשפט על ידי כוחות מיוחדים שהיו עם אפודי מגן ופנים מכוסות, כשהוא אזוק בידיו וברגליו.

איגור מטבייץ, חבר בקהילה היהודית בהאלה, השתתף בטקס זיכרון עם עשרות אנשים אחרים מחוץ למבנה. הוא אמר כי הוא מודאג שהמתקפה תיחשב פשע נגד יהודים בלבד ולא נגד החברה כולה.

"זה משהו שאני נלחם בו, כל אחד יכול להיות מטרה של הטרוריסטים מהימין הקיצוני", אמר לסוכנות הידיעות אי-פי.

המשפט מתקיים בזמן שהפשעים האנטישמיים בגרמניה הגיעו לשיא מאז תחילת המעקב אחריהם ב-2001, במקביל לעלייה כללית בפשעי הימין הקיצוני במדינה.

"סבל בלתי-נתפס"

ראש המועצה המרכזית של היהודים בגרמניה, ג'וזף שוסטר, כינה את ההתקפה "אחת התקריות האנטישמיות הקשות ביותר של השנים האחרונות בגרמניה".

בהצהרה שמסר, הוסיף: "הסבל של האנשים בבית הכנסת בהאלה ביום הכיפורים נותר בלתי נתפס. זה נס שהם הצליחו להתחמק מהטבח הזה". כשהמחבל ניסה לפרוץ לבית הכנסת, המתפללים המבוהלים הצליחו לצפות בו דרך מצלמת האבטחה. שוסטר דרש מבית המשפט לבחון את כל היבטי הפיגוע, ולהמשיך לחקור אם למחבל הייתה תמיכה מצד אנשים אחרים.

הוא שיבח את ממשלת גרמניה על כך שהעמידה את המאבק בפשעי הימין הקיצוני בראש סדר העדיפויות שלה בחודשים האחרונים. הוא אמר כי למרות שתחושת הביטחון בקרב היהודים בגרמניה ספגה מכה קשה לאחר הפיגוע, כעת היא "כמעט חזרה לרמתה שלפני הפיגוע, אם כי אמצעי אבטחה נוספים הובילו באופן חלקי למגבלות על חיי הקהילה".

הרשויות בגרמניה הבטיחו להגביר את הצעדים נגד הימין הקיצוני בעקבות רצח של פוליטיקאי תומך הגירה בידי ניאו-נאצי, הפיגוע בבית הכנסת בהאלה ופיגוע גזעני בעיר הנאו שבו נהרגו תשעה מהגרים.

אחד מעורכי הדין המייצגים את התובעים, יורי גולדשטיין, אמר כי המשפט נועד גם לנסות ולגלות כיצד מישהו יכול לפתח כל כך הרבה שנאה "לאנשים שהוא כלל לא מכיר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully