וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופטים מפנים למסגרות לנוער בסיכון, אבל אין שם מקום: "הידיים כבולות"

בדיון בוועדה לזכויות הילד, הודתה סמנ"כלית משרד הרווחה כי נערים בכלא ובמעצר מקבלים עדיפות ברשימת ההמתנה למסגרות. נציגת בתי המשפט אמרה בתגובה כי "ההמתנות מסכנות חיים", ובמשרד המשפטים מתחו ביקורת על נתוני הרווחה ואמרו כי מספר הממתינים האמיתי גבוה בהרבה

בווידאו: הפגנת עובדים סוציאליים בכיכר רבין בתל אביב/עריכה: ניר חן

הוועדה לזכויות הילד של הכנסת דנה היום (שלישי) במצב הרשת לחסות הנוער, שנמצאת במצוקה בשל תפוסה מלאה במסגרות. בדיון עלו ממצאים מדאיגים לגבי השלכות המחסור במקום על הנערים שממתינים לכניסה למסגרות, שנגרם בין היתר בשל העדיפות שמקבלים נערים במעצר. עוד עלה כי במקרים רבים בני נוער נעצרים בתקופת ההמתנה לכניסה למסגרת, וכן כי המספרים האמיתיים גבוהים בהרבה מהנתונים. מצב זה עשוי להעמיד את בתי המשפט חסרי אונים מול נערים המיועדים למסגרות.

בהנהלת בתי המשפט אמרו היום כי ידי השופטים כבולות במקרים של נערים בסיכון שאמורים לפי צו לצאת מהבית, וזאת משום שאין מקום במסגרות. "הידיים של שופטי הנוער כבולות. השופט נותן החלטה ופונה לחסות הנוער, אך בחסות הנוער אומרים שיש רשימת המתנה ואומרים לו להמתין", תיארה חנית אברהם בכר מהנהלת בתי המשפט בדיון בכנסת. "ואז השופט פונה לנשיאת הנוער, שפונה עד שבעצם מוצאים לו פתרון. אבל ההמתנות הארוכות האלו לעתים מסכנות חיים".

לפי דוח מרכז המידע והמחקר של הכנסת, רשות חסות הנוער מפעילה כיום 53 מסגרות, בהן תשעה מעונות ממשלתיים. במעונות הנעולים שוהים 313 בני נוער, ולפי משרד הרווחה ישנם כ-164 נערים שממתינים למקום במסגרות אלה.

מעון "נווה חורש" חדרה 11 ביוני 2020. שלומי גבאי
"ידי השופטים כבולות". מעון נווה חורש בחדרה/שלומי גבאי

אולם, עו"ד לידיה רבינוביץ', הממונה ארצית על ייצוג קטינים במשרד המשפטים, אמרה בדיון שנערך בוועדה לזכויות הילד כי המספרים גבוהים יותר משמעותית. לדבריה, הם אינם כוללים נערים שטרם נעשה להם אבחון והושלם ההליך בעניינן. "משרד הרווחה שינה את האופן שבו סופרים את הנערים הממתינים. אם יש נער שמיועד למסגרת נעולה הוא לא מתחיל להיספר כממתין עד שלא עבר את כל שלבי המימון והקבלה, גם אם יש צו שיפוטי", אמרה.

בחלק מהמקרים, נערים נעצרים בתקופת ההמתנה למסגרות, שעשויה להימשך גם חודשים ארוכים. סגנית מנכ"ל משרד הרווחה, אלין אלול, אמרה בדיון באופן מפורש כי נערים אלה מקבלים עדיפות. "אנחנו נמצאים במשפט שלמה וצריך לבחור. מי שיקבל את העדיפות זה אותם נערים שנמצאים בכלא, במעצר, במעצר ימים. ברור שזה יבוא אחד על חשבון השני כשאין מספיק מקומות נעולים. זו המשמעות".

לצד זאת, התייחסה אלול לחלופת המעצר "שיטה" - חלופת המעצר לנוער בדרום, שצפויה להיסגר בסוף אוגוסט. לדבריה, "תיפתח חלופת מעצר לקליטה בעוד שלושה שבועות. כלומר, לא יהיה מצב שנישאר בלי חלופת מעצר. בכל רגע נתון, כשמדובר בחלופת מעצר פתוחה מוסדית אין המתנות. ההמתנות לחלופת מעצר הן רק למעונות הנעולים".

עוד בוואלה!

"הופכים אותם לעבריינים": סגירת מעונות לנוער בסיכון מובילה למעצרם

לכתבה המלאה
משרד הרווחה, ירושלים. אין, אתר רשמי
"שינה את האופן בו סופרים את הנערים הממתינים". משרד הרווחה בירושלים/אתר רשמי, אין

יו"ר הוועדה, ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), אמר כי "לא ייתכן שנערים רבים כל כך ממתינים להשמה, לפעמים יותר מחצי שנה, ובינתיים חשופים לפגיעות חמורות, ומגיעים למצבים של עבריינות או אפילו סכנת חיים. זו חובתה של מערכת הרווחה לקחת אחריות על כלל הנוער, ובעיקר אלה שהגיעו למצוקה הכי קשה. לצערי שוב ושוב מתגלים פערים בין הצהרות למעשים, ומאות נערים ימשיכו להידרדר אם לא תהיה מחויבות חד משמעית של משרדי הרווחה והאוצר להקמת מעונות נעולים נוספים".

עו"ד רחל דניאלי, אחראית על ייצוג הקטינים בסנגוריה הציבורית, הדגישה בישיבה את העיכוב הארוך של הקמת מסגרת לקטינים המתמודדים עם בעיות נפשיות. "עד היום, למעלה מעשור, לא הוקמה מסגרת מתאימה לקטינים הללו אשר נפלטים מהמעונות הקיימים וחלקם נמצאים היום בכלא. מצבם הנפשי כמובן מידרדר בכלא ואף מגיע לידי אשפוז פסיכאטרי".

(עדכון ראשון: 15:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully