וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו נגד הממשלה: עצורים ועימותים עם שוטרים בתל אביב ובירושלים

עם תום העצרות, יצאו המפגינים בשתי הערים לתהלוכות במסגרתן נחסמו כבישים והתפתחו עימותים אלימים. 13 נעצרו בכיכר הבימה בתל אביב, שם רוססו שוטרים בגז פלפל. בבירה, המשטרה התיזה מים לעבר המוחים, ו-15 מהם נעצרו. במהלך היום 5 מהם יובאו לדיון בעניינם בבית המשפט

עימותים ועצורים בהפגנות בתל אביב ובירושלים/צילום: שלומי גבאי ורויטרס, עריכה: איתי עמרם

(בווידאו: ההפגנה בתל אביב אמש)

עימותים פרצו אמש (שבת) בין המשטרה למפגינים ברחבי ירושלים ותל אביב, לאחר ההפגנות בהשתתפות אלפים שנערכו בערים במחאה על טיפול הממשלה במשבר במשק בעקבות הקורונה ונגד השחיתות השלטונית. עם תום ההפגנות שנערכו מול מעון ראש הממשלה בבירה ובגן צ'ארלס קלור בתל אביב, יצאו מאות מהמפגינים לתהלוכות, שהסתיימו בחסימות ואירועי אלימות. 13 נעצרו בתל אביב ו-15 בירושלים.

בירושלים, המפגינים צעדו לכיוון מרכז העיר, ובמהלך הפרות סדר נעצרו 15 מפגינים, חלקם בשל תקיפת שוטרים. במהלך ניסיונות פיזור ההפגנה, המשטרה השתמשה בזרנוקי מים לעבר המוחים. במהלך היום צפויה המשטרה להביא חמישה מהם בפני בית משפט השלום בעיר. במשטרה אמרו כי יבקשו את שחרורם של ארבעה בתנאים מגבילים, ולהאריך את מעצרו של אחד מהם.

בתל אביב יצאה צעדה לכיוון כיכר הבימה, במהלכה מפגינים השליכו חפצים, בהם אבוקה בוערת, לעבר השוטרים. אחדים ריססו שוטרים בגז פלפל - שפגע בפניו של מפקד תחנת המשטרה. 13 נעצרו במקום בגין הסתה לאלימות ותקיפת שוטרים.

הפגנה כנגד השחיתות השלטונית מול מעון רה"מ, ירושלים 18 ביולי 2020. יהונתן ולצר/TPS, TPS
15 מפגינים נעצרו. המחאה בירושלים/TPS, יהונתן ולצר/TPS

לטענת המפגנים בירושלים, המשטרה פינתה אותם באלימות, זאת בניגוד לסיכומים עמם. לדבריהם, הם שוחחו השוטרים לקראת התפזרות שקטה. עוד אמרו המפגינים כי נאמר להם מהמשטרה שאם יפנו לגן סאקר, ניתן יהיה לסיים את האירוע, אולם לטענתם המשטרה החלה לפזר את ההפגנה באמצעות מכת"זית בזמן שהמפגינים נכחו רק ברחוב בצלאל.

הפגנה כנגד השחיתות השלטונית מול מעון רה"מ, ירושלים 18 ביולי 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
פינוי המפגינים בירושלים באמצעות זרנוקי מים, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

בין העצורים בירושלים היה עו"ד גונן בן יצחק, פעיל חברתי ואיש שב"כ לשעבר. הוא נעצר בפעם השנייה, לאחר שנעצר בפעם הקודמת במסגרת ההפגנות סמוך למעון ראש הממשלה. מתוך המעצר, הוא סיפר כי "משטרת ישראל משתמשת במכת"זית נגד מפגיני בלפור בניגוד לנהלים הסודיים שלה. בכך היא מסכנת את חיי המפגינים". לדבריו, "הלילה ניסיתי לדבר אל לב מפקדי המשטרה שלא לסכן את המפגינים ולא להשתמש במכת"זית בניגוד לנהלים ללא הועיל. לכן נאלצתי לנסות לעצור את המכת"זית בגופי, ונעצרתי".

ההפגנה בירושלים

צילום: אם איקס 1, שי מכלוף, עריכה: איתי עמרם

מהמשטרה נמסר כי "המשטרה אפשרה את חופש הביטוי והמחאה בהפגנה שהתקיימה סמוך למעון ראש הממשלה, ובשלב מסוים ניסו המפגינים לצאת בתהלוכה, כשחלקם הגיעו לרחוב בצלאל, שם נהדפו על ידי המשטרה חזרה לכיוון כיכר פריז. בוצעו מספר ניסיונות נוספים של המפגינים לצאת בתהלוכה לאזור מרכז העיר, ואלו נבלמו ע"י כוחות המשטרה, והמחאה המשיכה להתקיים בכיכר פריז, עד שמרבית המפגינים התפזרו".

הפגנת העצמאיים בתל אביב 18 ביולי 2020. ראובן קסטרו
13 נעצרו במהלך ההפגנה. פרשי משטרה בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

בתל אביב אלפים הגיעו תחילה להפגנה גן צ'ארלס קלור, במסגרת המחאה הכלכלית. מאות שוטרים נפרסו באזור הגן בכמה מעגלי אבטחה, שנועדו לאכוף את מגבלות הריחוק ולשמור על הסדר הציבורי. "הערכות המשטרה נעשות על מנת לאפשר לכל מי שחפץ בכך להשתתף ולממש את זכות המחאה", מסרו במשטרה.

את ההפגנה יזמו התנועה לאיכות השלטון וארגון הגג "קבינט התקווה", המאגד בין ארגוני עצמאים, לאחר שהמשטרה סירבה לבקשתם לעורכה בכיכר רבין בשל אי היכולת לעמוד בתנאי הריחוק החברתי.

עצור במחאה בתל אביב, 19 ביולי 2020. ראובן קסטרו
אבוקה הושלכה לעבר שוטר. עצור במחאה בכיכר הבימה/ראובן קסטרו

אורן פסטרנק, מיוזמי קבינט התקווה, שלח מסרים של פיוס לאחר האירועים. "הייתה הפגנה מאוד גדולה, עשרות אלפי אנשים. אנשים הגיעו לכאן, היה עימות עם המשטרה. מה שיצא מפרופורציה צריך לטפל בו. אני מבין את כל הצדדים. המטרה שלנו היא להרחיב את הפעילות ולהגיע להבנה עם המשטרה".

הפגנת העצמאיים בתל אביב 18 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"מבין את כל הצדדים". ההפגנה בתל אביב/ראובן קסטרו

ח"כ ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת) הביע את תמיכתו במחאות. "ההפגנות ההמוניות הערב בתל אביב ובירושלים רק מוכיחות את רמת הכעס והתסכול של המוני הצעירים ובמיוחד סטודנטים שמצאו את עצמם ללא פרנסה.‬ ‫המשטרה מתחילה לפזרם בכוח... היא פועלת בשירות העבריין מבלפור!‬", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

ברקע ההפגנות, יצא הבוקר עיתון המודיע, ביטאון סיעת אגודת ישראל, במתקפה חריפה וחריגה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בין היתר בעקבות תוכנית המענקים שתובא היום לאישור בממשלה. במאמר שהתפרסם בעיתון נכתב בין היתר כי ‏"הממשלה הזאת שאחראית להתעמרות בציבור החרדי בגישה בררנית לרעה, באכיפה, בסגרים, באלימות, עושה זאת גם במישור הלחם לאכול".

(עדכון ראשון: 23:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully