וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר בתוניסיה: רה"מ התפטר אחרי חמישה חודשים בשל חשד לניגוד עניינים

15.7.2020 / 23:30

אליאס פחפאח החזיר את המנדט לנשיא, חודשים ספורים אחרי שהקים קואליציה עם מפלגת א-נהדה האסלאמיסטית, הגדולה ביותר. לאור הפילוג בפרלמנט, הרכבת ממשלה חדשה תהיה משימה קשה, שתעכב את הרפורמות הכלכליות ותקשה על המאבק בקורונה

עריכה: טל רזניק

(בווידאו: פיגוע התאבדות מחוץ לשגרירות ארה"ב בבירת תוניסיה, מרץ)

ראש ממשלת תוניסיה אליאס פחפאח הגיש היום (רביעי) את התפטרותו לנשיא קייס סעיד. זאת אחרי שמפלגת א-נהדה האסלמאיסטית, והגדולה ביותר בקואליציה, קידמה הצבעת אי-אמון בו. סעיד יצטרך לבחור בתוך שבוע מועמד חלופי להרכבת הממשלה, ולו יוקצו חודשיים להקמתה וקבלת אישורה בפרלמנט. המשימה צפויה להיות מאתגרת לאור הפילוג העמוק בפרלמנט, והמדינה הצפון אפריקנית עשויה ללכת לבחירות חדשות.

פחפאח נתון תחת חקירה בעקבות טענות לניגוד עניינים, אחרי שהמשיך להחזיק במניות חברות פרטיות שקיבלו חוזים ממשלתיים. יחסיו עם א-נהדה, שהיא גם המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט, היו מתוחים מאז הבחירות באוקטובר. רק בפברואר הוא מונה לתפקיד, אחרי מבוי סתום שנמשך ארבעה חודשים. לא-נהדה לא היה רוב כדי להקים קואליציה לבדה, והיא נאלצה לצרף שותפות נוספות.

א-נהדה הציבה בתחילה מועמד עצמאי, אולם הוא לא זכה לתמיכה של מספיק קולות בפרלמנט, והנשיא הטיל את המנדט על פחפאח, שר האוצר לשעבר. עם התפטרותו של פחפאח טרם הדחתו באי-אמון, שוב הבחירה נמצאת בידיו של הנשיא, ולא בידיה המפלגה המזוהה עם "האחים המוסלמים". היא נמצאת במאבק כוחות עם סעיד מאז הקמת הממשלה.

קריסת הממשלה תוך זמן כה קצר תדחה עוד יותר את הרפורמות הכלכליות הדחופות, ותקשה על המאמצים להתמודד עם כל התפרצות חדשה של נגיף הקורונה, אחרי שתוניסיה הצליחה להשתלט על הגל הראשון.

ראש ממשלת תוניסיה אליאס פחפאח בפרלמנט. רויטרס
הממשלה סבלה מהבדלים אידיאולוגיים עמוקים. פחפאח בפרלמנט/רויטרס

מדינות המערב משבחות את תוניסיה על המעבר המוצלח שלה לדמוקרטיה מאז המהפכה ב-2011, ששמה קץ לרודונות ארוכת שנים, למרות המשברים שהיו חווה, אך תוניסאים רבים נותרו מתוסכלים מאוד.

מאז המהפכה, הכלכלה קפאה על שמריה, רמת החיים ירדה והשירותים הציבוריים התדרדרו, בעוד שהמפלגות נראות כמי שמתמקדות יותר לשמור על מעמדן מאשר לטפל בבעיות הרבות.

הבדלים אידיאולוגיים עמוקים בממשלתו של פחפאח הקשו על הגעה להסכמה על הרפורמות הכלכליות הדחופות, שאותן התנו מלווים זרים, האמורות לייצב את הגירעון ואת החוב הציבורי. הקורונה רק החמירה את הבעיות הללו, ותוניסיה צופה שהמשק יתכווץ השנה בכ-6.5%, כשהגירעון צפוי לגדול ל-7% מהתמ"ג. היא כבר ביקשה מארבע מדינות לדחות את החזר החובות שלה. באזורים העניים יותר במדינה פרצו לאחרונה מחאות בדרישה ליצירת מקומות עבודה וסיוע ממשלתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully