וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על המחאה בבלפור: "הפגנת השמאל והאלימות נגד שוטרים ראויים לגינוי"

15.7.2020 / 17:47

ראש הממשלה תקף בחשבון הטוויטר שלו את המפגינים מול מעונו ואת העימותים לאחר מכן במרכז העיר, שכינה: "בושה וחרפה". מטעם המפגינים נמסר: "נתניהו מסית כהרגלו נגד אלפי הצעירים שבאו למחות". בימ"ש השלום בי-ם שחרר את ששת העצורים מהעימותים

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ניר חן

(בווידאו: אמסלם על המחאה מול בית רה"מ: "צעד אחד לפני אנריכה מוחלטת")

ראש הממשלה בנימין נתניהו גינה היום (רביעי) את המפגינים אמש מול מעונו בירושלים. בחשבון הטוויטר שלו צייץ נתניהו כי "ההתקפה המבישה אתמול בהפגנת השמאל על העיתונאי ד"ר אבישי בן חיים, יחד עם האלימות שהשתוללה שם נגד שוטרים, ראויה לכל גינוי. בושה וחרפה".

הדברים של נתניהו מגיעים בעקבות ההפגנה אמש, אליה הגיעו אלפי בני אדם במטרה למחות על השחיתות השלטונית לדבריהם. המחאה נגד נתניהו התקיימה תחת הכותרת "יום הביביסטיליה", בהקשר של אירוע נפילת הבסטיליה שמסמל את המהפכה הצרפתית, שצוין אתמול. המפגינים קראו להתפטרותו של נתניהו, להקמת ועדת חקירה שתבדוק את חלקו של ראש הממשלה בפרשת הצוללות ולהגנה על ערכי הדמוקרטיה ושלטון החוק.

מ"מחאת הדגלים השחורים" נמסר בתגובה לדבריו של נתניהו כי "ראש ממשלה שעסוק במשפטו מבוקר עד ערב, לא מצליח לפנות זמן לטיפול במשבר הכלכלי-בריאותי שפוקד את ישראל. נתניהו מסית כהרגלו נגד אלפי הצעירים שבאו למחות מול ביתו כי הם הגיעו למצב של פת לחם בגלל המחדלים שלו". עוד נמסר מטעם המפגינים כי "נתניהו מסוכן לעתידה של מדינת ישראל וחייב לפנות את כסאו. המחאה תימשך ותתעצם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ודודי אמסלם בהצבעה על זהות מבקר המדינה, 3 ביוני 2019. -, צילום מסך
צעד לפני אנרכיה. נתניהו ואמסלם/צילום מסך, -

גם השר לביטחון פנים אמיר אוחנה גינה את המפגינים בהצהרה לתקשורת. הוא ציין כי הפגנות הן "נשמת אפה של הדמוקרטיה", אך בימי הקורונה "ראוי היה להימנע מכך" מחשש להפצת הנגיף. בנוגע למשתתפים במחאה שהתקיימה אתמול מול מעון ראש הממשלה, אמר אוחנה כי "מה שראינו אתמול זו אנרכיה, סוכני כאוס שמבקשים לזרוע בהלה והרס בציבור".

לדבריו, מדובר ב"שיא מכוער" של הסתה וגידופים - גם מצד נבחרי הציבור. "כשחבר כנסת קורא לממשלה לא לגיטימית ואין חובה לציית להוראותיה - זו קריאה למרד", הדגים אוחנה בהתייחסות לדבריו של ח"כ עידן רול (יש עתיד-תל"ם), שלפיהם "הציבור לא צריך לציית לסגר".

חנוכת תחנת משטרה בטירה בנוכחות השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ומ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן, 30 ביוני 2020. ראובן קסטרו
אוחנה/ראובן קסטרו

הוא הוסיף כי "היו בחירות בישראל. הציבור נתן את אמונו בנבחריו שהחליטו לאחר שלוש מערכות הבחירות לשים סוף לפילוג ולהביא לממשלת אחדות. כך בחרו נציגי העם, כך מתקיימת דמוקרטיה פרלמנטרית. החלופה שאנחנו רואים ברחובות היא אנרכיה. לא בשכנוע, אלא באלימות".

בנוגע לטענות על אלימות משטרתית, הוא אמר כי "יש מה לתקן במשטרה, שלעיתים מגלה סובלנות ולעיתים מפעילה כוח היכן שצריך, ובכוונתי להביא לתיקון. שינויים בסדרי גודל כאלה לא קורים בתוך חודשיים". בהקשר זה, הודיע אוחנה על כוונתו למנות מפכ"ל קבוע למשטרת ישראל בתוך 30 יום.

שלושה מפגינים שוחררו למעצר בית

השר דודי אמסלם מתח אף הוא ביקורת חריפה על המפגינים במהלך דברים שנשא במליאת הכנסת. "אמש היינו עדים לאחד המחזות המבישים והמשפילים בתולדות הדמוקרטיה הישראלית". במליאת הכנסת תקף אמסלם את המפגינים והזהיר כי "אנחנו עוד צעד קטן לפני האנרכיה המוחלטת שמוביל אותה השמאל האלים והעבריין במדינת ישראל".

"מה שהשמאל האנרכיסטי מעולל בימים האחרונים זאת לא הבעת מצוקה בעקבות הקורונה, זו לא מצוקה של עסקים שנמצאים בקשיים. מה שראינו ורואים בימים האחרונים זה עבריינות ואלימות שמכוונת במטרה אחת, להפלת ראש הממשלה במדינת ישראל בכל דרך רק לא בדרך הדמוקרטית. האלימות הזאת נובעת מכך שהשמאל לא מצליח במערכות הבחירות להחליף את שלטון הימין במדינת ישראל ולכן הוא מתעל את התסכול שלו לאפיקים האלימים ביותר".

במהלך ההפגנה אירעו עימותים בין המשטרה למפגינים, בהם נעצרו 50 מפגינים בגין הפרת סדר ציבורי, נזק לרכוש ותקיפת שוטרים. לאחר שהסתיימה ההפגנה המרכזית, מאות מפגינים התקדמו לעבר כיכר פריז הסמוכה תוך שהם מציתים פחים, יושבים על הכביש ומשליכים חפצים על השוטרים, שניסו לפנותם מהאזור באמצעות זרנוקי מים.

מוקדם יותר היום שוחררו שלושה מהמפגינים למעצר בית עד ליום ראשון. בית משפט השלום בירושלים החליט על שחרורם של שני עצורים נוספים ללא תנאים מגבילים, ועל עוד שלושה נאסר להתקרב למרחק של מאה מטרים מהמעון בבלפור במשך שבועיים.

הפגנה מול מעון ראש הממשלה בבלפור, ירושלים, 14 ביולי 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
ההפגנה בבלפור, אתמול/פלאש 90, יונתן זינדל

מחוץ לבית המשפט מתחו ביקורת על מעצרם על ידי המשטרה. "זאת הייתה הפגנה קשה עם אירועים קשים, אבל התחושה שלי היא שהמשטרה מנסה לתפוס כמה 'שעירים לעזאזל' ולהלביש עליהם את הכעס על מה שקרה", אמר אחד העצורים, עו"ד גונן בן יצחק. "כשרוצים להאריך מעצר של שני חבר'ה צעירים ללא עבר פלילי, שרק רצו לממש את זכאות המחאה, זה לא סביר. המאבק הוא גם על החופש שלנו להפגין ולהתבטא".

מנגד, במשטרה דחו את הטענות לאלימות מצד שוטרים במהלך פיזור המחאה אמש. "מאות הפרו את הסדר במרכז העיר, יידו אבנים, ביצים וחפצים לעבר כוחות המשטרה, ובנוסף גרמו נזק רב וונדליזם לרכוש בתי העסק. מפקד המחוז, ניצב דורון ידיד נתן הוראה לפזר את מפירי הסדר. משטרת ישראל תאפשר קיומה של מחאה וחופש הביטוי, אך לא תאפשר פגיעה בציבור וברכוש", נמסר.

(עדכון ראשון 15:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully