וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלחץ ארה"ב: בריטניה אוסרת על וואווי הסינית להפעיל את רשת 5G

14.7.2020 / 23:50

חברות התקשורת בממלכה יידרשו בשבע השנים הקרובות להסיר כל ציוד של הענקית הסינית הקשור לדור החדש. זאת לאור החשש שבייג'ינג תנצל זאת למטרותיה הפוליטיות וברקע המתיחות בין המדינות על הונג קונג. השגריר הסיני: "החלטה מאכזבת ושגויה". פומפאו בירך: "יחזק את הביטחון"

בריטניה אוסרת על שימוש בוואווי, יולי 2020/צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הורה היום (שלישי) להסיר לחלוטין כל ציוד הקשור לחברת התקשורת הסינית וואווי מרשת 5G עד 2027. התקופה תרצה את חברות התקשורת הבריטיות הגדולות, שחששו שהן יאלצו לעשות זאת תוך פרק זמן מהיר בהרבה, בעלויות של מיליארדי לירות שטרלינג.

המהלך צפוי לעורר את חמתה של סין, שרואה כיצד יצרנית ציוד הטלפוניה הגדולה ביותר בעולם אינה רצויה עוד במערב. ארצות הברית הפעילה לחץ ממושך על ג'ונסון להפוך את החלטתו מינואר להעניק לוואווי תפקיד מוגבל ברשת. זאת בנוסף לביקורת הרבה בלונדון על המהלך של בייג'ינג לכפות את חוק הביטחון הלאומי על הונג קונג ובשל ההנחה הרווחת שסין לא חשפה את כל האמת לגבי התפרצות נגיף הקורונה.

ההחלטה נמסרה לפרלמנט הבריטי על ידי שר הדיגיטל, התרבות, התקשורת והספורט, אוליבר דאודן, שאמר כי עד סוף השנה לא יהיה זה חוקי לרכוש ציוד 5G מוואווי. הוא הוסיף כי משמעות ההחלטה היא דחייה בפריסת הטכנולוגיה החדשה בשנתיים עד שלוש, ועלות העיכוב משוערת בכשני מיליארד ליש"ט.

השגריר של סין בבריטניה, ליו שיאומינג, אמר כי ההחלטה "מאכזבת ושגויה". לדבריו, "לא ברור עוד אם בריטניה יכולה לספק סביבה עסקית פתוחה, הוגנת ולא מפלה עבור חברות זרות".

משרדי וואווי 6/12. רויטרס, רויטרס
הציוד יוסר לאורך שבע השנים הקרובות. לוגו וואווי/רויטרס, רויטרס

הוא אמר למחוקקים כי מרכז הגנת הסייבר הלאומי, השייך לשירות הביון GCHQ, הזהיר את השרים כי אין ביכולתו להבטיח עוד את היציבות באספקת הציוד של החברה, אחרי שארצות הברית הטילה סנקציות עליה. חברות התקשורת הבריטיות ייאלצו להפסיק להשתמש בטכנולוגיית החברה ברשת הסיבים האופטיים בתוך שנתיים.

"זאת לא הייתה החלטה קלה, אבל זו ההחלטה הנכונה עבור חברות התקשורת הבריטיות, עבור הביטחון הלאומי והכלכלה שלנו, הן עכשיו והן בטווח הארוך", אמר השר. "עד הבחירות הבאות, ניישם באמצעות חוק דרך בלתי-הפיכה להסרה מוחלטת של טכנולוגיית וואווי מרשתות ה-5G שלנו".

דאודן אמר כי בריטניה עובדת עם בעלי בריתה כדי ליצור קבוצה מתחרה לוואוי להקמת רשתות הדור החמישי, וציין חברות מפינלנד, שבדיה, קוריאה הדרומית ויפן. "הדבר הראשון שעלינו לעשות הוא להבטיח שאנחנו מגנים על שתי המתחרות הנוספות בשוק, נוקיה ואריקסון", אמר השר. "דבר שני, אנחנו צריכים ספקיות חדשות, זה מתחיל בסמסונג, וב-"NEC".

בוואווי אמרו כי זו החלטה פוליטית, שנוגעת למסחר עם ארצות הברית, ולא החלטה ביטחונית. לדברי החברה, זו בשורה רעה עבור בריטניה והמשתמשים הבריטים. "זה עלול להוביל את בריטניה לנתיב דיגיטלי מואט, להגדיל את החשבונות ולהעמיק את הפילוג בתחום", אמר דובר מטעמה.

בוריס ג'ונסון בסיור במערך האמבולנסים של לונדון, בריטניה, 13 יולי 2020. רויטרס
וושינגטון לחצה. ג'ונסון בסיור במערך האמבולנסים של לונדון, אתמול/רויטרס

ארצות הברית חוששת מעליונות טכנולוגית של סין עם פריסת ה-5G, כזו שתגדיר את המציאות הגיאו-פוליטית של המאה ה-21. יש המשווים זאת לאנטגוניזם כלפי ברית המועצות בתקופת המלחמה הקרה.

עם עיבוד מידע מהיר יותר וקיבולת גדולה יותר, 5G תהיה מערכת העצבים של הכלכלה בעתיד, ודרכה יעבור מידע בכל תחום שהוא, החל מנתונים פיננסיים עולמיים לתשתיות קריטיות כמו אנרגיה, הגנה ותחבורה.

אוסטרליה הייתה הראשונה שהזהירה כי הטכנולוגיה עשויה להיות מנוצלת לרעה על ידי מדינה עוינת, ומאז המערב חושש יותר ויותר מוואווי. היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ייפגש השבוע בפריז עם נציגים מצרפת, בריטניה ואיטליה, והם ידונו בין היתר על הנושא.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בירך על ההחלטה הבריטית. "החט מקדמת את הביטחון הטרנס-אטלנטי בעידן #5G בזמן שהיא מגנה על הפרטיות, על הביטחון הלאומי ועל ערכי העולם החופשי", כתב בטוויטר.

סיומה של "תקופת הזהב"

האיסור הבריטי על וואוי, שהוקמה על ידי מהנדס לשעבר בצבא סין, מסמלת את סיומה של "תקופת הזהב" ביחסים בין המדינות, כפי שתיאר אותה ראש הממשלה לשעבר דייוויד קמרון. אז הייתה בריטניה היעד המרכזי באירופה להון הסיני.

וואווי מכחישה שהיא "סוכנת" של המפלגה הקומוניסטית, כפי שמאשימים אותה בוושינגטון ובלונדון. לטענתה, ארצות הברית פועלת נגדה בשל תסכולה מצמחיתה ובשל העובדה ששום חברה אמריקנית לא מציעה את הטכנולוגיה הזו במחיר דומה. עם זאת, לפי חוק מ-2017, חברות סיניות חייבות לתמוך ולשתף פעולה עם עבודת הביון הסינית.

סין מזהירה שהוצאת אחת מחברות הדגל שלה מהשווקים העולמיים תוביל להשלכות מרחיקות לכת. בשבוע שעבר הזהיר השגריר שלה בלונדון כי אם הממלכה תשנה את עמדתה, כפי שאכן עשתה, זה ישלח מסר שלילי לחברות סיניות אחרות.

(עדכון ראשון: 15:57)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully