וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: שני סוכני ביון לשעבר, שריגלו למען סין, נשלחו לכלא

בתום משפט חשאי נקבע כי פייר מרי א' בן ה-69 והנרי מ' בן ה-73 ייכלאו ל-12 ו-8 שנים. אשתו של האחרון נשלחה למאסר אף היא. לפי הדיווחים, לפייר היה רומן עם מתורגמנית השגריר בסין, שעמה עבר להתגורר אחרי שהודח מהתפקיד. השני נתפס עם כסף שקיבל מגורם סיני

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: 16 שנות מאסר לפול וויליאן, חייל אמריקני לשעבר, שהורשע בריגול ברוסיה)

שני סוכנים לשעבר בשירות הביון הצרפתי (DGSE) נשלחו למאסר אחרי שהורשעו בריגול עבור סין. המשפט החשאי התקיים בבית משפט מיוחד מאחורי דלתיים סגורות, בנוכחות מצומצמת, והרשויות ניפקו מעט מאוד מידע על הפרשה שנחשפה ב-2018.

עם זאת, לפי דיווחים בכלי התקשורת בצרפת, פייר-מרי א', בן 69 נשלח ל-12 שנות מאסר, ואילו הנרי מ', בן 73, לשמונה שנים, בשל העברת מידע סודי למדינה זרה. על פי הדיוחים, אשתו של פייר-מרי, לורנס, הורשעה בהסתרת נכסים הקשורה לחלוקת מידע עם מדינה זרה, ונשלחה לארבע שנות מאסר, שנתיים מהן על תנאי.

שני המרגלים בדימוס נעצרו והואשמו בדצמבר 2017, אך הם שוחררו בערבות. כשדבר הפרשה פורסם במאי 2018, היא תוארה על ידי גורמי ממשל בתור תיק "חמור במיוחד". שרת ההגנה דאז פלורנס פרלי אמרה כי הם חשודים בביצוע מעשי "בגידה", וייתכן שהם סיכנו סודות ביטחוניים. היא אמרה כי היה זה ה-DGSE, המקביל הצרפתי למוסד, שעלה על עקבותיהם והציג את הממצאים שלו לתביעה.

הנרי מ', סוכן ביון לשעבר, מגיע לבית משפט בפריז, צרפת, 6 ביולי 2020. רויטרס
עבר לגור בסין עם המתורגמנית שלו. הנרי מ' מגיע לבית המשפט, שישי/רויטרס

מעבר לכך, הפרטים פורסמו בתקשורת בלבד. לפי הדיווחים השונים, השניים עבדו בשירות הביון בשנות ה-90, אך פרט לכך ששניהם ריגלו עבור בייג'ינג, לא ידוע על קשר ביניהם.

ב-1997, הנרי מ' מונה לשליח הסוכנות בסין, שם הוא שימש באופן רשמי כמזכיר השני בשגרירות. הוא הוחזר מהמשימה שלו כבר שנה לאחר מכן, אחרי שניהל רומן עם המתורגמנית הסינית של השגריר. הוא פרש כמה שנים לאחר מכן, ושב לסין ב-2003, שם הוא התחתן עם המתורגמנית לשעבר והתמקם במדינה.

על פי הדיווחים, בפרשה השנייה, פייר-מרי א', שלא הוצב מחוץ לשטחה של צרפת מעולם, נעצר בנמל התעופה של ציריך עם כספים שקיבל מאיש קשר סיני באי באוקיינוס ההודי.

ככל הידוע, השניים היו תחת מעקב במשך כמה חודשים, לפני שנעצרו.

פייר-מרי א', סוכן ביון לשעבר, מגיע לבית משפט בפריז, צרפת, 6 ביולי 2020. רויטרס
נעצר בנמל תעופה בשוויץ. פייר-מרי א'/רויטרס

העיתונאי פרנק רנו, שכיסה את הפרשה של הנרי מ' בספרו על השירות הדיפלומטי של צרפת, אמר כי בשנות ה-90', כשהוא שירת בבייג'ינג, המתיחות בין סין לצרפת הייתה גבוהה. היו אלו הימים שאחרי הדיכוי האלים של ההפגנות בכיכר טיאננמן ב-1989 ומכירת ספינות קרב צרפתיות לטייוואן ב-1991.

"הפרשה הזו גרמה ליותר מכמה בעיות עבור ה-DGSE", אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית. לדבריו, הביון הצרפתי נאלץ להשיב כמה מאנשיו בסין באותה תקופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully