וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ב-5:40 הפקחים הגיעו, והכאוס התחיל: הפינוי האלים מול בלפור

המפגינים נגד נתניהו התייצבו מחדש מול מעון ראש הממשלה, שעות לאחר שלטענתם רכבי הפקחים והשוטרים נעצרו בחריקות בלמים, תלשו את השלטים ופירקו את מאהל המחאה שלהם באלימות. "השאלה החשובה היא מי נתן את ההוראה", תקף אחד מהם

בווידאו: עימותים במהלך פירוק מאהל המחאה בבלפור/מערכת וואלה! NEWS

פעילים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו התמקמו מחדש היום (שני) מול מעונו ברחוב בלפור בירושלים, לאחר שפונו על ידי פקחי העירייה ושוטרי יס"מ. המפגינים טענו כי שישה מהם נפצעו באורח קל בידי שוטרים במהלך עימות שפרץ במקום. שעות לאחר מכן, חלקם הופיעו שוב באזור כשהם נושאים שלטים נגד נתניהו.

הבוקר, השוטרים והפקחים הגיעו למתחם בסביבות השעה 05:40 בבוקר. לדברי המפגינים, הכוחות הרסו את הציוד שהושאר במקום והתפתח עימות. רועי פלג, שהגיש תלונה למשטרה לאחר שנחתך בפניו, סיפר כי השוטרים והפקחים "הסתערו בלי להזדהות, בלי להראות צו חיפוש או תפיסה ובלי להסביר מה הם עושים. ולמה? המאהל פה כבר חודש".

הוא המשיך ותיאר כי הם "תלשו, בזזו ציוד אישי, מזרונים ושקי שינה, תוך כדי שהם עובדים בצורה אלימה ואגרסיבית. אנחנו מנסים להגן בגופנו על המחסומים, על הציוד ועל המאוהל שמאושר ומוכר על ידי עיריית ירושלים. הוא כבר חודש ומעולם לא הייתה אף פנייה. אפילו בלילה היה פה שוטר ולא אמר מילה על זה".

לאחר פינוי המאהל המוחים חזרו להפגין ליד מעון ראש הממשלה בבלפור, 13 ביולי 2020. מאיה הורודניצ'אנו
"אלימות שלטונית שלא ראויה בדמוקרטיה". הפעילים מתמקמים מחדש בבלפור, היום/מאיה הורודניצ'אנו

פלג שחזר כיצד הוא ומוחים נוספים ניסו להגן על הציוד שלהם. "משכתי שלט שהכנתי וככל הנראה אחד מהפקחים ניסה להרחיק אותי, וקרע לי את החולצה. אחד מהפקחים שניסה להרחיק אותי קרע לי את החולצה. אחד הפקחים שלף סכין, ותוך כדי שניסה לקרוע את השלט הניף אותה וכתוצאה מזה נחתכתי במצח. פעם ראשונה שאני מותקף בסכין".

מיכאל מוריס סיפר כי הוא הגיע זמן קצר לפני הפקחים והשוטרים. "חמש דקות אחרי שהגעתי לפה, כבר הגיעו רכבים במהירות, עצרו בחריקת בלמים ארבעה-חמישה רכבים שיצאו מהם אנשים במהירות. אבל הם לא התנהגו כמו אנשים במדים. הם תקפו אותנו כאילו אנחנו טרוריסטים", טען. "הם לא אמרו כלום ופשוט ניגשו לשלטים ולמחסומים והתחילו לתלוש אותם ולקרוע אותם. הם קפצו מעבר למחסומים, ניגשו לכיסאות ולשולחנות, ולקחו הכול בלי להגיד כלום".

מוריס שיתף כי הוא נפצע בעת שניסה לשמור על שלט שלו. "ניסיתי להגיד להם על שלט שהוא שלי, תפיסתי אותו ואז שניים משכו אותי ועפתי לתוך הכביש. ככה בעצם נפצעתי, היד שלי נפגעה".

עוד בוואלה!

שוטרים ופקחים פינו את מאהל המחאה בבלפור; שישה נפצעו קל

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"פעם ראשונה שאני מותקף בסכין". רועי פלג במהלך העימות מול מעון נתניהו, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוא הוסיף כי הוא בדק שהמאהל הוצב באישור. "השאלה הכי חשובה היא מי נתן את ההוראה לדבר הזה", אמר. "כשמגיעים כ-40 פקחים ושוטרים, ברור שפעולה משולבת של שתי רשויות זה מתוכנן. אני רוצה לדעת מי נתן הוראה לפגוע באזרחים שומרי חוק. אי אפשר שיתייחסו אלינו בצורה כזו ואני דורש לדעת מי הורה על הדבר בזה" .

רונית ארנפרוינד, ראש המטה הפעילות הקרויות "אין מצב", הייתה אחת מהמפגינים שהגיעו הבוקר למאהל. "אנחנו פה מתוקף זה שיש זכות יסוד למחאה לכל אזרח בישראל ואנחנו עושים הכול על פי חוק", אמרה. "היינו במשא ומתן גם עם המשטרה וגם עם העירייה. איפה שביקשו לא לתלות שלטים - הורדנו, עד למצב של לסמן על המדרכה מסלול הליכה כדי לא לחסום מעבר הולכי רגל".

לדבריה, "לבוא בלי צו בית משפט ולהחרים רכוש פרטי, באופן כל כך ברוטאלי כמו שהיה אתמול, והיום היה הרבה יותר גרוע, יש בזה אלימות שלטונית שלא ראויה במדינה דמוקרטית". היא הצהירה על כוונתם של הפעילים להמשיך למחות: "לא מקבלים את זה שיש כאן ראש ממשלה שנאשם בפלילים, שלא יאפשר מחאה מסודרת ושיחרימו כל יום ציוד אישי שלנו, כשאנחנו מנסים לשמור על החוק והסדר. מחאה זה דבר בסיסי בחברה דמוקרטית, אלא אם הדמוקרטיה במדינת ישראל הסתיימה".

לאחר פינוי המאהל המוחים חזרו להפגין ליד מעון ראש הממשלה בבלפור, 13 ביולי 2020. ללא, מאיה הורודניצ'אנו
"תקפו אותנו כמו טרוריסטים". מיכאל מוריס/מאיה הורודניצ'אנו, ללא

ביקורת על המהלך נשמעה גם מתוך עיריית ירושלים. חבר הקואליציה במועצת העיר, עו"ד יוסי חביליו, הודיע על התנגדותו לפעולת העירייה. לטענתו, "בנסיבות הקיימות, חופש הביטוי גובר על מטרד לציבור. בחודש האחרון, ולאור לחציו של אריה קינג על ראש העירייה ומנכ"ל העירייה לפנות את המפגינים, פניתי כמה פעמים לראש העיר וביקשתי שהעירייה לא תפעל נגדם, והובטח לי שכך ייעשה". הוא הצביע על חלקו של סגן ראש העירייה ואמר כי "כנראה הלחץ של אריה קינג, ואולי גורמים נוספים, עשה בסוף את שלו. אני קורא למפגינים להמשיך ולהפגין ואסייע להם ככל יכולתי. אגיע לשם היום כדי להביע תמיכתי".

בתנועה לאיכות השלטון הגדירו את התנהלות המשטרה ופקחי העירייה כ"אלימה, בוטה ומיותרת". בתנועה פנו לראש העירייה ולבכירי המשטרה ואמרו: "משה ליאון, דורון ידיד ומוטי כהן, עליכם לזכור שתפקידכם הוא לשרת את האזרחים ולאפשר מחאה לגיטימית, ולא את משפחתו של הנאשם בפלילים. התנועה מעודדת את חבריה להשתתף במחאות לשמירה על איכות השלטון וטוהר המידות".

לאחר פינוי המאהל המוחים חזרו להפגין ליד מעון ראש הממשלה בבלפור, 13 ביולי 2020. מאיה הורודניצ'אנו
המוחים חוזרים להפגין מול מעון ראש הממשלה, היום/מאיה הורודניצ'אנו

גם יו"ר סיעת מרצ ח"כ תמר זנדברג יצאה נגד פינוי המאהל. "אוהל מחאה מחוץ לבלפור הפך מזמן למוסד ירושלמי מוכר, בשלל נושאים ומול כל ראשי הממשלה. הבוקר, כשבבית גר ראש ממשלה נאשם בשוחד שסימן ההיכר שלו הוא מלחמה בשלטון החוק, פינתה המשטרה באלימות את מאהל המחאה המתרחבת נגדו", אמרה.

אורי זכי, מייסד החזית להגנת הדמוקרטיה, הצטרף לביקורת. "מעון ראש הממשלה שייך לאזרחי ישראל, לא לנתניהו", מסר. "הפיזור האלים של מאהל המחאה מול מוסד ציבורי זה הוא שלב נוסף בהידרדרות חופש הביטוי תחת משטר נתניהו. הוא נעשה על ידי משטרה שתלויה בפרחח אוחנה שימנה את המפכ"ל שלה ובעירייה שבה כהניסט מסוכן ממונה על האכיפה העירונית. הפינוי לא יעזור ואלפי אזרחים יגיעו למאבק על הדמוקרטיה הישראלית".

פינוי שני בתוך יומיים

המאהל הוקם בשבועות האחרונים על ידי פעילי מחאת "הדגלים השחורים" בקריאה להתפטרותו של נתניהו ולפתיחה בחקירת פרשת הצוללות. הפינוי הבוקר הוא מתבצע בפעם השנייה, לאחר שאתמול פונו מפגינים מהמתחם בטענה שהמחאה "הפכה למאחז והפריעה לסדר הציבורי". בעירייה הסבירו כי ההפגנה אושרה למשך כמה שעות, אך "הפכה למעשה להיאחזות בקרקע. זאת, תוך שימוש באלמנטים קבועים כמו מטבח, גנרטור, אוהלים, גדרות ואלמנטים אשר כולם יצרו הלכה למעשה הקמת היאחזות קבועה באמצע הרחוב ובלב שכונת מגורים. כל אלה גרמו מטרדים רבים שחייבו פעולה מידתית של פינוי האלמנטים הקבועים".

ב-27 ביוני הפגינו כאלף בני אדם באותו מקום, במקביל לעשרות צמתים מרכזיים ברחבי הארץ, כחלק ממחאת הדגלים השחורים. נוסף על הקריאות נגד נתניהו, ביקשו המפגינים לשחרר את תא"ל (במיל') אמיר השכל, בכיר חיל האוויר לשעבר וממובילי המחאה, שנעצר יום קודם לכן. השכל אמר אתמול כי הפינוי בוצע ללא צו בית משפט, והוסיף כי "המענה למה שקרה פה היום זו הגעה המונית לבלפור, כולל לינה בלילה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המשתתפים במחאה במהלך פינוי המאהל, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

מעיריית ירושלים נמסר מוקדם יותר היום כי "לאחר פינוי המאחז ברחוב בלפור אמש, שבו המפגינים והקימו אותו מחדש. לכן הבוקר, שוב, פונה משם הציוד שהוצב ללא היתר ופגע בסדר הציבורי, על ידי אגף האכיפה של עיריית ירושלים ומשטרת ישראל".

בעירייה שללו כי אנשיה הם אלו שגרמו לפציעתם שם המפגינים. "כל טענה בדבר שימוש באלימות על ידי אנשי אגף האכיפה כנגד המפגינים, ופגיעה באדם, נבחנה ונמצאה שקרית ומשוללת כל יסוד", נמסר מעיריית ירושלים.

משטרת ירושלים מסרה כי היא אבטחה את הפקחים בפעילותם מתוקף תפקידה. "בעקבות תלונות שהגיעו לעירייה מתושבים המתגוררים בסמוך למעון ראש הממשלה בגין חסימת המדרכה למעבר הולכי רגל באמצעות חפצים שונים והפרעה במקום, אבטחו הבוקר כוחות המשטרה את עובדי עיריית ירושלים עת שפינו ציוד מהמקום. המשטרה מתוקף תפקידה תמשיך לסייע לפעילות עיירית ירושלים בכל פעילות שתידרש", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully