וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינה שלמה חרדה לעתידה, וממשלת הניתוק הקימה מהומה על פוליטיקה קטנה

8.7.2020 / 22:45

הדרמה סביב ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת ניגודי עניינים של שופטים העידה בעיקר על ריחוק מהציבור, שמתעניין יותר בבדיקות הקורונה ובמעקבי שב"כ. המשבר בקואליציה רחוק מסיום, אך הסקרים והזעם ברחובות מרחיקים את האפשרות לבחירות חוזרות

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: איתי עמרם

בזמן הקצר שממשלת נתניהו-גנץ מתפקדת, כבר ברור שהיא חיה ממשבר למשבר. ובכל זאת, הדרמה שהתחוללה היום (רביעי) במשך שעות במסדרונות הכנסת סביב ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת ניגודי העניינים של שופטים הייתה חריגה גם בשביל הקואליציה המפולגת והמסוכסכת של הליכוד וכחול לבן.

בשורה התחתונה, המראות שהשתקפו מבית הנבחרים העידו בעיקר על ניתוק עצוב ממה שמעסיק באמת את הציבור בימים אלה. לא בדיקות קורונה, לא טעויות באיכוני שב"כ המוניים, לא הקפסולות בבתי הספר או מצוקת המסעדנים הם שגרמו למהומת עולם בקואליציה ובאופוזיציה, אלא פוליטיקה טהורה. בקצרה: ימינה החליטו לאתגר את נתניהו מימין, בליכוד נבהלו מהבייס הזועם ברשתות החברתיות, בכחול לבן הרימו דגל שחור ואיימו בתגובות קשות, והחרדים הזכירו לנתניהו שהם לא בכיס שלו. בשיא הדרמה, היה בכנסת מי שחשש שזו דינמיקה שתוביל אפילו לבחירות.

מיקי זוהר, איציק שמולי ואבי ניסנקורן בדיון במליאת הכנסת, 8 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
הדרמה הייתה חריגה גם בשביל הקואליציה המפולגת של הליכוד וכחול לבן. ניסנקורן, שמולי וזוהר, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בסופו של דבר, אחרי כמה שעות של מהומה, ההצעה נפלה, וכמקובל בכל משבר פוליטי, נרשמו כמה מנצחים ומפסידים: בצלאל סמוטריץ', יוזם המהלך, שהוכיח לנתניהו איזה כאב ראש הוא הולך להיות באופוזיציה, כחול לבן, שהצליחו לבלום מהלך שעשוי היה לגרום להם נזק עצום בבייס ולכרסם תחת ההבטחה שלהם לשמור על שלטון החוק, וגם החרדים, שהצליחו לתמרן בין הקצוות ולשמור על יציבות הממשלה, ובעיקר אריה דרעי, שלא הסתיר את הזעם על נתניהו והתנהלותו.

ורק לנתניהו - האירוע הסתיים במבוכה. בליכוד אמנם החליטו לתמוך בהצעה של סמוטריץ', למרות האיומים של כחול לבן שזה אירוע שיכול לפרק את הממשלה, אבל במקביל - וידאו שייעדרו מספיק ח"כים מהסיעה כדי שלא יהיה לה רוב לעבור. גם הוא עצמו נשמר הרחק מההצבעה. עבור הצייצנים הימנים בטוויטר - הציבור העיקרי שמתעניין בכלל בנושא של שופטים בימים טרופים אלה - הפלת ההצעה של סמוטריץ' בסוף רשומה בעיקר על שמו.

עוד בוואלה!

הכנסת הצביעה נגד הקמת ועדת חקירה לניגודי עניינים של שופטי העליון

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה 28 ביוני 2020. רויטרס
האירוע הסתיים במבוכה. נתניהו/רויטרס

מהומת ועדת החקירה של השופטים שככה לקראת הערב, אבל המשבר בקואליציה רחוק מסיומו. בכחול לבן זעמו על ההתנהגות של הליכוד ושוקלים כעת מהלך גומלין, ובוחנים את האפשרות לתמוך בשבוע הבא בחוק כלשהו מטעם האופוזיציה. במקביל, העימות בכנסת פרץ כמה שעות אחרי פגישה בין נתניהו וגנץ על תקציב המדינה, שהיתה לא מוצלחת בלשון המעטה. במשרד האוצר מתכננים להביא ביום ראשון הקרוב תקציב חד שנתי לאישור הממשלה, אבל גנץ עדיין דורש להכניס בו שינויים - תוכניות כלכליות ארוכות טווח ועוגנים פוליטיים שימנעו מנתניהו לפזר את הכנסת לקראת התקציב הבא.

בשבוע הבא מתוכננת בכנסת גם הצבעה על המועמדים לוועדה לבחירת שופטים. בהמשך להטרלה המוצלחת של סמוטריץ', איילת שקד החליטה לאתגר את ההסכמות בקואליציה על הח"כים שייבחרו לוועדה, והעמידה גם את עצמה לבחירה. מכיוון שמדובר בהצבעה חשאית, זה יהיה מבחן רציני למשמעת הקואליציונית ולמחויבות של שותפיה. ובתוך כל זאת, נתניהו מסרב בעיקשות גם להיענות לדרישת גנץ להעביר למשרד הביטחון ופיקוד העורף סמכויות טיפול במאבק בקורונה. זו ממשלה במשבר מתגלגל, עם שריפות קטנות בכל מקום.

ובכל זאת, הלקח שנלמד מהמשברון האחרון בקואליציה היא שאף אחד, גם לא נתניהו, לא מפרק את הממשלה כל כך מהר. כששיעורי שביעות הרצון מהתפקוד של ראש הממשלה במשבר הקורונה מתרסקים במהירות שיא, והרחובות והרשתות מתמלאים באזרחים שזועקים תחת הנזק הכלכלי של המגיפה, הסיכון בבחירות עולה שבעתיים. זה מקנה לגנץ נקודת חוזקה זמנית, שמאפשרת לו להציב גבולות ולגרוף עוד כמה הישגים. רק שככל ש"ימינה" ימשיכו לאתגר את נתניהו מבחוץ, וכחול לבן ימשיכו להגביל אותו מבפנים, הוא ישאף למצוא דרך אחרת לסדר את הקלפים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully