וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצגת התכנית הכלכלית לקורונה נדחתה; אלו ההקלות המסתמנות

8.7.2020 / 19:08

שר האוצר אישר את עקרונות תכנית "רשת ביטחון לקורונה", שגיבש להתמודדות עם ההשלכות הכלכליות של צעדי הסגר. התכנית כוללת רשת ביטחון סוציאלית לשכירים ולעצמאים בנוסף לרשת ביטחון כלכלית לעסקים. התכנית לא תוצג היום, בשל מתיחות בין אגף התקציבים באוצר ללשכת רה"מ

עריכה: איתי עמרם

(בווידאו: העימות בין רה"מ והעצמאים בשיחת וידאו)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ אישרו הערב (רביעי) את רשת הביטחון הכלכלית למשק להתמודדות עם ההשלכות הכלכליות של צעדי הסגר בעקבות העלייה בתחלואה בנגיף קורונה. התכנית כוללת רשת ביטחון סוציאלית לשכירים ולעצמאים, בנוסף לרשת ביטחון כלכלית לעסקים, והיא מהווה הגדלה של כ-5.5% תוצר לטובת סיוע כלכלי.

משרד האוצר מגבש חקיקת בזק של התכנית, שתאושר בממשלה ביום ראשון הקרוב, ותוגש לכנסת ביום שני כדי לאפשר את ביצוע התשלומים באופן קבוע לשכירים ולעצמאים למשך השנה הקרובה. במשרד מחפשים דרכים משפטיות כדי לאפשר מקדמות שיושלמו במהירות לעצמאים. בעקבות המתיחות בין אגף התקציבים באוצר ללשכת ראש הממשלה, התכנית לא תוצג היום לציבור, ולא ברור מתי היא תוצג. זאת לאחר שבמסיבת העיתונאים שבה הודיע נתניהו על שורת הגבלות חדשות שניתנו בעקבות העלייה בתחלואה, הוא הבטיח כי התכנית תוצג בתוך ימים אחדים.

במסגרת התכנית, רשת הביטחון לשכירים הנמצאים בחל"ת כוללת דמי אבטלה משופרים לזכאים מחודש ינואר לחשבון הבנק. דמי האבטלה יועברו בצורה רציפה עד לחודש יוני 2021 באופן מיידי וללא צורך בכל פעולה נוספת. בנוסף, יבוטל קיזוז קצבאות ויורחבו מענקי ההסתגלות בגובה של עד 4,000 שקלים לחודש לבני 67 ומעלה עד לחודש דצמבר.

תדרוך של שר האוצר, ישראל כ"ץ במסגרת הצגת השינויים המבניים ועיקרי המדיניות הכלכלית, משרד האוצר, ירושלים 1 ביולי 2020. אוליבייה פיטוסי/פלאש 90, פלאש 90
דמי אבטלה לשנה הקרובה ומלגת מחייה לעצמאים. שר האוצר ישראל כץ/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי/פלאש 90

במסגרת רשת הביטחון לעצמאיים ולבעלי שליטה עם ירידה במחזור של כ-50%, יינתן מענק סיוע לעסק, כשעצמאיים ובעלי עסקים שנפגעו כ-50% במחזור העסקי שלהם יקבלו אחת לחודשיים עד לחודש יוני 2021 מספר מענקים, תלוי במחזור החודשי. עסק בעל מחזור שנתי של עד 300 אלף שקלים ייקבל מענק סיוע לעסק בגובה של 3,000-6,000 שקלים לחודשיים, ועסק בעל מחזור שנתי שבין 300 אלף ל-100 מיליון שקלים ייקבל מענק החזר הוצאות קבועות עד 500 אלף שקלים לחודשיים.

עוד אושרו מענק סיוע סוציאלי דו-חודשי לבעל העסק, בגובה 70% מההכנסה החייבת ועד ל-15 אלף שקלים. וכן, מענק ארנונה, החזר בעבור הוצאות הארנונה לעסקים עד 100 מיליון שקלים. בנוסף יוגדלו הלוואות מסובסדות בערבות המדינה לעסקים קטנים בהיקף של כ-23 מיליארד שקלים עד לסך של 45 מיליארד שקלים.

התכנית, שאמורה לקבל את אישור הממשלה בתחילת השבוע, נבנתה כדי לספק סיוע כלכלי למובטלים והעצמאיים למשך התקופה הקרובה. שר האוצר כץ כתב אתמול בפייסבוק כי התכנית הכלכלית שהוא עומל עליה יחד עם נציגי האוצר צפויה לכלול דמי אבטלה לשנה הקרובה לכל השכירים ומלגת מחייה חודשית קבועה לעצמאים שהעסקים שלהם נפגעו בצורה משמעותית.

נתניהו וגנץ בישיבת הקבינט, 28 ביוני 2020. אוליבייה פיטוסי/פלאש 90, פלאש 90
מתח בין אגף התקציבים ללשכתו. נתניהו/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי/פלאש 90

היוזמה לתכנית הסיוע החדשה מגיעה בעקבות הטלת שורת הגבלות חדשות על ידי הממשלה, שהביאה לסגירה מחודשת של עסקים שהצליחו להתאושש מתקופת הגבלות הקורונה הקודמת, בחודשים מרץ-מאי. בעקבות הגבלות אלו, אולמות אירועים, מסעדות, ברים, מועדונים ומופעי תרבות יצטרכו כעת לחשב מסלול מחדש באשר להתמודדותם השוטפת ללא הכנסות.

ברקע תכנית הסיוע הכלכלי, קיים מתח גדול בין אנשי אגף תקציבים במשרד האוצר לבין לשכת רה"מ וראש הממשלה עצמו. אנשים שנכחו בדיונים לגיבוש התכנית, מספרים על דיונים לא פשוטים ועימותים בין הצדדים. העימותים אף התעצמו עם פגישתו של נתניהו עם ח"כ ניר ברקת, מי שהיה מיועד להיות שר האוצר, בהן דן איתו בתכנית הכלכלית.

אתמול נפגשו שר האוצר וראש הממשלה יחד עם נציגי האוצר, מנכ"ל לשכת רה"מ ויועצי כלכלה נוספים כדי לדון בתכנית. פגישה זו מגיעה לאחר שנתניהו קיים בשעות הצהריים פגישת זום עם עצמאים ומסעדנים שנפגעו מההגבלות החדשות. שם זעמו עליו העצמאים, ואמרו כי המענקים שהובטחו להם בחודש מאי, ושהיו אמורים להתקבל בלחיצת כפתור באתר רשות המיסים, לא עברו ולא הגיעו בכל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully