וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החוקה דנה באכיפת תקנות הקורונה: "אלימות ברוטלית של המשטרה"

בדיון בוועדה תקף אביה של בת ה-13 שעוכבה בשל אי עטיית מסיכה את המשטרה: "ילדה צריכה לדעת ששומרים עליה ולא לפחד". ח"כים מחו: יש חוסר אמון במערכת, זה פשוט בושה. יש התמקדות באוכלוסייה החרדית. יו"ר הוועדה יעקב אשר: "נעשה את המקסימום כדי שאירועים כאלו לא יישנו"

בווידאו: ועדת החוקה דנה באכיפת תקנות הקורונה/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניר חן

ועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת דנה היום (רביעי) באופן אכיפת הנחיות הקורונה בידי המשטרה מול ילדים ואוכלוסיות מיוחדות, זאת בעקבות הצטברות של אירועים שגררו ביקורת על התנהלות השוטרים, בראשם תיעוד עיכוב נערה בת 13 בירושלים. יהושע גטר, אביה של הנערה, תקף בדיון בחריפות את התנהלות המשטרה.

"היא הורידה את המסיכה כדי לשתות, היא הסבירה להם את זה, אבל הם אפילו לא התקשרו להתנצל", אמר. "זאת התנהלות לקויה ומפחידה מאוד כלפי ילדה", הוסיף האב. "היא צריכה לדעת ששוטרים שומרים עלינו - לא שהם מפחידים".

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), הביע צער על המקרה. "לצערנו בימים האחרונים אנחנו נחשפים להרבה דברים שקורים בשטח", אמר. "ברור שזה צריך לבוא מלמעלה אבל ברמת השטח, פעם אחר פעם נעשים דברים בלתי נסבלים ובלתי הגיוניים, בהסתכלות אין בהם אפילו חוכמה. זה לא רק בנושא המסכות. ברור שאף אחד לא רוצה שזה יקרה ולכל מטבע יש שני צדדים אבל בשורה התחתונה המשטרה, בטח באכיפה של דברים הקשורים לקורונה, היא מצילת חיים, אך היא לא יכולה להשאיר טראומה לילדים בגלל אי הפעלת שיקול דעת של שוטר בשטח".

דוח על אי עטיית מסיכה לילדה בת 10 בירושלים 6 ביולי 2020. -, אתר רשמי
"השוטרים צריכים לשמור עלינו". תיעוד עיכוב הנערה, אתמול/אתר רשמי, -

"הוועדה קיימה דיונים בהליך האכיפה והכנסנו בתוך החוק שיקול דעת שהשוטר חייב להפעיל, אפילו דובר על כך ששוטרים יחלקו מסכות", המשיך ח"כ אשר. "התחושות הקשות בקרב הציבור החרדי הן לא על הימצאות השוטרים אלא על מקרים כאלו ואנחנו רוצים לשים סוף לעניין הזה. אני רוצה להגיע להבנה איך הדברים מחלחלים מטה".

ח"כ אוסנת מארק (הליכוד) טענה כי בעקבות פעילות זן של המשטרה, קיים חוסר אמון מוחלט במערכת. "מה שקורה בימים האחרונים זאת פשוט בושה", אמרה. "זו אלימות ברוטלית כלפי האזרחים, לא כל השוטרים מתנהלים כך אבל הם מחתימים את כולם. האזרחים לא מסתובבים עם חגורות נפץ". לדבריה, קיימת אכיפה מוגברת כלפי המגזר החרדי. "בתל אביב לא שומרים על ההנחיות ואני לא רואה שהשוטרים מתנהגים באופן דומה, זה גועל נפש".

עוד בוואלה!

"רק שתיתי ברד": שוטרים עיכבו בת 13 וחצי לאחר שלטענתם לא חבשה מסיכה

לכתבה המלאה
יעקב אשר, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, 6 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"אי הפעלת שיקול דעת בשטח". יו"ר הוועדה אשר בדיון/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ח"כ אחר טען אף הוא כי קיימת אכיפה מוגברת במגזר החרדי. "למה בכניסה לאשדוד נמצאת ניידת?", אמר. "השוטרים מתאכזרים לילדים בדימונה. מפרקים לו את הצורה - אנחנו נפעל גם בזירה המשפטית בנושא הזה. אני מפציר בכם לשמוע את הכאב שלנו. איפה שיקול הדעת של השוטרים? היד קלה על ההדק כשמדובר באדם חרדי".

"התחננתי בפני השוטר"

במקביל, הוועדה לביקורת המדינה דנה כעת בדוח מבקר המדינה בנושא המעצרים הפליליים בישראל. יו"ר הוועדה ח"כ עופר שלח זימן לדיון את דוד ביטון, תושב חולון שהוכה על ידי שוטרים וחושמל בטייזר משום שלא חבש מסכה, אף שניסה להציג לשוטרים תעודת זהות. "לא קיבלתי טיפול רפואי של מד"א בהתחלה", אומר ביטון. "היכו אותי באכזריות שאין כדוגמתה. הקאתי מספר פעמים. החליטו לענות אותי. לא יודע למה".

יו"ר הוועדה שלח הקרין בפני חברי הוועדה את תיעוד מעצרו של ביטון, שפרץ בבכי. "לקחו אותי לתחנה, לא קיבלתי טיפול רפואי", אמר ביטון בדמעות. "התפרפרתי על הרצפה 40 דקות עד שהגיע מד"א. רק אחרי שעות נחקרתי, והתעלפתי שם. סבלתי שם ולא יכולתי יותר, אמרתי להם שאני עומד למות. צעקו להם אלה שהיו איתי התא מעצר שאני עומד למות, לא ייחסו לזה חשיבות בכלל".

יו"ר הוועדה שואל את ביטון לאחר כמה זמן שוחרר, והוא משיב ארבעה ימים. מתברר שמעצרו הוארך בחשד לתקיפת שוטרים. "רואים בסרטון שהוצאתי תעודת זהות", אומר ביטון הנסער. "התחננתי בפני השוטר שייקח, והם פשוט רצו להכות אותי באכזריות. למה אני צריך לעבור דבר כזה? למה? אומרים שאני תקפתי שוטר. אין לי תיקים במשטרה, אין לי כלום. מה עשיתי?". סנגורו של ביטון טוען כי המשטרה התנגדה בבית המשפט להצגת הסרטון מהאירוע, כשביקשה להאריך את מעצרו.

היו"ר שלח וח"כ שרן השכל אמרו בדיון כי בכוונתם לקדם חקיקה שתחייב את המשטרה לדווח לבית המשפט אם מולאו שורה של זכויות עצורים, לרבות הזכות להיוועת בעורך דין. במידה ולא יישמרו זכויות העצור, בתי המשפט יחוייבו להתייחס לכך כשיקול בהחלטתם על הארכת מעצרו.

דוד ביטון, שהוכה בעת מעצרו, היום בדיון הוועדה (צילום: ערוץ הכנסת)

צילום: ערוץ כנסת
ח"כ אסנת מארק (הליכוד) בדיון ועדת החוקה של הכנסת. 08 ביולי 2020.. ללא, צילום מסך
"אלימות ברוטלית כלפי האזרחים". ח"כ אסנת מארק בדיון הוועדה, היום./צילום מסך, ללא

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "משטרת ישראל אוכפת את התקנות לשעת חירום בכל הארץ מצפון ועד דרום, ללא קשר לזהותו, מוצאו או שיוכו הקבוצתי של אדם. השוטרים נמצאים בחזית המאבק הלאומי נגד נגיף הקורונה ופועלים למען הבריאות של כולנו, חילונים, דתיים וחרדים".

עוד נמסר, כי "בתקופה האחרונה מתנהל מסע הכפשה משולל כל רסן כלפי המשטרה והשוטרים, לעיתים תוך מצג שווא מנותק מהמציאות. מרבית המפגשים עם אזרחים בהקשר של אי עטיית מסיכה, מסתיימים ללא אכיפה כלל ולצערנו יש מי שרואה בשוטר אויב. למניעת הטעיית הציבור נבהיר כי האכיפה המשטרתית שוויונית ומתבצעת ללא משוא פנים וכל טענה אחרת שאינה נתמכת בעובדות שגויה, מטעה וחוטאת לאמת".

(עדכון: 9:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully