וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרחובות ריקים בגלל הסגר, אך באשדוד מודים: "במשטרה סלחנים"

2.7.2020 / 15:15

השרים הטילו מגבלות תנועה על שכונות ג', ז' ו-ח' בעיר בעקבות העלייה בתחלואה מקורונה, ולצד תחושות של בלבול וכעס, התושבים מדווחים על "הגבלות נושמות" ושיח עם השוטרים. עם זאת, תחושת האפליה מלווה עדיין תושבים החרדים: "יש ברובעים אחרים עשרות חולים. רק פה סגרו"

-

(בווידאו: התפרצות קורונה בבית אבות באשדוד, בחודש שעבר)

תושבי שלוש שכונות באשדוד התעוררו הבוקר (חמישי) לסגר ולהגבלות תנועה שהוטלו בעקבות העלייה בתחלואה בקורונה בעיר. השרים אישרו אמש הטלת סגר בכמה שכונות גם בלוד. על פי ההחלטה, מגבלות התנועה באשדוד הוטלו על שכונות ג', ז' ו-ח' בעיר, וברובעים החרדיים הופתעו מהמהירות שבה הוטל הבוקר הסגר. שוטרים נפרסו בכניסה לשכונות ובדקו כל רכב שביקש להיכנס לאחד מהרובעים.

עם זאת, תושבי הרובעים שעליהם הוטלו הגבלות באשדוד סיפרו על סגר נושם. לדבריהם, השוטרים לא מתנהלים בקשיחות עם התושבים אלא בהבנה. השוטרים משקיעים בהסברה ובשיח עם התושבים, על פני אכיפה נוקשה. "די רגוע, אין קשיחות מצד המשטרה", סיפר מאיר אוליאל תושב רובע ח' ועיתונאי מקומי. "יש מחסומים בכניסות לרובעים המדוברים, נותנים לאנשים להיכנס ולצאת לעבודה ולחזור. רק מי שגר ברובע יכול להיכנס ולצאת".

לדבריו, "הרחובות שוממים, מרגישים קצת אווירה של אכיפה וסגר ופחות אנשים יוצאים החוצה. מרכזי הקניות כמעט ללא תושבים שמגיעים. יש בלבול וכאוס גדול אצל התושבים, אין הסברה לציבור שגר ברובעים אלו. התושבים לא מבינים את הנחיות הסגר כי אף אחד לא מסביר לנו".

אוליאל הסביר כי ישנה תחושה קשה של התושבים שטוענים כי מדובר בדעות קדומות נגד הציבור החרדי. "התושבים ברובעים שעליהם הוטל סגר סבורים כי מדובר באפליה של הציבור החרדי, בו בזמן יש ברובעים אחרים עשרות חולים. פה נשמעים להנחיות ובכל זאת החליטו לסגור אותם. התושבים מרגישים מופלים ואני מרגיש לא בנוח", אומר אוליאל.

סגר באשדוד, 2 ביולי 2020. פלאש 90, פלאש 90
"הסגר הוא מיותר ויש דרכים אחרות להתמודד". שוטרת אוכפת סגר באשדוד, הבוקר/פלאש 90, פלאש 90

עם זאת, תושבי השכונות ופעילים חברתיים אחדים טוענים כי ההחלטה על הסגר מפלה את הציבור החרדי בעיר. שניר אלמליח, פעיל חברתי במגזר החרדי ותושב רובע ג' טוען כי למרות שבמגזר החרדי מקפידים על ההנחיות "בממשלה כנראה לא מבינים מה קורה בשטח עצמו. הסגר הוא מיותר ויש דרכים אחרות להתמודד עם התחלואה".

לדברי אלמליח, התחושות ברובע מעורבות. "אנשים מבינים שיש אחוזי תחלואה גבוהים ושצריך לעשות פעולות כדי לשמור על בריאות הציבור, אבל התחושה שהסגר סלקטיבי. יש תחושה אצל הציבור החרדי שהודבק 'תג מצורע' ברובעים הללו. אי אפשר להעניש את כולם".

הפעיל החברתי טען כי גם ברובעים האחרים יש חולים ואותם לא סוגרים. "יש גל גדול של אנשים שמסרבים לעשות בדיקות בגלל הסגר, למרות שבדרך כלל הציבור החרדי הולך בהמוניו לבדיקות. נכון שמדובר בסגר נושם ולא חונק, יש מרווח נשימה, אנשים יוצאים ונכנסים. הציבור החרדי ברובו נשמר ונזהר. יש פה צפיפות בשכונות ולכן יש חולים. אפשר לפנות אותם במקום להגביל תנועה ולעשות סגר".

עוטה מסכה ברקע הגבלות הקורונה באשדוד 26 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"אפשר לפנות את החולים במקום להגביל תנועה". תושב אשדוד, השבוע/ראובן קסטרו

לפי נתוני התחלואה על פי פילוח של שכונות בעיר אשדוד, ברובע ג' אובחנו 11 חולים חדשים, ובו יש סך הכל 103 חולים. ברובע ז' אובחנו 14 חולים ביממה האחרונה ובסך הכל ישנם 128 חולים. ברובע ח' אובחנו שישה חולים חדשים, הכי מעט מיתר האזורים המוגבלים. בסך הכל ברובע זה אובחנו 76 חולים.

גם ראש העיר יחיאל לסרי מתנגד בחריפות לסגר שהוטל על חלק מרובעי העיר. במכתב ששלח למנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי הוא ציין את התחושות הקשות בקרב הציבור על אפליה והדגיש כי המגזר החרדי שומר ברובו בהקפדה על ההנחיות. לסרי טען שצריך היה לחכות עוד כמה ימים לפני ההחלטה להטיל סגר על השכונות המדוברות, ולראות אם נתוני התחלואה יעלו או ירדו עד לשבוע הבא.

לסרי הודיע לתושבים כי בעירייה נערכים להתמודדות עם המגבלות, ויעדכנו את התושבים בהתפתחויות. "קיימתי הבוקר הערכת מצב, עם גורמי פיקוד העורף המשטרה והביטחון, ומטה קורונה בעירייה, במטרה לבנות תוכנית התמודדות לאור המשמעויות הנובעות מהנחיות החוק, על אזור מוגבל", אמר.

"מדובר במצב מורכב מאוד מהרבה בחינות, ואני מבטיח לכם, שאנו מוכנים וערוכים לספק כל סיוע שיידרש, כדי לאפשר לכל תושב לעבור את התקופה הזו, עם מענה מלא לכל צורך חיוני עבורו. ובעיקר, עם הצלחה בבלימת התפשטות נגיף הקורונה", אמר. לסרי עדכן כי העירייה תפרסם באתר האינטרנט שלה, מדי יום, את שיעורי התחלואה בכל רובע בעיר.

פעולות אכיפה ברקע הגבלות הקורונה באשדוד 26 ביוני 2020. ראובן קסטרו
פעולות אכיפה באשדוד, השבוע/ראובן קסטרו

הבוקר החליט לסרי על הקמת מטה ניהול משותף לעיריית אשדוד, פיקוד העורף, המשטרה ומד"א, שינהל באופן שוטף את הסגר על הרובעים ג', ז' ו-ח'. במרכז ההפעלה של הביטחון העירוני יתרכזו כלל גורמי המקצוע ולשם יוזרם המידע השוטף לקבלת תמונת מצב בכל רגע נתון ולהסיק מסקנות.

בנוסף, הוחלט גם על הקמת מוקד שיפעל מהמוקד העירוני ומטרתו מתן מענה מהיר ומקצועי לרובעים בטיפול השוטף של הרובע. עוד הוחלט על על קמת צוות עובדים רחב שיכלול עשרות עובדים שיעסקו בסיוע והעברה של חולים למלוניות.


(עדכון ראשון: 13:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully