וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאל העם ברוסיה: 78% תמכו בשינויים שיאפשרו לפוטין לשלוט עד 2036

2.7.2020 / 3:41

ועדת הבחירות המרכזית במדינה הכריזה על התוצאות לאחר ספירת כ-98% מהקולות. ביום האחרון של ההצבעה, העניקו הרשויות מענקים למצביעים כדי למשוך אותם לקלפיות. "מופע לא חוקי שנועד להכשיר את נשיאותו של פוטין לכל החיים", אמרו באופוזיציה

צילום: רויטרס

כ-78% מהמצביעים ברוסיה תמכו בשינויי החוקה שיאפשרו לנשיא ולדימיר פוטין להתמודד פעמיים נוספות על הנשיאות - כך הודיעה הלילה (חמישי) ועדת הבחירות המרכזית במדינה, לאחר ספירת כ-98% מקולות הבוחרים. אלה פמפילובה, ראש הוועדה, אמרה כי ההצבעה הייתה שקופה וכי גורמים רשמיים עשו הכל כדי להבטיח את קיומה התקין.

משמעות השינויים היא שפוטין, בן 67, יוכל לשלוט עד גיל 83 - יותר מתוחלת החיים הממועצת ברוסיה. רק קצת יותר מ-21% התנגדו לשינויים, אך מתנגדי הקמרלין טענו כי לא הייתה זו הצבעה חופשית. ביום האחרון של ההצבעה, העניקו הרשויות מענקים למצביעים כדי למשוך אותם לקלפיות. השינויים בחוקה נתקלו במחאה קטנה של מתנגדי הקרמלין בכיכר האדומה.

הפוליטיקאי אלכסיי נבלני מהאופוזיציה כינה את משאל העם "מופע בלתי לגיטימי ולא חוקי שנועד להכשיר את נשיאותו של פוטין לכל החיים". "לעולם לא נכיר בתוצאה הזאת", אמר נבלני לתומכיו בסרטון וידאו. הוא אמר כי האופוזיציה לא תנסה לקיים הפגנות חדשות בשל התפרצות הקורונה, אולם יעשו זאת במספרים גדולים בסתיו אם המועמדים שלה לא יורשו להשתתף בבחירות האזוריות או שהתוצאות יזויפו.

"מה שפוטין הכי פוחד ממנו זה הרחוב", אמר. "הוא לא יעזוב עד שנצא לרחובות במאות אלפים ובמיליונים". גולוס, ארגון לא ממשלתי שעוקב אחרי הבחירות, ציין שורה ארוכה של אי-סדרים בהצבעה ואמר כי הוא לא יוכל לאשר שהתוצאה הייתה לגיטימית.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מצביע בקלפי במשאל עם במוסקבה, 1 ביולי 2020. רויטרס
קורא ליציבות שלטונית. פוטין מצביע, היום/רויטרס

פוטין, קצין קג"ב לשעבר, שולט ברוסיה בתור נשיא או ראש ממשלה ב-20 השנים האחרונות, יותר מכל מנהיג רוסי אחר מאז מנהיג ברית המועצות יוסיף סטלין. על אף שלא הודיע רשמית על כוונתו, השינויים בחוקה יקנו לו את הזכות להתמודד על שתי קדנציות נוספות רצופות בתום כהונתו הנוכחית ב-2024.

במסגרת התמריצים שנועדו לעודד את האזרחים להצביע, קמפיין פוליטי ששיווק תיקונים חוקתיים שכוללים איסור על נישואים חד מיניים הבטיח דירות למצביעים לצד רפורמות להגנת פנסיה.כמו כן, תשלומים חד פעמיים של עשרת אלפים רובל (141 דולר) הועברו לאזרחים עם ילדים בהוראתו של פוטין, כדי לעודד אנשים להגיע לקלפיות.

"הצבעתי בעד התיקונים לחוקה", אמר תושב מוסקבה, מיכאיל וולקוב. "אנו זקוקים לשינויים קיצוניים ואני בעדם", הוסיף. תושבים אחרים הצביעו בפחות התלהבות בעד השינויים. "לא קראתי על אותם תיקונים אם להיות כנה", אמרה מצביעה אחרת, לודמילה. "מה הטעם להצביע אם הם כבר החליטו עבורך. ככה זה במדינה שלנו - תקרא משהו על זה ותצביע. אז הצבעתי".

גורמים בגוף האחראי על ההצבעה אמרו כי אחוזי ההצבעה על השינויים לחוקה הגיעו לכמעט 60% אחר הצהריים. שיעור ההצבעה הנדרש הוא 50% והתיקונים יעברו באמצעות רוב פשוט.

שוטר עוצר מפגין שמתנגד לרפורמות פוטין במשאל העם ברוסיה, סנט פטרסבורג, 1 יולי 2020. רויטרס
שוטר ומפגיני אופוזיציה בסנט פטרסבורג, היום/רויטרס

בנאום שנשא אתמול פוטין הוא לא הרחיב בעניין האופן בו השינויים עלולים להשפיע על הקריירה שלו. הם יאפשרו לו לרוץ לעוד שני סבבים של שש שנות כהונה ברציפות לאחר תום כהונתו הנוכחית ב-2024.

נשיא רוסיה אמר כי טרם החליט על בעניין עתידו הפוליטי. מבקריו אומרים שהם בטוחים כי הוא יתמודד שוב, אך מומחים סבורים כי הוא ירצה להשאיר את האופציות שלו פתוחות כדי להימנע מלהפוך לברווז צולע.

"לא רוצים את פוטין עד 2036"

בעוד רוסיה מדווחת על אלפי מקרים חדשים של הידבקות בקורונה בכל יום, מה שגורר מגבלות ריחוק במרחב, מתנגדי הרפורמות לא הצליחו לצאת בהמוניהם להפגין נגד המהלך. עם זאת, גולשים רבים ברשתות החברתיות הוקיעו את ההצבעה.

ואולם, כמה הפגנות מצומצמות כן נערכו בכמה מוקדים במדינה. ערוצי טלוויזיה ברוסיה דיווחו כי קבוצה קטנה של פעילים הפגינה במחאה סמלית בכיכר האדומה והשתמשה בגופם כדי ליצור את התאריך 2036, שנת סיום כהונתו של פוטין לפי השינויים בחוקה. זאת, טרם פוזרה על ידי המשטרה.

פעילים במחאה שכונתה "קמפיין הלא!" קראו לתומכים להתנגד לשינויים ואז להתאסף לדון בתוצאות ההצבעה בכיכר "פושקינסקאיה" במוסקבה, תוך כיבוד כללי הריחוק החברתי. "אנחנו צריכים להזכיר לרשויות שאנחנו קיימים ושיש עשרות מיליונים מאיתנו שלא רוצים שפוטין ישלוט עד 2036", אמר אנדריי פיבוברוב, אחד הפעילים בסרטון מקוון.

המפלגה הקומוניסטית שבאופוזיציה, שהמליצה להתנגד למהלך, התלוננה על אי סדרים בזמן ההצבעה. גנדי זיוגנוב, מנהיג המפלגה ויו"ר האופוזיציה, אמר כי פוטין והבוחרים צריכים לשקול את ההשלכות של דבקות במדיניות המנהיג הרוסי, שלדבריו כשל בכלכלה. "פוטין צריך לבחור", אמר זיוגנוב, שלרוב מגבה את פוטין. "בשבילו כעת מגיע רגע האמת".

(עדכון ראשון 16:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully