וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביה"ס של החופש הגדול החל, וההורים זועמים על מחסור בתקציב ובכוח אדם

1.7.2020 / 10:52

עם תום שנת הלימודים, עברו הבוקר תלמידי היסודי והגנים למסגרות משרד החינוך לקיץ. יותר מ-60% מהילדים נרשמו לתכנית, וההורים מספרים על בעיות רבות ביישומה, בהן פיצול צוותי הלימוד, קושי בגיוס עובדים וילדים שנותרו ללא שיבוץ. "צריכים לעזוב הכול ולהילחם ברשויות"

עריכה: ניר חן

שנת הלימודים בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים הסתיימה אתמול, וכבר היום (רביעי) יתחילו הלימודים במסגרת בית הספר של החופש הגדול. לפי נתוני השלטון המקומי, יותר מ-60% מילדי כיתות א'-ד' נרשמו לתכנית, כשבערים הגדולות ישנם אחוזי הרשמה גבוהים גם בגני הילדים. עם זאת, הורים רבים מלינים על כאוס ותקלות רבות ביישום התכנית, בעיקר לאור העובדה שהם גילו רק יממה לפני פתיחת המסגרות מי יהיו אנשי הצוות בגנים, שילוו את התלמידים עד 6 באוגוסט.

בנוסף לכך, ברשויות מסוימות פוצלו הצוותים שמפעילים את הלימודים בשל בירוקרטיה או בעיה ביישום ההנחיות החדשות של קבינט הקורונה, לפיהן כל קבוצה תמנה עד 28 תלמידים, במקום 35. עם ההודעה על הקדמת בית הספר של החופש הגדול וסבסוד תשעת הימים הראשונים בעקבות הקדמת סיום שנת הלימודים, הלינו ראשי אגפים שונים במשרד החינוך על קושי בגיוס עובדים וצוותי הוראה לגנים ובתי הספר.

הורים רבים בתל אביב זועמים על מדיניות העירייה לפצל את הגנים השונים, ולהעביר חלק מהם לגנים אחרים מאלו שאליהם הילדים רגילים. מעבר לכך, טוענים ההורים כי הצוות החינוכי לא ילמד את הגנים לאורך כל התקופה, וחלק אף טוענים כי ילדיהם לא קיבלו שיבוץ. הבוקר צפויים להפגין ההורים מול העירייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ילדים חוזרים לשגרה בגן ארבל בחדרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שירי אברהמי מתל אביב, היועצת הכלכלית של התאחדות ההורים בישראל ואמא לארבעה ילדים, סיפרה לוואלה! NEWS על הכאוס הגדול שעמו מתמודדים בעיר. "הבן הגדול שלי נמצא בבית ספר יסודי, שתי בנות בגנים עירוניים ותינוקת בגן פרטי. אנחנו עוברים סיוט בשבוע האחרון, לא יכולים לעבוד וכל היום מתעסקים בלהילחם בעירייה", סיפרה. "רצו לפצל גן באשכול, ולמעשה לפזר את הילדים בגנים באזור ולמלא את הגן שלנו עד למקסימום האפשרי של 35 ילדים. בניגוד להנחיות שקבעו כי קבוצת ילדים בגן תוגבל ל-28".

מחאת הורים בתל אביב נגד שיבוצי גנים בפעילות בית הספר של החופש הגדול. פייסבוק, צילום מסך
"סייעת נלקחת מהילדים ומפוזרת בגנים רנדומליים כממלאת מקום". ההורים מוחים על הכאוס/צילום מסך, פייסבוק

אברהמי הוסיפה כי "בעיריית תל אביב אמרו בהתחלה שהם לא מכירים את ההנחיה הזאת, ושהיא רק פורסמה בתקשורת והם למעשה התנערו מההנחיות של המדינה". היא הסבירה כי לטענת העירייה, לא פורסם מתווה מסודר לתכנית ממשרד החינוך. "בעקבות התלונות, הם הודיעו שבגלל שסוגרים גנים הם משנים את הצוותים הקבועים, ולמעשה סייעת שעבדה כל השנה ויש לה תקן לא קבוע, נלקחת מהילדים ומפוזרת בגנים רנדומליים כממלאת מקום".

מנגד, הסבירה אברהמי כי "סייעות קבועות שחייבות ימים לעירייה כי הן היו בסגר וקיבלו שכר מלא, ישובצו בגנים לא שלהם. למעשה משנים את כל הצוותים". היא הוסיפה כי "זה כאוס גדול, מרגישים שצריכים לעזוב את העבודה, ולעבוד בלהילחם ברשויות וגם בממשלה". לדבריה, "אין מתווה ברור לכל הרשויות, כל רשות עושה מה שהיא רוצה ובאיזה טווח שהיא רוצה. זה גם יוצר חוסר אחידות בין הרשויות וגם משאיר פתחים למשחקים, מה שבסופו של דבר פוגע רק בילדים".

מחאת הורים בתל אביב נגד שיבוצי גנים בפעילות בית הספר של החופש הגדול. פייסבוק, צילום מסך
"זה כאוס גדול". הורים מוחים על כשל שיבוצי גנים בתל אביב/צילום מסך, פייסבוק

יעל, גננת מתל אביב, סיפרה על התסכול שהיא חשה מהמצב. "מפצלים גנים, לוקחים צוותים קבועים ומעבירים אותם לגנים אחרים, הילדים גם ככה נמצאים בטראומה ובחרדת נטישה מהקורונה, אז עכשיו הם יצטרכו לפגוש צוותים חדשים, סייעות חדשות, גננות חדשות", תיארה. "בהתחלה הם לא התייחסו להנחיות של ה-28 ילדים לגן, ועכשיו הם פשוט מפצלים גנים ומעבירים ילדים וצוותים וחינוכיים בין הגנים השונים".

לדבריה, בעיריית תל אביב טענו כי משרד החינוך מתקצב גן של 28 ילדים, ואם יש בגן יותר ילדים הוא לא יתוקצב. "משרד החינוך גם לא מתקצב סייעות שאינן קבועות במערכת. אז הם פשוט מערבבים בין הצוותים בגנים השונים", הוסיפה יעל.

בניגוד למצב בתל אביב, ברשויות אחרות דווקא הצליחו להתגבר על הקשיים והודו לצוותים החינוכיים על התגייסותם לתקופת הלימודים תוך הזמן הקצר שהוקצב להם להיערכות. קובי זמיר, מנהל אגף החינוך בעיריית גני תקווה, סיפר על ההיערכות שלהם לקראת בית הספר של החופש הגדול. "מחר זה מתחיל בגני תקווה, מדובר ברשות שמתפתחת בקצב מהיר מאוד, ומחר יתחילו ללמוד הילדים וכיתות א'-ד', כולל צהרונים שיפעלו ברצף מ-1 ביולי עד 6 באוגוסט", אמר אתמול זמיר.

זמיר הסביר כי הקושי המרכזי שאתו התמודדו בעיר בהתחלה היה הכרעת בית הדין לעבודה על התחלת הלימודים מ-1 ביולי. הוא הסביר כי "ההיערכות הראשונית הייתה ל-13, ואז בטווח קצר המערכת הייתה צריכה להתאים את עצמה. המנהלים התגייסו, החברה הכלכלית שלנו והצוותים המקצועיים גם, והצלחנו בסך הכול ליצור מערכת משלימה טובה".

לדבריו, "הקושי השני שנתקלנו בו היה כבר בגלל הקורונה, אנחנו עובדים בכיתות והורים קצת פחדו בהתחלה, שאלו איך יהיה ומה יהיה, אבל ראינו אחוזי הרשמה גבוהים. בנוסף לכך, העובדה שאין נסיעות לחו"ל והורים רבים נמצאים בארץ וצריכים ללכת לעבודה, הביא לצימאון גדול על המסגרות האלו, ולכן ההיענות הייתה בהתאם". הוא הוסיף כי "לנו כרשות מקומית בעלת קהילה חזקה, היה חשוב לאפשר להורים את הפניות הזאת ללכת לעבודה, וכהורה עובד ואבא לשני ילדים אני יודע כמה זה משמעותי".

למרות האזהרות שעלו ברשויות רבות על כוח אדם דל, מנהל אגף החינוך בעיריית גני תקווה הבהיר כי גיוס העובדים לא היה קשה. "היה רצון מאוד גדול של אנשים לעבוד. אנשים צמאים לעבודה. הסיפור הכלכלי הכה בכל בית, ואני חושב שהארכת התקופה נתנה הזמנות", אמר זמיר. "יחד עם זאת, אני מבין את מי שמדבר על קושי בגיוס כוח אדם, המורים ציפו לחופש ופתאום עובדים עד 6 באוגוסט, זה היה חדש לכולם".

"ההורים לא יודעים מי יהיו הצוותים בגן, ומה יהיו התנאים"

סיגל שפיץ טולדנו, אמא לארבעה ילדים מגבעתיים, ויו"ר משותף של ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצי, סיפרה כי בית הספר של החודש הגדול ייפתח עם המון חששות וחוסר ודאות. "ההורים לא יודעים ברוב המקרים מי יהיו הצוותים שיקבלו את פניהם, ומה יהיו התנאים בשל מגבלות הקורונה. יש פרסומים שונים וסותרים והכאוס חוגג", סיפרה. "בגני הילדים, ההורים שוב צריכים להילחם כדי לקבל הזנת בוקר, בייחוד ההורים לילדים האלרגיים, ששוב מוצאים את עצמם בחרדות לשלומם של הילדים".

מדידת חום בכניסת לבית הספר "לב" בחדרה, 5 במאי 2020. שלומי גבאי
"משנים את כל הצוותים בגנים". מדידת חום בכניסת לבית הספר "לב" בחדרה/שלומי גבאי

היא הסבירה כי "בבתי הספר הודיעו על פתיחת שערים בערים שונות רק בשעה 08:00, והכעסים על כך רבים. גם קיצרו את שעות הצהרונים מחמש לארבע וחצי ולעיתים אפילו ארבע, מה שמקשה על המצב". מעל הכול מרחפת סכנת הקורונה, ושיעורי ההדבקה שנוסקים בכל יום, ובערים מסוימות החשש כבד עד כדי ספק אם לשלוח את הילדים לבית הספר.

"את הילד הפרטי שלי בכיתה ג' לא רשמתי לבית הספר, בעיקר כי הוא ביקש את החופש שלו", סיפרה שפיץ טולדנו. "המסיכות בלתי נסבלות גם עבור הילדים, והוא כבר חרד מאוד לגבי העובדה שבכיתה ד' יהיה צורך במסיכה תמיד. את שלושת בנותיי אני רושמת, כי ספציפית בגבעתיים שיעורי ההדבקה נמוכים והן מאוד בעניין", הוסיפה. "ככלל, שיעורי ההרשמה ירדו השנה ברחבי הארץ, ככל הנראה בשל החשש הכבד מהדבקה".

סיגל טולדנו שפיץ. באדיבות המצולמים
"ההורים מוצאים את עצמם בחרדות לשלום הילדים". סיגל שפיץ טולדנו/באדיבות המצולמים

על פי נתוני המרכז לשלטון מקומי, בתל אביב אחוז הנרשמים לגני הילדים עומד על 80% ובבתי הספר על 70%, בגבעתיים אחוז הנרשמים בגני הילדים עומד על 85% ואילו בבתי הספר על 76%, בחיפה ההרשמה לגני הילדים עומדת על 63% ואילו בבתי הספר על 50%. בראשון לציון שיעור הנרשמים לגני הוא 76%, ו-51% בבתי הספר. בהרצליה נרשמו לגנים 86% מהילדים, ו-87% לבתי הספר.

מחאת הורים בתל אביב נגד שיבוצי גנים בפעילות בית הספר של החופש הגדול. פייסבוק, צילום מסך
ההורים זועמים על שיבוצי הגנים בבית הספר של החופש הגדול/צילום מסך, פייסבוק

במקביל, פרסם מנכ"ל משרד החינוך היוצא מסמך הנחיות ראשון למנהלי בתי הספר לקראת שנת הלימודים, לפיו המערכת נדרשת להיערך בשנה הבאה לשלושה תרחישים אפשריים, כולל סגר מלא של כלל בתי הספר ומעבר ללמידה מרחוק. במסמך מציין אבוהב כי יש להיערך גם לתרחיש משולב, שבו בתי ספר יפעלו במודלים המשלבים בין למידה מרחוק ללמידה בבית הספר. בהמשך כותב המנכ"ל למנהלים: "אנו ממליצים בשלב זה לייצר מערכת שעות ייעודית לתרחיש שגרת קורונה, שבה בתי הספר פתוחים ופועלים תחת מגבלות הבריאות".

עיריית תל אביב: העמדנו 5 מליון שקלים כדי לשפות את מפעילי המסגרות

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "אנו מבינים את מצוקתם של ההורים ועושים מאמצים כבירים להתמודד עם האתגרים הרבים שהציבה פתיחתו של בית הספר של החופש הגדול בלוח זמנים כה קצר. למרות שעמדו לרשות העירייה ימים בודדים לפתיחת המסגרות ב-1 ביולי, העירייה עשתה הכל כדי לפתוח אותן ולא דחתה את מועד הפעלתן כפי שעשו רשויות רבות אחרות. זאת, על אף שבתל אביב-יפו מערכת החינוך הממלכתית הגדולה בארץ; משרד החינוך שינה כמה פעמים את תקן מספר הילדים בכיתה; הורים רבים התמהמהו ברישום הילדים; ובמקרים רבים עמדו אחוזי הרישום על פחות מ-100%.

עוד נמסר כי "משרד החינוך לא הצליח לגייס את הגננות לפתיחת המסגרות ב-1 ביולי, וכך נדרש גיוס של 400 גננות באופן מיידי. בנוסף למאמצים אלה, העמידה העירייה 5 מליון שקלים על מנת לשפות את מפעילי המסגרות על מקרים חריגים, לשלם לסייעות תוספות ולסבסד את המסגרות ביפו ובדרום העיר. על אף כל אלה, הצליחה העירייה לפתוח היום בהצלחה 400 גנים מתוך 430 ללא כל בעיות. 30 כיתות בלבד פוצלו ואוחדו עם כיתות אחרות מתוך אותו אשכול הגנים ותוגברו בסייעות על מנת להקל על הסתגלות הילדים. העירייה שמחה שהצליחה להיערך לפתיחת המסגרות באופן כמעט מלא; ממשיכה לטפל בכל הפניות; ומחויבת לספק מסגרות לקרוב ל-30 אלף ילדים עד 6 באוגוסט".

(עדכון ראשון: 9:38)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully