וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוראן נדיר ושירים בני 530 שנה: אוסף הפריטים האסלאמיים יונגש לציבור

26.6.2020 / 20:35

יותר מ-2,500 כתבי יד שליקט החוקר אברהם שלום יהודה ייסרקו לאתר אינטרנט ייעודי ביוזמת הספריה הלאומית, כך שיהיו נגישים בחינם ובאיכות גבוהה לגולשים. האוסף, הנחשב לחשוב במיוחד בלימודי האסלאם, כולל יצירות ספרותיות מעוטרות ואיורים מתקופות שונות במזרח התיכון

עריכה: ניב מעוז

(בווידאו: הספרייה הלאומית השיבה כתבי יד של פרנץ קפקא, באוגוסט)

ספר שירה מרהיב בן 530 שנה, ספרי קוראן נדירים ביותר ומגוון יצירות ספרותיות מקושטות בעלי זהב, אלו חלק מהפריטים הנדירים ויקרי הערך שהחלה הנגשתם לציבור הרחב.

הפרויקט המדובר הוא יוזמה של הספרייה הלאומית, הודות למענק של קרן ארקדיה, מייסודם של ליסבט ראוסינג ופיטר בולדווין, במסגרתו יונגשו יותר מ-2,500 כתבי יד וספרים אסלאמיים נדירים מאוספיה.

בימים אלה, אם ניתן למצוא את האוספים רק אם מגיעים לספרייה עצמה בגבעת רם בירושלים. פרויקט הסריקה העצום צפוי להסתיים בתוך כשלוש שנים והחומרים בו יהיו נגישים בחינם וברזולוציה גבוהה במיוחד לגולשים מכל העולם.

אימג'ים של כתבי יד איסלאמיים - האוסף האיבלמי שיעלה לרשת. הספרייה הלאומית, אתר רשמי
קטע מהאוסף האסלאמי שיעלה לרשת/אתר רשמי, הספרייה הלאומית

מדובר באוסף האסלאם של החוקר אברהם שלום יהודה, שחי בשנים 1877-1951, ופריטיו נמצאים מאז 1967 בספרייה הלאומית. יהודה נחשב לאחד מגדולי חוקרי האסלאם והיהדות, ואחד מחשובי האספנים של כתבי יד אסלאמיים בראשית המאה ה-20. בעולם האקדמי, לרבות זה שבמדינות האסלאם, נחשב האוסף לחשוב במיוחד בכל הקשור לתולדות האסלאם ותרבויות המזרח התיכון.

אתר האינטרנט המיועד יפעל בשלוש שפות - אנגלית, עברית וערבית, ואף יורחב בו המידע הקטלוגי של הפריטים בערבית ובאנגלית. כצעד מקדים, מומחי השימור והשיקום של הספרייה יבחנו את הפריטים לפני הסריקה ויפעלו לשיקומם של כל אלו שמצבם ידרוש זאת.

עוד בוואלה!

איורים שלא פורסמו ויומני מסע: מאות כתבי יד של פרנץ קפקא נחשפים

לכתבה המלאה
אימג'ים של כתבי יד איסלאמיים - האוסף האיבלמי שיעלה לרשת. הספרייה הלאומית, אתר רשמי
חלק נוסף מהאוסף האסלאמי שיעלה לרשת/אתר רשמי, הספרייה הלאומית

האתר החדש לא רק יאפשר למשתמשים לגלות את הפריטים הנדירים ולהנות מהם, אלא מתכנים נוספים הקשורים לתרבות ולספרות האסלאמית, באמצעות כלי מחקר ואפשרויות חיפוש ידידותיות.

בין החומרים החדשים שייסרקו לאתר כתבי היד המוסלמים יהיה כתב יד איראני של החיבור "מתנה לבני חורין" (תֻחפַת אל-אחראר) מאת המשורר המיסטי הפרסי הגדול נור א-דין ג'אמי, שהועתק ב-1484. עוד יעלו ספרי קוראן נדירים, חיבורים דתיים וכתבים שמקורם בכל רחבי העולם המוסלמי.

אימג'ים של כתבי יד איסלאמיים - האוסף האיבלמי שיעלה לרשת. הספרייה הלאומית, אתר רשמי
כתב יד אסלאמי שעתיד להיסרק/אתר רשמי, הספרייה הלאומית

באוסף האסלאם והמזרח התיכון של הספרייה הלאומית נמצאים כיום אלפי כתבי יד וספרים נדירים בערבית, בפרסית ובטורקית, שנכתבו החל מהמאה ה-9 ועד המאה ה-20. האוסף החשוב מתאפיין בפריטים מכל הזרמים האסלאמיים העיקריים והמסורות הספרותיות הערביות. הוא כולל פריטים מאוירים מהספריות המלכותיות של הממלוכים, המוגולים והעותמאנים, עבודות שהועתקו בזמן או בסמוך לתקופת חייהם של המחברים ועותקים מקוריים בכתב יד.

אימג'ים של כתבי יד איסלאמיים - האוסף האיבלמי שיעלה לרשת. הספרייה הלאומית, אתר רשמי
"מקווים שהפרויקט יקדם הבנה טובה יותר של התרבות האסלאמית". כתב יד מוסלמי/אתר רשמי, הספרייה הלאומית
אימג'ים של כתבי יד איסלאמיים - האוסף האיבלמי שיעלה לרשת. הספרייה הלאומית, אתר רשמי
הפרויקט יושלם בתוך שלוש שנים. כתב יד מוסמלמי שיעלה לרשת/אתר רשמי, הספרייה הלאומית

"זו זכות גדולה להנגיש דיגיטלית את האוצרות האלו", אמרה ד"ר רחל יוקליס, אוצרת אוסף האסלאם והמזרח התיכון בספרייה הלאומית. "אנחנו מקווים שהפרויקט יתרום למחקר ויקדם הבנה טובה יותר של התרבות האסלאמית בארץ ובעולם".

פרופסור פיטר בולדווין, מייסד שותף ויו"ר קרן ארקדיה, אמר על המיזם כי "אנו שמחים לתמוך בספרייה הלאומית כדי לאפשר לגולשים מכל העולם גישה חופשית לאוספיה יוצאי הדופן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully