וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסיע מפגינים, מחמש באבנים: תיאוריות הקונספירציה נגד סורוס

22.6.2020 / 10:31

קבוצות שמרניות רכשו פרסומות שבהן מואשם המיליארד היהודי ב"מימון טרור", והתיאוריות מקודמות גם על ידי הרפובליקנים ולפיהן הוא מארגן אוטובוסים של מפגינים שהשתתפו במחאה על הרג ג'ורג' פלויד. "תיאוריות קונספירציה הן כמו וירוסים"

צילום: רויטרס ו-CNN, עריכה: שניר דבוש

הם אומרים שהוא שוכר מפגינים ומשכיר אוטובוסים כדי להסיע אותם. חלקם אומרים שאנשיו מחביאים לבנים כדי להשליך אותם על חנויות או על שוטרים.

ג'ורג' סורוס, המיליארדר היהודי והנדבן שנמצא על הכוונת של תיאוריות הקונספירציה שנים ארוכות, מואשם עתה בתכנון ובמימון ההפגנות שפרצו אחרי ההרג של ג'ורג' פלויד. תוך קידומן על ידי מספר הולך וגדל של אנשי ימין קיצוני, כולל מצד כמה מנהיגים רפובליקנים, הפוסטים ברשת על סורוס זינקו בשבועות האחרונים.

הפוסטים מלווים בפרסומות שנרכשו על ידי קבוצות שמרניות, הקוראות לרשויות "לחקור את ג'ורג' סורוס על מימון טרור מבית ועל שחיתותו ארוכת השנים".

סורוס בן ה-89 תרם מיליארדי דולרים מהונו האישי לטובת מטרות ליברליות ואנטי-דיקטטוריות ברחבי העולם, מה שהפך אותו למטרה מועדפת עבור רבים בימים. המיליארד היהודי, יליד הונגריה, נתון למתקפות אנטישמיות ולתיאוריות קונספירציה במשך עשורים. הן יכולות להתפשט מהר יותר ורחוק יותר כיום בגלל הרשתות החברתיות.

המיליארדר ג'ורג' סורוס באירוע בווינה, 21 ביוני 2019. AP
תרם מיליארדי דולרים למטרות ליברליות בעולם. סורוס בווינה, בשנה שעברה/AP

על פי ניתוח של הליגה נגד השמצה, לאורך ארבעה ימים בסוף החודש שעבר, הציוצים השליליים על סורוס בטוויטר קפצו מ-20 אלף ביום ל-500 אלף ביום. המכון לדיאלוג אסטרטגי, מכון מחקר בלונדון המתמקד בקיצוניות ובקיטוב, מצא זינוק גדול עוד יותר בפייסבוק, שם היו 68,746 אזכורים לסורוס בחודש שעבר. השיא הקודם היה 38,326, והוא נקבע באוקטובר 2018, כשפוסטים זועמים טענו שהוא עוזר לשיירות מהגרים לעשות את דרכם לארצות הברית.

הגל החדש החל עם המחאות הארציות בעקבות ההרג של פלויד על ידי שוטר לבן במיניאפוליס. חלק התעקשו שסורוס מימן את ההפגנות, ואילו אחרים טוענים שהוא שיתף פעולה עם המשטרה כדי לזייף את מותו של העצור השחור. עם זאת, כל המידע המבוסס מצביע על כך שההפגנות הן מה שהן נראות: התאספות של אלפי אזרחים הזועמים על אלימות משטרתית ועל אפליה גזעית.

"אני חושבת שזה ניסיון להסיט את הדיון מהנושאים האמתיים שעל הפרק - המגיפה, ההפגנות או תנועת Black Lives Matter, אמרה לאורה סילבר, קצינת התקשורת הראשית בקרנות החברה הפתוחה של סורוס. "זה מעליב את האנשים שם בחוץ שמפגינים, כשמישהו אומר שהם מקבלים כסף. זה פוגע".

מומחים העוסקים בתיאוריות קונספירציה טוענים כי הטענות החדשות בנוגע לסורוס הן דרך לדה-לגיטימציה של ההפגנות והסיבות שהובילו להתפרצותן. יש הרואים בכך אנטישמיות, או הופעה מחודשת של תיאוריית הקונספירציה העתיקה שלפיה רשת של אנשים עשירים - בין אם זה האילומינטי, הרוטשילדים, הרוקפלרים, ביל גייטס או סורוס - מניעים את אירועי העולם.

עוד בוואלה!

התנועה הקיצונית החדשה בארה"ב שרוצה דבר אחד: מלחמת אזרחים שנייה

לכתבה המלאה
מחאה נגד הריגתו של ג'ורג' פלויד בוושינגטון, 3 ביוני 2020. AP
"כשמישהו אומר שהם מקבלים כסף, זה פוגע". מפגינים בוושינגטון, החודש/AP

לתיאוריות היו השלכות גם בעולם האמיתי. ב-2018, בזמן הידיעות על שיירות של מהגרים שעושות דרכן ממקסיקו לארצות הברית, הקמפיין נגד סורוס הוביל לאלימות.

סיזר סייוק, תושב פלורידה שהעריץ את טראמפ, הזכיר את סורוס עשרות פעמים ברשתות החברתיות לפני ששלח מעטפות נפץ לאולפני חדשות, לדמוקרטים בכירים ולסורוס עצמו.למרות בדיקה משמעותית, מעולם לא נמצא מידע שקשר את סורוס לשיירות, אולם טראמפ סייע בליבוי הרוחות. "אני לא אתפלא. הרבה אנשים אומרים שכן," אמר הנשיא כשנשאל בנושא.

"תיאוריות הקונספירציה נשארות בסביבה"

עם זאת, כמה רפובליקנים החלו להדוף את טענות השווא על הקשר בין סורוס להפגנות ולצאת נגד מפיצי השמועות. לאחר שכמה מאנשי המפלגה הרפובליקנית במחוז בטקסס שיתפו פוסטים שמאשימים את סורוס בארגון ההפגנות, יו"ר המפלגה במדינה קרא להם להתפטר.

מומחים אומרים כי תיאוריות הקונספירציה עשויות להפוך לבעיה כשהן מובילות לאיומים לאלימות או לאיבוד אמון במוסדות חשובים. הן עשויות לדעוך, רק כדי להתעורר מחדש בעת משבר.

"תיאוריות קונספירציה הן עצמן כמו וירוסים", אמר ג'וש אינטרון, פרופסור לחקר המידע באוניברסיטת סירקיוז, החוקר תיאוריות קונספירציה. "הדמויות עשויות להשתנות מעט, והתיאוריה עצמה עשויה להשתנות. אבל הן נשארות בסביבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully