וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

150 שנה אחרי, החג לציון קץ העבדות תופס תאוצה בארה"ב

20.6.2020 / 13:35

מאז שהצהרת השחרור של לינקולן הוכרזה רשמית ב-19 ביוני 1865, מצוין היום באירועים חגיגיים. השנה, אחרי המחאה על הרג ג'ורג' פלויד והאפליה הגזעית, יש הסבורים שהגיעה העת שהיום הזה יהיה חג פדרלי רשמי

רויטרס

אלפים צעדו אתמול (שישי) ברחבי ארצות הברית לציון היום הלאומי לסיום העבדות לפני יותר מ-150 שנה. ה"ג'ונטינת'" - שילוב של יוני ו-19 באנגלית - מצוין השנה במקביל לבחינה מחודשת באמריקה את ההיסטוריה הגזעית שלה.

לאחר כארבעה שבועות של הפגנות מחאה שפרצו בעקבות ההרג של ג'ורג' פלויד על ידי שוטר לבן, מפגינים יצאו לרחובות מאטלנטה ועד לאוקלנד, ושילבו בין חגיגות היום הלאומי לבין קריאות לקץ האפליה הגזעית.

מאחר שאירועים רשמיים רבים בוטלו בשל החשש מנגיף הקורונה, פעילים ארגנו במקום זה טקסים וירטואליים, יחד עם צעדות רחוב ושיירות של מכוניות שעברו בכמה ערים גדולות. בהתאם למסורת, ההתאספויות היו חגיגיות ברובן, אולם שולבו בהן הדרישות לרפורמות במערכת המשפט ואכיפת החוק בארצות הברית. איגודי העובדים הצטרפו לתנועה, כשפועלי נמל ב-29 נמלים ציינו את החג בשביתה בת יום אחד. כמה חברות גדולות הכריזו על 19 ביוני כחופשה בתשלום, חלקן בפעם הראשונה.

חיבוק קבוצתי באירוע לציון ה- Juneteenth, המנציח את סיום העבדות בטקסס,מיניאפוליס 19 ביוני 2020. רויטרס
חיבוק קבוצתי במיניאפוליס באירוע לציון סיום העבדות, אתמול/רויטרס

החג מציין את ביטול העבדות בהצהרת השחרור של הנשיא אברהם לינקולן ב-1863, שהוכרזה באיחור על ידי צבא האיחוד בגלבסטון, טקסס, ב-19 ביוני 1865, עם תום מלחמת האזרחים. טקסס אימצה את היום הזה כחג ב-1980, ומאז 45 מדינות נוספות ומחוז קולומביה עשו גם כן. ארבעה סנאטורים דמוקרטים מתכננים להעלות חוק שיכריז על יום זה כעל חג פדרלי.

"ג'ונטינת' הוא החג הוותיק ביותר לציון סוף העבדות בארצות הברית, וצריך להכיר בו כחג פדרלי", כתבה הסנאטורית טינה סמית' בטוויטר.

בוושינגטון, הפילו מפגינים פסל של הגנרל אבלרט פייק מצבא הקונפדרציה, והנשיא ארצות הברית זעם על הרשויות בעקבות זאת.

מפגינים הציתו את פסלו של אלברט פייק במהלך אירוע המנציח את סיום העבדות בטקסס. וושינגטון, 19 ביוני 2020.. רויטרס
טראמפ זעם. פסלו של הגנרל אלברט פייק עולה באש בוושינגטון, הלילה/רויטרס

אחד המוקדים המרכזיים לאירועים היה באטלנטה, מרכז תנועת זכויות האזרח ב-1960, שמצויה במתח רב מאז הירי הקטלני בריישרד ברוקס, צעיר שחור, שנהרג לפני שבוע אחרי ששוטר לבן ירה לעברו במתחם חניה מחוץ למסעדת מזון מהיר. השוטר הודח מהמשטרה והואשם ברצח.

רבים מהצועדים בעיר נשאו שלטים שעליהם נכתב "חייהם של שחורים חשובים", "הסירו את הברכיים שלכם מהצוואר שלנו", ו"אני לא יכול לנשום", שהיו מילותיו האחרונות של פלויד.

אנטוניו ג'רמיה פארקס, צעיר שחור בן 27, אמר כי תנועת זכויות האזרח טרם הגשימה את כל יעדיה.

"המאבק על זכויות האזרח לא נגמר", אמר פארקס, שעובד במקלט לחסרי בית. "אנחנו עדיין מרגישים את כאב העבדות. זה לא עבר וזה לא יעבור עד שהיחס אלינו יהיה אותו הדבר".

ליה שאנקס, עובדת מכירות לבנה, אמרה: "אנחנו צריכים לעמוד נגד הגזענות, ואפילו שאנחנו ב-2020, מה שקורה זה לא בסדר".

סכינים של קורבנות אלימות משטרתית מוצגות על גדר,במהלך אירוע המנציח את סיום העבדות בטקסס. וושינגטון, 19 ביוני 2020.. רויטרס
גלעד לזכר קורבנות אלימות המשטרה באירוע בוושינגטון, אתמול/רויטרס

בניו יורק, כמה מאות מפגינים, רובם עם מסיכות בשל החשש מנגיף הקורונה, התאספו מחוץ למוזיאון.

"ההיסטוריה האפרו-אמריקנית היא היסטוריה אמריקנית. היסטוריה שחורה היא היסטוריה אמריקנית. צריך לשמוע אותנו, צריך לראות אותנו. צריך שיבינו אותנו, צריך שנקבל יחס שווה", אמר מקסוול אווסניה, שחילק ממתקים ומים בחינם למפגינים.

בטקסס, מקור החג, מנהלת לוסי ברמונד בכל שנה את מה שנחשב לטקס הציבורי הוותיק ביותר של המאורע, בפארק השחרור של יוסטון. השנה, האירוע שמושך אליו בדרך כלל כ-6,000 איש, נערך בצורה וירטואלית.

"רבים לא ידעו בכלל שג'ונטינת' קיים עד השבועות האחרונים", אמרה.

אירועים רבים נערכו ברשתות החברתיות, אלטרנטיבה למקומות פתוחים לאור החשש בקרב הקהילה השחורה מפני הקורונה, שפגעה בה קשה ובצורה לא פרופורציונלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully