וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: רוסיה הורתה על חיסול מתנגד המשטר הצ'צ'ני בברלין

18.6.2020 / 17:19

כשנה אחרי הירי בזלימחאן חנגושבילי, שלחם בשוורת המורדים נגד רוסיה, הודיעו התובעים הפדרליים כי מוסקבה הורתה על החיסול ישירות. המתנקש, אזרח רוסיה, עומד לדין: "עשה זאת בשביל כסף או ממניע פוליטי". במוסקבה מכחישים את חלקה בפרשה, שגרמה למשבר ביחסים עם ברלין

חיסול מתנגד משטר צ'צ'ני בברלין/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

התביעה הפדרלית בגרמניה האשימה היום (חמישי) את רוסיה במתן ההוראה לחיסול גולה צ'צ'ני בברלין בקיץ שעבר והגישה כתב אישום נגד אזרח רוסי. לפי הודעת התובעים, החוקרים בגרמניה אספו מספיק ראיות כדי להעמיד לדין את ודים ק', שבהתאם לחוקי הפרטיות בגרמניה שם משפחתו לא פורסם באופן רשמי. הוא נאשם ברצח ובאחזקה לא חוקית של כלי נשק.

זלימחאן חנגושבילי, אזרח גיאורגי ממוצא צ'צ'ני בן 40 שלחם בשורות המורדים ברוסיה בתחילת המאה, נורה למוות בפארק במרכז ברלין ב- 23 באוגוסט האחרון כשהיה בדרכו למסגד. הרוצח היה על אופניים ונתפס כשניסה להימלט מהזירה עם קורקינט חשמלי, אחרי שהשליח את אקדחו. חנגושבילי, שהיה במעמד של מבקש מקלט, חי תחת השם טורניק קבטרשווילי.

לפי כמה אתרי תחקירים, המחסל, שמוחזק במעצר מאז, היה ודים קרסניקוב, חבר ביחידת המבצעים המיוחדים הרוסית "וימפל". התחקיר המשותף של האתרים הגיע למסקנה כי החיסול תוכנן ואורגן על ידי שירותי הביטחון הפדרליים של רוסיה (FSB).

"הנאשם הסכים להוראה להרוג מרשויות המדינה. הוא קיווה לתגמול כספי או שהוא חלק את המניע של שולחיו, לחסל יריב פוליטי וכך לנקום על השתתפותו בסכסוכים קודמים עם רוסיה", מסרו התובעים בהצהרה על הפרשה, שגרמה למשבר ביחסים בין ברלין למוסקבה, שמכחישה כל קשר אליה.

גרמניה גירשה 2 דיפלומטים רוסים משטחה אחרי שהתביעה אמרה 
שייתכן שמוסקבה עומדת מאחורי רצח של גולה צ'צ'ני בברלין. רויטרס
חי תחת שם בדוי. חנגושבילי בשדה הקרב/רויטרס

התובעים אמרו כי הרוצח טס באוגוסט שעבר ממוסקבה לפריז ומשם לוורשה, לפני שהגיע לברלין, עם דרכון בעל שם משפחה אחרי שהונפק לו על ידי הרשויות הרוסיות חודש קודם לכן. אחרי שירה בגופו של חנגושבילי באקדח עם משתיק קול, הוא ירה פעמיים נוספות בראשו בזמן שהיה שרוע על הקרקע. הגולה הצ'צ'ני היה ברשימת הטרור של רוסיה.

שר החוץ של גרמניה הייקו מאס בירך על הצהרת התביעה וקרא להתנקשות תקרית "חמורה בצורה יוצאת דופן". מאס הוסיף כי משרד החוץ זימן את שגריר רוסיה כדי להבהיר לו את עמדתה של ברלין ומוסקבה מבינה כי הממשלה שומרת לעצמה את הזכות לנקוט צעדים נוספים בנוגע לפרשה זו. בדצמבר גירשה גרמניה שני גורמים מהשגרירות הרוסית במדינה שהיו לכאורה מעורבים ברצח, ומוסקבה הגיבה בצעד דומה.

בקרמלין מכחישים קשר להתנקשות, אחת מיני רבות במתנגדי משטר רוסים שגלו באירופה, והנשיא ולדימיר פוטין אמר כי חנגושבילי היה בעצמו רוצח, שאחראי לשפיכות דמים על אדמת רוסיה. לדבריו, בקשתה של מוסקבה להסגירו לא נענתה.

זירת רצח של גולה צ'צ'ני בפארק בברלין, גרמניה, 29 באוגוסט 2019. AFP, GettyImages
המתנקש ירה בראשו של חנגושבילי בזמן שהיה שרוע על הקרקע. זירת הרצח/GettyImages, AFP

ההתנקשות הזו הושוותה להרעלת הסוכן הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל בבריטניה בשנה שעברה, שלפי בריטניה הייתה מעשה ידיו של המודיעין הרוסי. היחסים בין בריטניה לרוסיה נכנסו להקפאה עמוקה לאחר ניסיון החיסול, שכלל שימוש בגז עצבים, ועשרות דיפלומטים רוסים גורשו מעשרות מדינות מערביות.

מדינות המערב הטילו בשנים האחרונות סנקציות על רוסיה גם בגלל סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014 ותפקידה בסכסוך במזרח המדינה. גורם בכיר בממשלה אמר היום כי גרמניה צופה שמנהיגי האיחוד האירופי יסללו השבוע את הדרך להארכת הסנקציות על רוסיה בשל מעורבותה במשבר אוקראינה.

כמו כן, ברלין החלה לאחרונה לנקוט צעדים נגד מוסקבה בעקבות מתקפת סייבר על הפרלמנט הגרמני. משרד החוץ של גרמניה זימן בחודש שעבר את שגריר רוסיה כדי למחות בפניו על הפריצה שקרתה ב-2015 והבהיר לו כי תיתכן הטלת סנקציות על האחראים לכך. רוסיה דוחה את ההאשמות שלפיהן המודיעין הצבאי שלה אחראי למתקפת הסייבר, לאחר דיווחים על כך שנגנבו נתונים באותה פריצה, כולל מיילים מלשכת הבחירות של הקנצלרית אנגלה מרקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully