וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הכפפות הוסרו": חילופי האשמות בין הודו לסין אחרי עימות הגבול הקטלני

17.6.2020 / 19:33

20 חיילים הודים נהרגו בעימות הפיזי, שכלל מוטות ואבנים, וחלקם צנחו אל מותם. "הם לא מתו לשווא", הבטיח מודי אחרי ביקורת מהאופוזיציה. שתי המדינות ציינו כי הן חפצות בשלום, אך הטילו את האחריות להסלמה הקשה ביותר זה 45 שנה זו על זו. בסין לא מודים באבידות

רויטרס

הודו וסין החליפו היום (רביעי) האשמות ביניהן סביב האחריות לתקרית החמורה ביניהן לאורך הגבול בהרי ההימלאיה, שבמהלכה מתו אתמול לפחות 20 חיילים הודים לצד מספר לא ידוע של נפגעים בצד הסיני. הצדדים ניהלו עימות פיזי פרוע, שכלל שימוש באלות ממוסמרות ואבנים, אבל לא נשק חם, והם הדגישו היום כי הם מעוניינים בשלום.

"אנחנו אף פעם לא מתגרים באף אחד", אמר ראש הממשלה נרנדרה מודי בנאום ששודר בטלוויזיה הרשמית. "אין ספק שהודו רוצה שלום, אבל אם יתגרו בה, היא תגיב בהתאם". הוא הבטיח שהחיילים "לא נהרגו לשווא" ואמר המדינה גאה בהם. מודי, שמקיים אג'נדה לאומנית, ספג ביקורת מצד האופוזיציה על שתיקו הממושכת עד היום בשעות הצהריים וללחץ מכלי התקשורת במדינה. אתמול הוא נפגש עם שרי ההגנה והחוץ ועם ראשי הצבא והיום הוא אמר כי בשישי ייערך כינוס חוצה-מפלגות כדי לדון במשבר.

סין אמרה כי היא מקווה שלא יהיו תקריות נוספות לאורך הגבול, ודובר משרד החוץ הדגיש כי בייג'ינג לא אחראית לתקרית, וציין כי המצב לאורך הגבול יציב ותחת שליטה. לדבריו, העימות פרץ אחרי שהחיילים ההודים "חצו את הגבול, פעלו בצורה לא חוקית, התגרו ותקפו את הצד הסיני, מה שגרם לעימות פיזי חמור ולפצועים ומתים". הוא אמר שהוא לא יודע על הרוגים משורות צבא סין, אף שבתקשורת ההודית דווח על לפחות 45 הרוגים ופצועים.

על פי הודעת משרד החוץ בבייג'ינג, שרי החוץ של שתי המדינות שוחחו היום והסכימו "להתמודד בצורה הוגנת עם האירוע החמור" ולפעול למען הרגעת המצב.

חייל בצבא הודו במחסום באזור הגבול עם סין, 17 ביוני 2020. רויטרס
השכנות מנסות להרגיע את הרוחות. חייל הודי בגבול, היום/רויטרס

על פי הסכם ישן בין שתי השכנות הענקיות, אסור לפתוח באש בגבול, אולם נרשמו תגרות אלימות בשנים האחרונות בין כוחות בגבול. העימות היה אתמול בעמק גלוואן המרוחק, באזור הררי שבו גובל מחוז לדקה ההודי עם מחוז אקסאי צ'ין הסיני. החיילים תקפו אלו את אלו באבנים ובמוטות. לפי דיווחים נוספים, רבים מהחיילים צנחו אל מותם מהאזורים הגבוהים שבהם התנהל העימות

זאת הייתה התקרית החמורה ביותר בין שתי השכנות הגרעיניות מאז 1967, חמש שנים אחרי שסין השפילה את הודו במלחמה קצרה. מודי נבחר לכהונה שנייה בת חמש שנים במאי אשתקד, בעקבות קמפיין שהתמקד בביטחון הלאומי אחרי מתיחות עם האויב הוותיקה פקיסטן, שעל גבולה המערבי. עם זאת, בניגוד לתקריות מול אסלאמאבד, בכירים בהודו נמנעו מרטוריקה תקיפה נגד בייג'ינג.

האו"ם, ארצות הברית והאיחוד האירופי הביעו דאגה מהאלימות וקראו לאיפוק, ואילו שיחת וידאו בין שרי החוץ של רוסיה, הודו וסין, שהייתה אמורה להיערך בשבוע הבא, נדחתה למועד שלא פורט.

מפגינים שורפים דגל סין בקוצ'י, הודו, 17 ביוני 2020. רויטרס
"מספיק זה מספיק". מפגינים בהודו שורפים דגל של סין, היום/רויטרס

כלי התקשורת בהודו זעמו על התקרית, ובכמה ערים שרפו מפגינים את תמונתו של נשיא סין שי ג'ינפינג. "הכפפות הוסרו, עם העימות בעמק גלוואן, סין דחפה חזק מדי", נכתב במאמר מערכת בעיתון "טיימס אוף הודו". "על הודו לדחוף בחזרה. בייג'ינג לא יכולה להרוג את חיילינו בגבול ולצפות להרוויח מהשוק הענק שלנו", במאמר קראו להטיל סנקציות על מוצרים מסין.

רהול גנדי, מנהיג האופוזיציה בהודו, תקף את מודי על שתיקתו מול מה שעשוי להיות האתגר המדיני הגדול ביותר מאז עלייתו לשלטון ב-2014. "מדוע ראש הממשלה שקט, מדוע הוא מתחבא?", כתב גנדי בטוויטר. "מספיק זה מספיק. אנחנו צריכים לדעת מה קרה. איך סין מעזה להרוג את חיילינו, איך היא מעזה לקחת את אדמתנו".

מאות חיילים הודים וסיניים הוצבו אלו מול אלו מאז תחילת מאי בשלושה או ארבעה מוקדים במדבריות הגבוהות בלדקה.

בהודו אומרים כי כוחות סיניים חדרו לצד שלה בקו השליטה בפועל, הגבול בפועל בין המדינות. סין דוחה את ההאשמות נגדה ודורשת מהודו שלא לבנות כבישים באזור שלטעתה שייך לה.

"סין לא חוששת מעימות"

על פי מקורות בממשלת הודו, הלחימה אתמול פרצה במהלך מפגש לדיון בדרכים להפחתת המתיחות, והמפקד בצד ההודי, קצין בדרגת קולונל, היה הראשון שנפגע ונהרג. רבים מהחיילים האחרים שנהרגו מתו מפצעיהם אחרי שלא הצליחו לשרוד את הלילה בקור המקפיא.

בסין, בניגוד להודו, לא סוקרה בהרחבה התקרית. התקשורת הרשמית דיווחה הצהרה מפיו של דובר הפיקוד המערבי בצבא.

ברשתות החברתיות, בלוגרים ופלטפורמות חדשותיות ציטטו את הדיווחים בהודו, כמו ההכרזה על עליית מנייין ההרוגים ל-20. התקיף ביותר היה העיתון גלובל טיימס, המפורסם על ידי הביטאון של המפלגה הקומוניסטית השלטת.

העורך הראשי, חו שיג'ין, כתב ברשתות החברתיות המקומיות והעולמיות ש"הציבור בהודו צריך להיות מפוכח" והזהיר כי סין לא חוששת מעימות.

מומחים אומרים כי האיפוק משקף את ההלם מהיקף הקורבנות ומהמורכבות שביחסים בין שתי המעצמות.

"יש את התמונה הגדולה של עוצמה לא שווה", אמר סריקנת' קונדפאלי, פרופסור ללימודי סין מאוניברסיטה בניו דלהי. "התמ"ג של סין הוא 14 טריליון דולר, ואילו של הודו פחות משלושה טריליון. סין משקיעה קרוב ל-220 מיליארד דולר על הצבא, בעוד שהודו 52 מיליארד דולר".

(עדכון ראשון: 11:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully