וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח שלישי ביממה: צעיר בן 22 נדקר למוות בבאקה אל-גרבייה

בן 22 מג'ת שבמשולש נרצח בעיר הסמוכה באקה אל-גרבייה, שעות בודדות לאחר שצעיר נוסף נורה למוות בכפר יאסיף. "כולם כאן בהלם מוחלט", אמר קרוב משפחתו של אחד הנרצחים. מקרים אלה מצטרפים לחיסול שאירע ביפו. בחיפה הפגינו במחאה על אוזלת ידה של המשטרה: "דורשים ביטחון"

צילום: אנשי הדממה, דוברות משטרת ישראל, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

(בווידאו: חיסול הצעיר ביפו שבו נער בן 13 נפצע באורח אנוש, אתמול)

צעיר בן 22 נדקר למוות הלילה (רביעי) בבאקה אל-גרבייה שבמשולש, ברצח השלישי במגזר הערבי ביממה האחרונה. הצעיר, מוחמד ותד מהיישוב ג'ת הסמוך לעיר, פונה כשהוא במצב קשה לבית החולים הלל יפה בחדרה, שם נקבע בהמשך מותו. כוחות משטרה פתחו בסריקות לצד איסוף ממצאים בזירה על ידי חוקרי הזיהוי הפלילי, לבחינת הרקע ונסיבות האירוע.

בכפר יאסיף, נורה למוות לפני חצות צעיר נוסף - אדהם נאטור בן ה-21. צוות מד"א שהגיע למקום העביר אותו למרכז הרפואי לגליל בנהריה, שם נקבע מותו. כוחות גדולים של משטרה הגיעו לזירה ופתחו בחקירה, ונסיבות האירוע טרם התבררו.

מקרים אלה מצטרפים לחיסולו של צעיר בן 20 ביפו אמש. כתוצאה מהירי, נער בן 13 נפצע באורח אנוש בזירה. זאת, על רקע המחאה במגזר הערבי נגד הפשיעה הגואה וזמינות כלי הנשק ביישובים השונים. לפי נתוני מרכז "אמאן", המרכז למאבק באלימות שעוקב אחר הסטטיסטיקה בחברה הערבית, לאחר הרצח בבאקה אל-גרבייה, מניין הנרצחים במגזר מתחילת השנה עומד על 43.

זירת הרצח בבאקה אל גרבייה, 17 ביוני 2020. דוברות המשטרה, עיבוד תמונה
43 נרצחים במגזר הערבי מתחילת השנה. זירת הרצח בבאקה אל-גרבייה, הלילה/עיבוד תמונה, דוברות המשטרה

"זה מאד כואב לנו. כולם כאן בהלם מוחלט", אמר לוואלה! NEWS קרוב משפחתו של נאטור, שביקש להישאר בעילום שם. "זו הפעם הראשונה שהמשפחה נתקלת בסיטואציה כזו".

לדבריו, הגופה נשלחה לנתיחה במכון לרפואה משפטית באבו כביר ובני המשפחה "מקווים שההלוויה תהיה מחר". הוא סיפר כי אדהם היה הבן הצעיר במשפחה, שבה שתי בנות ושני בנים. "אני מכיר אותו מגיל אפס. ההורים פינקו אותו מאוד".

הקרוב סיפר כי "כמו האח והאחיות שלו, שיש להם חן מיוחד, הוא היה יפה תואר וגבוה, מקובל בחברה. כל הזמן היו חברים סביבו. הוא עבד עם אבא שלו בעסק המשפחתי לצביעת עץ לנגרות. בכפר כולם מכירים אותו ואת המשפחה".

על האירוע הטרגי הלילה סיפר כי "הוא ישב עם המשפחה והכינו אוכל, הוא ירד למטה ובמרחק של כ-300 מטרים מהבית, על כביש 70 ליד הסופרמרקט, כשהוא ניגש לרכב שלו ירו עליו".

זירת הירי באדהם נאטור, צעיר בן 21 מכפר יאסיף שחוסל בכפר.. יואב איתיאל, אתר רשמי
"מצער שעוד צעיר ערבי נרצח, ובקלות דעת כזו". זירת הירי באדהם נאטור, הערב/אתר רשמי, יואב איתיאל

הוא המשיך לתאר את אירועי הערב, ואמר כי "הוא התמוטט ושמו אותו ברכב והגיעו לבית החולים ולא הצליחו להציל אותו. מצער מאד שעוד צעיר ערבי נרצח, ובקלות דעת כזו. רצח בחברה שלנו הפך להרבה פחות קשה מלהניד עפעף".

לדבריו, "המשטרה באה לטפל ברצח ומה שאחרי, אבל מה עם לפני? פתרון הבעיה הזו צריך להתחיל הרבה לפני. אני מבין שזה לא פשוט, שזה סיפור שהרבה גורמים צריכים למנוע, אבל אין ברירה. זה מה שאנחנו חייבים לעשות. חייבים לעצור את זה".

גם בבאקה אל-גרבייה מזועזעים מהרצח של מוחמד ותד, ומתכוונים לקיים היום עצרת בכביש הראשי שבכניסה ליישוב. "אנחנו עדיין לא יודעים את הפרטים אודות מה קרה בדיוק, אבל כך או כך זו טרגדיה כמובן", אמר לוואלהNEWS! מחמד רושדי, סגן ראש המועצה וממלא מקומו. "זה הנרצח השלישי ב-24 שעות בחברה הערבית אחרי יפו וכפר יאסיף, וזה בלתי נתפס ממש. באקה אל-גרבייה היא עיר השלום וקשה לנו עם זה. למרות הקורונה ובתי הספר שלנו שסגורים עד יום חמישי, המחנכים יימצאו היום דרך להתייחס לזה".

"לא רשלנות פושעת, אלא פשע מתמשך"

כמאל ריאן, מייסד "אמאן", אמר הערב כי "מדינה שהופכת את אזרחיה הערבים למונים לספירת מתים היא מדינה שמפירה את מחויבותיה כלפי אזרחיה וכלפי האנושיות". הוא ביקר את המדינה על כשלונה במיגור הפשיעה במגזר ואמר: "אני רוצה לשמוע את תשובת המדינה כלפי מעשי הטבח כלפי האזרחים הערבים. האם היא רוצה למגר את הפשיעה אבל היא לא יכולה, או היא יכולה למגר את הפשיעה אבל לא רוצה?".

ריאן הוסיף: "אני תוהה אך מדינה מצליחה להגיע לנשק שבסוריה ובעיראק ובעזה ובסודאן ולא מצליחה לאסוף את הנשק שביפו ולוד וכפר קאסם וכפר יאסיף. מותר לי להאשים המדינה לא רק ברשלנות פושעת מקרית, אלא בפשע רשלני מתמשך".

ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) מתחה אף היא ביקורת על הרשויות בעקבות הפשיעה במגזר. "בן 20 ובן 23 נרצחו היום, ביפו ובכפר יאסיף, ועוד ילד צעיר נורה בראשו. הדם של הצעירים שלנו זורם ברחובות והמדינה לא נוקטת פעולות", אמרה תומא סלימאן, והוסיפה: "זה כבר נעשה מנהג קבוע עבור כל אזרח ערבי: לשמוע את החדשות המזעזעות, להילחץ ולברר מהר מיהו הנרצח? האם הוא בן משפחה? האם אני מכיר אותו?".

אדהם נאטור, תושב כפר יאסיף בן 23 שנורה למוות בכפר יאסיף - ה-16 ליוני 2020. -, אתר רשמי
אדהם נאטור, שנורה למוות הלילה בכפר יאסיף/אתר רשמי, -

לדברי הח"כית, "הפתרון הוא לא רק נוכחות המשטרה ביישובים, כפי שטוענים כל הזמן. בשני המקומות בהם התפרצה היום האלימות יש תחנות משטרה. הבעיה היא שהמשטרה וכלל השירותים החברתיים מסביבה - לא עושים את עבודתם כמו שצריך. זה כבר ברור שבשביל ממשלת ישראל דם ערבי שווה פחות".

בתוך כך, עשרות תושבי שכונת חליסה בחיפה הפגינו אתמול מול תחנת המשטרת בעיר. המפגינים דרשו להוציא את הנשק המוסלק מהשכונה ומחו על אוזלת יד המשטרה. הם צעדו בתהלוכה מגשר הגיבורים שבשכונה עד לתחנת המשטרה, שם ערכו עצרת מחאה. יוזמי ההפגנה אמרו כי "מאז הרצח השוטרים בשכונה רושמים דוחות תנועה ומתעלמים מהנשק המוסלק. כשיהודים נרצחו הפכו את השכונה ומצאו 37 כלי ירי, כשערבי נרצח היס"מ הופך למשטרת תנועה".

את ההחלטה על ההפגנה קיבלו התושבים בכנס חירום שערכו שלשום. בכנס השתתפו גם ח"כ ד"ר מנסור עבאס (הרשימה המשותפת), יו"ר ועדת הכנסת למאבק באלימות בחברה הערבית, יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, איימן יוסף ומוסטאפא אבו דבוש מוועד השכונה, חברת מועצת עיריית חיפה שהירה שלבי ומנהל מרכז מוסאוא ג'עפר פרח.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מאז הרצח השוטרים בשכונה רושמים דוחות תנועה ומתעלמים מהנשק המוסלק". ההפגנה בחיפה, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרח אמר כי "טוב מאוחר מאשר לעולם לא, התושבים דורשים ביטחון אישי להם ולילדיהם ומצפים שהמשטרה תחפש את הנשק המוסלק ותוציא אותו מהשכונה". הוא טען כי המצב הנוכחי הוא "תוצאה של אפליה והדרה ממנה סבלה השכונה במשך שנים רבות", וקרא לעירייה "לגייס את כל משרדי הממשלה כדי לטפל בעוני, בדיור, בהזנחה ובתעסוקה בשכונה".

ברקע הדברים, ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם ערכה אתמול פגישה עם מפקד תחנת חיפה, נצ"מ אמיר גולדשטיין. בפגישה השתתפו גם ממלאי מקומה נחשון צוק ומיכי אלפר ומנכ"ל העירייה אוהד שגב. ראש העיר הורתה על הצבת מצלמות ברחובות השונים בשכונה, הקמת מרכז שיטור ותיגבור הנוכחות של הפקחים בחליסה ובשכונות נוספות.

בתום הפגישה היא אמרה כי "ביטחון תושבי חיפה הוא בראש סדר העדיפויות שלי ולא נחסוך במשאבים על מנת להגביר את תחושת הביטחון הזו בכל העיר, ובפרט בשכונת חליסה. בימים הקרובים אני אפנה לשר לביטחון פנים, שנכנס זה עתה לתפקידו, ואבקש ממנו להגדיל את תקציב השיטור העירוני".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה בהפגנה, אתמול/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש העירייה הוסיפה כי "חיפה היא עיר מטרופולינית שמהווה מוקד משיכה מכל אזור הצפון, במיוחד בתקופה זו שבה כמעט ואין נופשים בחו"ל. עלינו לדאוג לשלומם של החיפאים ושל המבקרים הרבים בעיר. ביקשתי ממפקד התחנה להגביר את הנוכחות המשטרתית בחליסה".

(עדכון ראשון 22:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully