וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קרב סמכויות מול פרץ": שמולי מעכב תקנות למניעת תאונות עבודה

16.6.2020 / 21:33

שר הרווחה השיב לדרישת יו"ר ועדת העבודה לקידום מיידי של החקיקה כי הוא "לומד את הנושא", אף שכיהן כיו"ר השדולה לבטיחות והתחייב לעשות זאת עד היום. גורמים במשרדו: העיכוב - בשל מאבק מול שר הכלכלה המעוניין בזרוע העבודה. הפורום למניעת תאונות: לא יהיה לשר יום חסד

צלם: דוברות המשטרה, עריכה:שאול אדם

(בווידאו: פועל נפצע באתר בנייה בבאר יעקב)

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ חיים כץ (הליכוד) דרשה משר העבודה והרווחה איציק שמולי (העבודה), לקדם את חקיקת התקנות למניעת תאונות בענף הבניין שהוכנו על ידי אגף הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה. החקיקה מתעכבת כבר למעלה משנה בשל התארכות כהונת ממשלת המעבר ופיזור הכנסת, אולם כעת, למרות הקמת הקואליציה הוועדה נענתה בדחייה נוספת.

עם כניסת השר שמולי לתפקיד, דרשה הוועדה להגיש לה ללא דיחוי את התקנות, שנכתבו עוד בתקופת כהונתו של כץ כשר ולא חוקקו משום שהכנסת ה-20 התפזרה. שבועיים עברו מאז והשר שמולי הגיב כי הוא עוד "לומד את הנושא". תשובה זו הפתיעה את חברי הוועדה, מאחר והשר שימש בעבר כיו"ר השדולה לקידום הבטיחות בעבודה.

חודש חלף מאז הקמת הממשלה ומשרד העבודה והרווחה טרם הגיש את התקנות. שמולי, שהקים בעצמו השדולה המדוברת, ביקר לא פעם את התנהלות הממשלה בטענה ש"כנראה חיי פועלי הבניין לא שווים מספיק ומדינת ישראל מוכנה לשלם את המחיר; נמאס מההפקרות הזאת".

איציק שמולי בישיבת סיעת העבודה גשר מרצ, תל אביב 20 בינואר 2020. ראובן קסטרו
כיהן כיו"ר השדולה לבטיחות אך מבקש "ללמוד את הנושא". שמולי/ראובן קסטרו

במכתב ששלח כץ, הוא קרא לשמולי לשלב ידיים ולהצטרף למאבק בתאונות בענף הבנייה. "אגף הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה והרווחה, הכין לבקשתי מגוון תקנות להגנה על חיי הפועלים, אותן לא הספקנו לתקן בכנסת ה-20 לאור פיזורה", נכתב.

יו"ר הוועדה ביקש להעביר את התקנות שהוכנו בהקדם האפשרי, בהן רשתות לפיגומים וקביעת מדרג אחריות של הבטיחות באתר הבנייה, "לאישור הוועדה ללא דיחוי". זאת, "כדי שנוכל להמשיך ולפעול למיגור תאונות העבודה".

חיים כץ בפתיחת דיוני ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, 2 ביוני 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
ביקש להעבירן לוועדה "ללא דיחוי". ח"כ כץ בפתח דיוני ועדת העבודה והרווחה, החודש/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

במייל של משרד העבודה נכתב כי הוחלט לדחות את מועד הגשת התקנות בשבועיים עד להיום, אך גם כעת התקנות טרם הוגשו לאישור הוועדה. במכתב תגובה לכץ כתב שמולי כי "בימים הקרובים אלמד את הנושא מול גורמי המקצוע במשרדי ואגיב עניינית לנושא התקנות שמטרתן הגנה על חיי העובדים במשק, בדגש על ענף הבנייה".

תשובה זו נענתה בהרמת גבות בקרב חברי הוועדה, שם אומרים כי "לא ברור כיצד מי שעמד בראש השדולה לקידום הבטיחות בעבודה והרבה לבקר את הממשלה, צריך ללמוד את הנושא כשהפך לשר".

גורמים במשרד הרווחה מספרים כי בצל השתהות השר להעביר את התקנות, ישנו קרב סמכויות בינו לבין פטרונו הפוליטי, שר הכלכלה עמיר פרץ, שדורש לקבל לידיו את זרוע העבודה במשרד הרווחה. "נראה ששמולי נכנע ללחצים ועד עתה לא קיים שיחות רקע ופגישות עם מנהלים במשרד", טענו. חלק מהסימנים המעידים על קרב זה באו לידי ביטוי בהעברת שירות התעסוקה והמוסד לבטיחות וגהות ממשרד העבודה למשרד הכלכלה במסגרת ההסכם הקואליציוני.

13 הרוגים מתחילת השנה

על פי נתוני הפורום למניעת תאונות עבודה, מתחילת השנה נהרגו 13 בני אדם בתאונות עבודה, מתוכם עשרה פועלי בניין כתוצאה מנפילה מגובה, ו-71 נפצעו, מתוכם 57 כתוצאה מנפילה מגובה. בשבוע שעבר נהרג דור יאיר, בן 30, מהנדס בניין במקצועו שנדרס למוות על ידי כלי הנדסי. הוא הותיר אחריו אישה ושני ילדים.

דור יאיר, ההרוב בתאונת בנייה בבני ברק ב-2 ביוני 2020.. ללא, אתר רשמי
"סיבת ההתמהמהות אינה ברורה". דור יאיר, ההרוג בבני ברק בשבוע שעבר/אתר רשמי, ללא

ראובן בן שמעון, ממובילי המאבק בתאונות עבודה ומייסד הפורום, מסר כי "ההתמהמהות בקידום החקיקה אינה מובנת לחלוטין, בפרט שהחקיקה כבר מוכנה ונעשתה עבודה מקיפה לבחינת הנושא". לדבריו, "על השר איציק שמולי להיענות לקריאת יו"ר הועדה, ח"כ חיים כ"ץ, לקיים דיון מיידי בוועדת העבודה".

בן שמעון הוסיף כי בפורום מצפים שדיון על שינוי החקיקה יתקיים "כבר בתחילת השבוע הבא", והזהיר שאם לא יתממש הדבר, "נצא שוב בקמפיין ציבורי שהפעם יהיה מופנה כלפי השר שמולי שאחראי על שלומם ובריאותם של הפועלים, בנושא הקטל של פועלי הבניין לא יהיה לשר אפילו לא יום אחד של חסד".

עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום אמר כי "אנו בפורום למניעת תאונות עבודה מברכים את יוזמת יו"ר הועדה חיים כ"ץ לקידום החקיקה שאמורה למנוע ולצמצמם את הקטל בענף הבנייה, ודורשים משר העבודה איציק שמולי לפעול ולאשר באופן מיידי את קידום החקיקה". הוא ציין כי "יש לפעול בשיתוף פעולה ולקיים דיון דחוף בעניין, אנו בפורום נעמוד לרשות השר ולרשות יו"ר הועדה לקידום מהיר של החקיקה שאמורה להציל חיי אדם".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר: "נושא הבטיחות בבניה נמצא בראש סדר העדיפויות במשרד העבודה והרווחה ועל כן המשרד השקיע משאבים רבים בקידום תקנות וחוקים מצילי חיים, בין היתר: איסור עבודת בני נוער באתרי בניה, תעודות קשיחות למנופאים, סגירת אתרים באופן כולל ומיידי עם חשיפת הליקוים ועוד. בחציון הראשון לשנת 2020, לראשונה מזה שנים מספר התאונות באתרי הבנייה הינו בירידה מבורכת, ואנו נמשיך להפעיל אכיפה בלתי מתפשרת ולמנוע תאונות והרוגים נוספים. יחד עם זאת, עבודה רבה לפנינו, על כן רשימת הנושאים הממתינים לאישור הכנסת מצוים בבחינה מקצועית ויוגשו בהקדם.

לעניין העברת זרוע העבודה למשרד הכלכלה נמסר מלשכת שר העבודה והרווחה: "טרם התקבלה כל החלטה בעניין"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully