וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לירדן: נשקול את הסיוע אם לא תסגירו מחבלת מהפיגוע בסבארו

16.6.2020 / 13:56

הממשל אמר כי הוא שוקל את כל "האפשרויות" כדי ללחוץ על ירדן להסגיר את אחלאם א-תמימי, שהורשעה בישראל על מעורבות בפיגוע ב-2001, שבו נהרגו 15 איש, בהם שני אמריקנים. הממלכה היא אחת מבעלות הברית הקרובות ביותר של וושינגטון באזור

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

(בווידאו: שר הגרמני מזהיר מפני הסיפוח בעת ביקורו בישראל)

ממשל טראמפ שוקל לעצור את הסיוע לירדן, אחת מבעלות בריתה הקרובות ביותר של ארצות הברית בעולם הערבי, אם לא תסגיר פלסטינית שהורשעה בישראל על חלקה בפיגוע בפיצרייה סבארו מ-2001, שבו נהרגו 15 בני אדם, בהם שני אזרחים אמריקנים.

הממשל אמר כי הוא שוקל את כל "האפשרויות" כדי ללחוץ על ירדן להסגיר את אחלאם א-תמימי, המבוקשת בארצות הברית באשמת קשירת קשר לשימוש בנשק להשמדה המונית נגד אזרחים אמריקנים. כתב האישום נגדה הוגש ב-2013 אך נחשף רק ארבע שנים לאחר מכן על ידי משרד המשפטים בוושינגטון.

סוגיית ההסגרה תעלה ככל הנראה השבוע כשעבדאללה מלך ירדן ידבר בפני כמה ועדות של הקונגרס וישמיע את התנגדותו לתכנית של ישראל לספח חלקים מהגדה המערבית. א-תמימי נמצאת ברשימת "הטרוריסטים המבוקשים ביותר" של ה-FBI בגלל הסיוע שלה לפיגוע ההתאבדות הקטלני בפיצרייה הצפופה בירושלים. היה זה אחד הפיגועים הקשים ביותר באינתיפאדה השנייה.

היא חיה בחופשיות בירדן מאז שישראל שחררה אותה בעסקת חילופי שבויים עם חמאס ולא הביעה מעולם חרטה, אלא להיפך. הרשויות הירדניות דחו עד כה את בקשותיה של ארצות הברית להסגיר אותה, למרות הסכם הסגרה בין המדינות. בירדן יש אוכלוסייה פלסטינית גדולה, ולא ברור אם האיום בהקפאת הסיוע יגרום לה לחשוב מחדש על עמדתה.

אחלאם א-תמימי, שהורשעה במעורבות בפיגוע במסעדת סבארו. ללא קרדיט, אתר רשמי
ישראל שחררה אותה בעסקה עם חמאס. אחלאם א-תמימי/אתר רשמי, ללא קרדיט

לקראת דבריו הצפויים של עבדאללה בשיחות וידאו עם חברי קונגרס, האמורות להתקיים ביום רביעי, אמרה מחלקת המדינה כי מיליארדי הדולרים שמעבירה ארצות הברית לירדן בתור סיוע יכולים לשמש מנוף לחץ על עמאן כדי לשכנע אותה להסגיר את א-תמימי. האיום הגיע בתשובות כתובות שהגיש מועמד הממשל לשגריר הבא בירדן, הנרי ווסטר, לוועדת יחסי חוץ של הסנאט בתגובה לשאלות שהעלה הסנאטור טד קרוז.

"לארצות הברית יש כמה אפשרויות ואמצעי מינוף שונים כדי להבטיח את הסגרתה", כתב. "נמשיך לדון עם גורמים ירדניים בכל הרמות לא רק בנושא זה, אלא גם על הסכם ההסגרה באופן רחב יותר. הסיוע הנדיב של ארצות הברית לירדן במימון צבאי זר, כמו גם תמיכה כלכלית וסיוע אחר מחושב בזהירות כדי להגן ולקדם את מגוון האינטרסים של ארצות הברית בירדן ובאזור".

כשנשאל ספציפית אם הסיוע לירדן ישמש אמצעי לחץ על ירדן, השיב ווסטר: "אם זה יאושר, אני אבחן את כל האפשרויות כדי להעמיד לדין את אהלם ערף אחמד אל-תמימי, להבטיח את הסגרתה ואתייחס לסוגיות הרחבות יותר הקשורות להסכם ההסגרה". התגובות של ווסטר הגיעו לידי סוכנות הידיעות אי-פי.

ציון הסיוע לירדן הוא חריג. בעבר, ממשל טראמפ, וממשל אובמה שלפניו, לא מיקדו את תשומת הלב שלהם בנושא, והעלו אותו רק בשיחות פרטיות עם גורמים ירדניים, אולם נמנעו מעיסוק ציבורי במחלוקת עם אחת משתי המדינות הערביות היחידות שלהן יש הסכם שלום עם ישראל. היא משמשת מקור מודיעני חשוב עבור ארצות הברית, כולל על סוריה השכנה.

בתחילת 2018 חתם ממשל טראמפ על הסכם סיוע למשך חמש שנים, בגובה 6.4 מיליארד דולר, עם ירדן, שהגדיל את סכום הסיוע השנתי ב-275 מיליון דולר ל-1.3 מיליארד דולר. זאת, לפי הודעת מחלקת המדינה מאז, "לאור התפקיד המרכזי של ירדן בעזרה לחיזוק ולביטחון היציבות האזורית ותמיכתה במטרות האמריקניות כמו בקמפיין העולמי להבסת דאעש, שיתוף פעולה במלחמה בטרור ועזרה כלכלית".

פיגוע התופת בסבארו, ירושלים, 2001. AP
אחד הפיגועים הקשים באינתיפאדה. כוחות הצלה בסבארו, 2001/AP

בין הקורבנות של תמימי הייתה מלכה רוט, נערה אמריקנית-ישראלית בת 15, שאביה, ארנולד, מוביל את הקמפיין הדורש להסגיר את המחבלת שנשלחה ל-16 מאסרי עולם אך שוחררה בעסקת שליט.

אביה אמר אתמול בריאיון כי ניסיונותיו לדבר עם בכירים בירדן, כולל שליחת מכתב לשגריר בוושינגטון בשנה שעברה, עלו בתוהו.

"הירדנים היו עזי מצח ולא עזרו בשום צורה שהיא כשניסיתי לפנות אליהם", אמר. לדבריו, נרשמה התקדמות, כששבעה חברי קונגרס רפובליקנים חתמו ב-30 באפריל על מכתב לשגריר הירדני שבו ביקשו את הסגרתה של א-תמימי.

"אשתי ואני נאבקים מאז פברואר 2012 כדי לראות את ארצות הברית מעמידה לדין, מסגירה ושופטת את הנמלטת המחרידה הזאת מהחוק שמתרברבת על כך שרצחה כל כך הרבה ילדים", אמר.

בפיגוע, שקרה בשעות אחר הצהריים ב-9 באוגוסט 2001, התפוצץ מחבל מתאבד שהחביא את המטען, שהיה עמוס במסמרים, בנרתיק גיטרה. בין ההרוגים היו שבעה בני שנתיים עד 16, ועוד עשרות נוספים נפצעו.

א-תמימי, פעילת חמאס שבחרה את היעד והדריכה את המחבל, אמרה בריאיון לאי-פי ב-2017 כי לפלסטינים יש זכות להתנגד לישראל בכל האמצעים. באותה שנה קבע בית המשפט העליון של ירדן כי אין להסגירה משום שהסכם ההסגרה עם ארצות הברית מ-1995 לא אושרר. בנוסף לכך, היא טוענת שלארצות הברית אין זכות להעמיד אותה לדין משום שהיא כבר נשפטה על ידי ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully