וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: נחזיר חיילים מגרמניה עד שתגדיל את הוצאות הביטחון

16.6.2020 / 8:52

נשיא ארה"ב האשים את ברלין בהתנהגות "פושעת" ביחס לתקציב שהיא משקיעה בנאט"ו, ואישר את הדיווחים על כוונתו לצמצם את הכוח ב-9,500 חיילים. לא ברור אם מדובר רק בהצהרת כוונות, לאור החשש, גם מצד רפובליקנים, שהמהלך יחזק את רוסיה. גרמניה: זה גם הביטחון של אמריקה

בווידאו: טראמפ מודיע על החזרת החיילים מגרמניה בגלל התשלום הנמוך של גרמניה לנאט"ו/צילום: רויטרס,

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה (שני) כי הוא יקצץ את מספר החיילים האמריקנים המוצבים בגרמניה ל-25 אלף, בטענה שברלין לא עומדת ביעד הוצאות הביטחון של נאט"ו והאשים אותה בניצול וושינגטון בסוגיות סחר. הוצאת כ-9,500 חיילים תהיה מהלך יוצא דופן של ארצות הברית נגד אחת משותפות הסחר הקרובות ביותר שלה, והיא יכולה לשחוק את האמון בעקרון יסוד בביטחונה של אירופה אחרי מלחמת העולם השנייה - הגנה אמריקנית על חברות הברית מפני תוקפנות רוסית.

לא ברור אם ההצהרה של טראמפ, שדווחה לראשונה בכלי תקשורת בארצות הברית בתחילת החודש, תתמשש לאור הביקורת שהגיעה מצד כמה מעמיתיו הרפובליקנים בקונגרס, שטוענים כי תהיה זו מתנה עבור רוסיה.

בשיחה עם כתבים, טראמפ אמר כי גרמניה התנהגה בצורה "פושעת" ביחס לכספים שהיא משקיעה בנאט"ו והבטיח להמשיך בתכנית שלו עד שברלין לא תשנה את דרכה. "אז אנחנו מגנים על גרמניה והיא פושעת. זה לא הגיוני. אז אמרתי, אנחנו הולכים להוריד את המספר ל-25 אלף חיילים", אמר טראמפ. הוא הוסיף כי "הם מתייחסים אלינו רע מאוד במסחר", אבל הוא לא הרחיב.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בישיבת ממשל, 15 ביוני 2020. רויטרס
זועם על ברלין. טראמפ בישיבת ממשל, אתמול/רויטרס

נאט"ו הגדירה ב-2014 יעד שלפיו כל אחת מ-30 חברות הברית צריכות להשקיע 2% מהתמ"ג שלה על הוצאות ביטחון. רוב המדינות, כולל גרמניה, לא הגיעו ליעד זה.

שגרירת גרמניה בארצות הברית, אמילי האבר, אמרה כי הכוחות האמריקניים באירופה נמצאים כדי להגן על ביטחון הברית הצפון-אטלנטית ומסייעים לארצות הברית להקרין את עוצמתה גם באפריקה ובאסיה. "זה נוגע לביטחון הטרנס-אטלנטי, אבל גם לביטחון של אמריקה", היא אמרה בשיחת וידאו עם חברי מכון מחקר, והוסיפה כי שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות יישאר איתן וכי ממשלתה עודכנה על ההחלטה.

מסדר של חיילים בצבא ארה"ב, המוצבים בגרמניה. אי-פי, AP
מורשת ממלחמת העולם השנייה. כוחות אמריקניים בגרמניה/AP, אי-פי

דבריו של טראמפ היו האישור הרשמי הראשון לתכנית צמצום הכוחות בגרמניה, שבה הם מוצבים מאז מלחמת העולם השנייה. בשבוע שעבר אמר גורם אמריקני בכיר לרויטרס כי התכנית גובשה במשך חודשים על ידי הצבא, וכי היא אינה קשורה למתיחות בין טראמפ לבין הקנצלרית אנגלה מרקל, שסיכלה את תכניתו לארח את פסגת G7 בארצות הברית.

בשבוע שעבר אמרו מקורות לרויטרס כי גורמים רשמיים בגרמניה, כמו כמה גורמים אמריקניים בבית הלבן, במחלקת המדינה ובפנטגון, הופתעו מהדיווחים. הם הציעו הסברים לכך החל מהזעם של טראמפ על מרקל ועד להשפעתו של ריצ'ארד גרנל, השגריר לשעבר בגרמניה ובעל ברית של טראמפ.

"אין ספק שתהיה התנגדות מצד שתי המפלגות בקונגרס למהלך הזה, כך שייתכן עיכוב משמעותי במהלך או שאפילו הוא לא ייושם לעולם", הסביר פיל גורדון ממכון המחקר "המועצה ליחסים זרים". לדבריו, "זה ישחק עוד יותר את האמון בערבויות הביטחון של נאט"ו ושל ארצות הברית". גורדון הוסיף כי זה עשוי "להחליש את ההרתעה מפני רוסיה או מצד כל גורם אחרי שיאיים על חברת נאט"ו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully