וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לכלא: עיתונאית בכירה בפיליפינים הורשעה ב"דיבת סייבר"

15.6.2020 / 12:20

מריאה רסה, אחת המבקרות החריפות של הנשיא דוטרטה, עשויה להישלח עד לשש שנות מאסר בשל מאמר שפרסמה ב-2012. "אם ניפול, לא נהיה עוד דמוקרטיה"

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס
העיתונאית, מריה רסה במהלך דיון בעניינה לאחר שביקרה את נשיא הפיליפינים 15 ביוני 2020. רויטרס
תערער על ההחלטה. מריה רסה, היום/רויטרס

העיתונאית הפיליפינית הוותיקה מריאה רסה הורשעה היום (שני) בהוצאת דיבה ועומדת בפני שש שנות מאסר. הפסיקה נגד המבקרת הבולטת של הנשיא רודריגו דוטרה נתפסת כמכה לחופש התקשורתי במדינה.

רסה, מנהלת האתר Rappler ועיתונאית לשעבר ב-CNN, הואשמה בעבירת "הוצאת דיבת סייבר" על מאמר מ-2012, שקשר בין איש עסקים לפעולות לא חוקיות. אחרי ההחלטה, היא הבטיחה שהיא לא תושתק והאשימה את מערכת המשפט בשיתוף פעולה בקמפיין להשתקת התקשורת במדינה.

"אנחנו על הקצה, אם ניפול, לא נהיה עוד דמוקרטיה", היא אמרה לכתבים.

ההחלטה מגבירה את החשש ממצב זכויות האדם במדינה, שבה המלחמה של דוטרטה בסמים הותירה אלפי הרוגים. לאחרונה הוא חידש את האיום להרוג סוחרי סמים, למרות דוח נוקב של האו"ם. בקרוב הוא צפוי לחתום על חוק נגד טרור שמתנגדיו חוששים שעשוי להיות מופנה אליהם, אך הוא טוען שהוא הכרחי לצורך מאבק בקיצוניות.

בחודש שעבר, רבים נדהמו כשהרשת המובילה ABS-CBN, שהייתה ביקורתית כלפי דוטרטה, נאלצה להפסיק את השידורים לאחר שהרישיון שלה פג. בעת מתן גזר הדין נגד רסה בת ה-56, שלה גם אזרחות אמריקנית, קבע בית המשפט כי חירות "צריכה וחייבת להתקיים תוך התחשבות בחופש של אחרים". רסה עומדת בפני שש שנות מאסר בכלא, והיא תישאר חופשית עד להחלטה בערעורה. ריינאלדו סנטוס, חוקר וכותב לשעבר באתר, הורשע אף הוא.

דובר הנשיאות, הארי רוק, אמר כי דוטרטה תומך בחופש הביטוי וזו הייתה הממשלה הקודמת שקידמה את חוק "דיבת הסייבר". לדבריו, דוטרטה מעולם לא הגיש תביעת דיבה נגד עיתונאי כלשהו.

עורכת הדין לזכויות אדם אמל קלוני, שהיא חלק מהצוות המשפטי המייצג את רסה, גינתה את ההרשעה בתור "פגיעה בשלטון החוק, אזהרה חמורה לעיתונות ומכה לדמוקרטיה בפיליפינים".

"אני מקווה שבית המשפט לערעורים יפעל לפי השכל הישר בתיק הזה, ושארצות הברית תפעל להגן על אזרחיה ועל ערכי החוקה שלה", מסרה.

עוד בוואלה!

ערוץ החדשות המוביל בפיליפינים, שהרגיז את דוטרטה, הושבת בשידור חי

לכתבה המלאה
נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה בנאום בארמון הנשיאות, 28 במאי 2020. AP
מגביר את הלחץ על יריביו. דוטרטה בארמון הנשיאות, בחודש שעבר/AP

חברי קונגרס אמריקניים מתחו ביקורת בעבר על המשפט נגד רסה, שאותו הם רואים כרדיפה. זו אחת מכמה תביעות דיבה שהגישה הממשלה נגד העיתונאית ונגד האתר שלה. ארגונים למען חופש העיתונות לזכויות אדם גינו את גזר הדין.

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל אמר כי מדובר במשפט ראווה וכי מצב זכויות האדם בפיליפינים ממשיך "בצניחתו החופשית" לאחר המתקפה הנוספת על כלי תקשורת עצמאיים. הפיליפינים ירדה שני מקומות במדד חופש העיתונות העולמי השנה למקום ה-136 מתוך 180 מדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully