וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטרה שנייה: הפרלמנט בטורקיה הגדיל את סמכויות המשמרות השכונתיים

11.6.2020 / 12:41

אחרי דיונים סוערים, החקיקה של המפלגה של ארדואן, בתמיכת הלאומנים, תרחיב את הכוח של "הבקצ'י", הפועלים בלילות ועתה יוכלו להשתמש בנשק חם. הוא הוקם מחדש אחרי ניסיון ההפיכה ב-2016, ובאופוזיציה חוששים שהוא ישמש מיליציה של השלטון ומשטרת מוסר

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הפרלמנט של טורקיה אישר היום (חמישי) את ההצעה השנויה במחלוקת להעניק סמכויות לכוחות שיטור שכונתיים, שיהיו כמעט כמו אלו של המשטרה הסדירה. ההצעה עברה במהלך הלילה בתמיכת מפלגת השלטון האסלאמיסטית של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן ושל המפלגה הלאומנית, בעלת בריתו. באופוזיציה חוששים כי החקיקה שתסמיך את הכוח, שאינו מיומן דיו, תוביל להפרות זכויות אדם ולשחיקה נוספת של החירויות במדינה.

החקירה אושרה אחרי ימים של דיון מתוח, שהגיע עד כדי אלימות ביום שלישי, כשחבר אופוזיציה אמר שהוא ספג אגרוף מפניו מחבר המפלגה הלאומנית.

המשמרות, המכונות "בקצ'י", בדרך כלל מאבטחים שכונות ופארקים, והם חמושים רק באלות ובמשרוקיות. הכוח פורק ונטמע במשטרה ב-2008, אולם הממשלה של ארדואן החייתה אותו בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל של 2016.

טקס השבעה של חברי משמרות בקצ'י בפני שר הפנים של טורקיה. ללא, אתר רשמי
פורק ב-2008 והוקם מחדש. טקס השבעה של אנשי המשמרות השכונתיים/אתר רשמי, ללא

הצעת החוק מאפשרת ליותר מ-21 אלף מחברי המשמרות השכונתיים - הכוללים כיום גם נשים - להשתמש בנשק חם, לעצור כלי רכב, לבדוק תעודות זהות ולעשות חיפושים גופניים, אך הם אינם יכולים לעצור או לחקור חשודים.

הממשלה ובעלת בריתה המפלגה הלאומנית מתעקשות על כך שהמשמרות השכונתיים עונים על הצורך בכוח עזר שיסייע למשטרה וכי הסמכויות החדשות יאפשרו למשטרה לפעול. הן טוענות שהשכונות הפכו לבטוחות יותר מאז שהכוח הוקם מחדש.

מנגד, מפלגת העם הרפובליקאית החילונית (CHP), הגדולה ביותר באופוזיציה, ושתי מפלגות אופוזיציה אחרות הצביעו נגד החקיקה. הן אמרו שזהו ניסיון של הממשלה להקים כוח מיליציה נאמן. בנוסף לכך, הן הביעו חשש שהכוח, הפועל בלילה, ישמש "משטרת מוסר "בהתאם לאג'נדה הדתית והשמרנית של הממשלה. באופוזיציה אומרים כי הליך הגיוס למשמרות הוא סודי, מה שמעורר חשד שלפיו המגוייסים ייבחרו משורות מפלגת השלטון.

עוד בוואלה!

טורקיה: שלושה מחוקקים מהאופוזיציה נשלחו למאסר

לכתבה המלאה
נשיא טורקיה ר'גפ טייפ ארדואן אחרי פגישה של הממשלה, 9 ביוני 2020. AP
באופוזיציה חוששים שחברי הכוח יגויסו מקרב תומכי המפלגה. ארדואן, שלישי/AP

באופוזיציה מתחו ביקורת גם על העובדה שהממשלה שמה בעדיפות את הטיפול בכוח במקום להתמקד באבטלה ובנזקי מגיפת הקורונה.

"אנשים איבדו את המשרות שלהם ואת המשכורות שלהם. מה יעזרו להם המשמרות?", שאלה המחוקקת פיליז קרסטסיואולו, ממפלגת העמים הדמוקרטית הפרו-כורדית. "הם שחררו לחברה כוח לא מיומן, שעשוי לשמש משטרת מוסר".

ארדואן הידק את השלטון בטורקיה מאז המרד ב-2016, חרף גינוייהם של מדינות במערב, ארגוני זכויות אדם והאופוזיציה המוחלשת. מאות אלפים טוהרו משורות הצבא, המשטרה, האקדמיה, מערכת המשפט ומגופים אחרים. עשרות אלפים נכלאו באשמת קשריהם ליריבו, המטיף הגולה פתהוללה גולן, שאותו הוא מאשים בתכנון ההפיכה נגדו. גולן, המתגורר בארצות הברית, מכחיש זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully