וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבדיה: זיהינו את הרוצח של רה"מ אולוף פלמה ב-1986, התיק נסגר

10.6.2020 / 14:43

ראש הממשלה מהשמאל צעד עם אשתו בלב שטוקהולם אחרי שיצאו מסרט קולנוע, ומתנקש אלמוני ירה בו למוות. החשוד המרכזי היה עובד בחברת ביטוח סמוכה, שהתנגד למדיניות שלו, והתובעים משוכנעים שהוא האחראי. ואולם, הוא התאבד בשנת 2000 ועל כן התיק נסגר

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

שבדיה הודיעה היום (רביעי) כי היא סוגרת את חקירת הרצח של ראש הממשלה אולוף פלמה, שרוצחו מעולם לא נתפס, אך הוא זוהה על ידי התובעים. התובע הראשי בתיק, קריסטר פיטרסון, אמר כי החקירה נסגרה אחרי שהחשוד המרכזי, סטיג אנגסטרום, שם קץ לחייו בשנת 2000.

הרצח התרחש ב-28 בפברואר 1986. פלמה, בן 59, צעד עם אשתו ליסבת פלמה ברחובות שטוקהולם אחרי שיצאו מסרט בקולנוע, ללא אבטחה. הוא נורה למוות על ידי מתנקש אלמוני, שנמלט מהמקום. גם אקדח המגנום 357, ששימש לרצח, מעולם לא אותר.

לדברי התובע, אנגסטרום, שכונה גם "סקנדיה מן" בשל עבודתו בחברת הביטוח "סקנדיה" הסמוכה לזירה, היה בעל דעות שליליות ביותר על ראש הממשלה ועל המדיניות שלו. הוא היה אחד הראשונים שהופיע בזירת הרצח ולזמן קצר הוא סומן כחשוד אפשרי. "משום שהוא מת, אני לא יכול להעמיד אותו לדין", אמר במסיבת עיתונאים.

כמה עדים אחרים תיארו את הרוצח שנמלט מהזירה כאדם הדומה לאנגסטרום, בעוד שאחרים אמרו כי הוא לא היה בזירה. הוא עצמו טען שהיה במקום, שוחח עם רעייתו של ראש הממשלה ועם המשטרה, וניסה להציל את חייו של פלמה, מנהיג המפלגה הסוציאל-דמוקרטית.

ראש ממשלת שבדיה אולוף פלמה, 12 בדצמבר 1983. רויטרס
אהוד, ושנוא מאוד. ראש הממשלה פלמה/רויטרס

זמן קצר אחרי הרצח, אנגסטרום, מעצב גרפי, הופיע בתקשורת השבדית ופיתח סיפור מפורט למעורבותו באירועים, תוך שהוא מותח ביקורת על המטרה. הוא טען שהעדים שתיארו את הרוצח למעשה תיארו אותו, בעודו ממהר להצטרף למצוד של השוטרים אחרי המתנקש. בעקבות זאת, המשטרה סימנה אותו בתור עד לא מהימן והחשד הוסר ממנו.

פלמה ניסה לשמור על חיי שגרה ככל שניתן, ולא נהג להסתובב עם מאבטחים, כפי שקרה בליל הרצח. אשתו, ליזבת, נפצעה בתקיפה ובהמשך זיהתה את הרוצח בתור כריסטר פיטרסון, אלכוהוליסט ומכור לסמים, שהורשע ברצח אך בהמשך הוא זוכה. המשטרה לא הצליחה לספק ראיות מוצקות נגדו. פיטרסון מת ב-2004 וליזבת מתה ב-2018, מבלי שזכתה לסגירת מעגל.

"אני מקווה בכל לב שהפצע עכשיו יוכל להתרפא", אמר ראש הממשלה סטפן לופבן, שעומד בראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, במסיבת עיתונאים שכינס לאחר פרסום המסקנה. לדבריו, בעוד שעדיף היה שיושגו הרשעה וראיות מוצקות יותר, החקירה הנוכחית הגיעה רחוק יותר מחקירות העבר.

עוד בוואלה!

עבור מאות אלפי אירו: קולונל אוסטרי הורשע בריגול לרוסיה במשך 25 שנה

לכתבה המלאה
סטיג אנגסטרום, החשוד ברצח ראש ממשלת שבדיה אולוף פלמה, 1986. רויטרס
עדותו נפסלה על ידי המשטרה. החשוד ברצח אנגסטרום/רויטרס

ראש הממשלה, שהיה דמות כריזמטית, הגיע מרקע אריסטוקרטי אולם החזיק בעמדות שמאל. חוגים שמרניים וארצות הברית היו חשדניים כלפיו, והוא היה נערץ מאוד בשבדיה ובאזור הנורדי, אולם גם שנוא.

יותר ממאה אנשים סומנו כחשודים במהלך החקירה, והתיק הלא פתור היה אפוף תיאוריות קונספירציה, החל ממעורבות זרה, דרך אנשי ימין קיצוני בתוך המשטרה ועד לזאב בודד.

"אני גם חושב שאנגסטרום הוא הרוצח", אמר בנו של ראש הממשלה, מרטן, בריאיון לתחנת רדיו מקומית.

זירת הרצח של ראש ממשלת שבדיה אולוף פלמה במרכז שטוקהולם, 1986. רויטרס
הפרשה נותרה פצע פתוח בחברה השבדית. זירת הרצח/רויטרס

פלמה התבטא בתקיפות ביחס לכמה סוגיות בינלאומיות במהלך שתי כהונותיו כראש ממשלה. הוא הכעיס גורמים עסקיים בשבדיה עם קידום רפורמות והתבטא בתקיפות נגד נשק גרעיני. פלמה לא חסך ביקורת משתי המעצמות בתקופת המלחמה הקרה - הוא גינה הן את הפלישה הסובייטית לצ'כוסלובקיה ב-1968 והן את ההפצצות האמריקניות בצפון וייטנאם.

את משטר האפרטהייד בדרום אפריקה הוא כינה "מחריד", ובין אחת התיאוריות שעלו קשרו את הממשל להתנקשות שלו. חוקרים שבדים הגיעו לדרום אפריקה ב-1996 כדי לחקור את הנושא. החשד נפל בשלב מסוים גם על המחתרת הכורדית בטורקיה (PKK), שאותה הגדיר ארגון טרור, וכן גם על איראן, שאת משטרה האסלאמי ביקר בחריפות.

התובע השבדי, כריסטר פטרסון במהלך מסע"ת בנושא התעלומה שנפתרה אחרי 34 שנים בנושא רצח ראש ממשלת שוודיה אולוף פלמה
 10 ביוני 2020. רויטרס
"משום שהוא מת, אני לא יכול להעמיד אותו לדין". התובע השבדי, היום/רויטרס

הפרשה רדפה את המשטרה השבדית במשך השנים שחלפו מאז, והסופר סטיג לארסון, מחבר הספרים "נערה עם קעקוע דרקון", עסק בה באובססיביות. הרצח נותר פצע פתוח בחברה השבדית.

(עדכון ראשון: 10:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully