וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן תקף את טראמפ אחרי המהומות בבית הלבן: "מגדיל את להבות השנאה"

סגן נשיא ארה"ב לשעבר תקף את טראמפ בטענה שניצל את סמכותו להשתמש ברשויות האכיפה בפיזור המפגינים השלווים בגבעת הקפיטול, כדי להרוויח הון פוליטי. "רק הכוח מעניין אותו, לא האחריות"

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

ג'ו ביידן, סגן נשיא ארצות הברית לשעבר ומועמד המפלגה הדמוקרטית במרוץ לנשיאות, תקף היום (שלישי) את הנשיא דונלד טראמפ וניסה לציירו כמנהיג סמכותני. ביידן התייחס בדבריו למהומות שפרצו הלילה מחוץ לבית הלבן בהם כוחות אכיפת החוק פיזרו מפגינים שלווים בירי כדורי גומי וגז מדמיע בכדי לאפשר לטראמפ לערוך סיור רגלי לכנסיית סנט ג'ונס הסמוכה, כדי שיוכל להצטלם בה.

"כאשר מפגינים שלווים מפוזרים על פי הוראת הנשיא ממפתן הבית הלבן - תוך שימוש בגז מדמיע ורימוני הלם - כדי לביים צילום בכנסיה - ניתן לסלוח לנו על האמונה כי הנשיא מעוניין יותר בשלטונו מאשר באחריותו להנהיג", אמר ביידן.

בנאום שנשא ביידן בפילדלפיה הוא הביע סולידריות עם מי שמפגין במחאה על הרג ג'ורג' פלויד שנחנק למוות בידי שוטר במיניאפוליס לפני שבוע, ושמותו הצית מחאות ברחבי ארצות הברית. "אני לא אלבה את להבות השנאה באמצעות הפחדה ושיסוע", אמר ביידן, שיצא לאחרונה מבידוד עצמי של כחודשיים בביתו שב דלאוור. "אני ארפא את הפצעים הגזעיים שכבר מזמן מטרידים את ארצנו, לא אשתמש בהם לרווח פוליטי. אני אעשה את העבודה שלי ואני אקח אחריות - אני לא אאשים אחרים", הוסיף ביידן.

ג'ו ביידן המתמודד על נשיאות ארה"ב, פילדלפיה,  ביוני 2020. רויטרס
"הנשיא מעוניין בשלטון ולא באחריות". ביידן, היום/רויטרס

ביידן מתח ביקורת על המהומות האלימות המתרחשות בכמה מוקדים ברחבי ארצות הברית הכוללות אלימות, ביזה וונדליזם. "האם זה מה שאנחנו רוצים להעביר לילדינו ונכדינו - פחד, כעס, ולא רדיפה אחר אושר? או שאנחנו רוצים להיות אמריקה שאנחנו יודעים שאנחנו יכולים להיות, אמריקה שאנחנו מכירים בלבנו שאנחנו יכולים להיות וצריכים להיות?, אמר ביידן.

הצעדה של טראמפ לעבר הכנסייה, שאליה חברו התובע הכללי וויליאם בר ובתו איוונקה, לוותה בביקורת גם מצדו של הבישוף מייקל קרלי. "הוא השתמש במבנה הכנסייה ובתנ"ך הקדוש עבור צרכים פוליטיים", תקף בטוויטר. הכנסייה סבלה מנזקים קלים בעקבות הפגנות מליל קודם.

בדומה לקרל ביידן הוסיף לתקוף בחריפות את טראמפ על המהלך. "הנשיא הרים את התנ"ך בכנסיית סנט ג'ונס אתמול. הלוואי שהוא יפתח (לקרוא) אותו מדי פעם במקום רק למתג אותו", אמר ביידן. "אם הוא היה פותח אותו, הוא יכול היה ללמוד משהו".

כוחות הביטחון שפעלו נגד המפגינים ליד הבית הלבן כללו את כוחות המשטרה הצבאית של המשמר הלאומי, השירות החשאי, משטרת המשרד להגנת המולד וכן שוטרים ממשטרת מחוז קולומביה. הבית הלבן אמר כי האזור פונה לקראת תחילת עוצר לילי.

עוד בוואלה!

טראמפ מאיים להפעיל את הצבא, מפגינים מחוץ לבית הלבן פוזרו בגז מדמיע

לכתבה המלאה
מהומות מחוץ לבית הלבן, ג'ורג' פלויד, ארצות הברית, 2 יוני 2020. רויטרס
המהומות מחוץ לבית הלבן, הלילה/רויטרס

נאומו של ביידן מגיע ברגע שברירי עבור ארצות הברית, לאחר שבעה ימי הפגנות שמתקיימות ברקע התחלואה והתמותה הגבוהה שהביאה הקורונה, כאשר אי ודאות שוררת במדינה עם אחוזי אבטלה גבוהים והפסדים בשווקים.

בנאום שנשא טראמפ לפני הסיור שערך לכנסייה הוא הגדיר את עצמו כ"נשיא של חוק וסדר" ואיים להפעיל את הצבא כדי למגר את האלימות. "כל האמריקנים הזדעזעו ובצדק ממותו האכזרי של ג'ורג' פלויד. הממשל שלי מחויב כי למשפחתו יוגש הצדק", אמר. הנשיא כינה את השחתת הרכוש, האלימות והביזה "מעשי טרור" והוסיף כי "ארצות הברית צריכה ביטחון ולא אנרכיה".

טראמפ בבית הלבן, הפגנות ג'ורג' פלויד, ארצות הברית, 2 יוני 2020. רויטרס
טראמפ ברקע כוחות הביטחון מחוץ לבית הלבן, הלילה/רויטרס

פלויד מת אחרי שהשוטר הלבן דרק צ'ובין הצמיד את ברכו לצווארו במשך כמעט תשע דקות. הוא נעצר והואשם ברצח מדרגה שלישית ובהריגה, אך שלושת השוטרים הנוספים שהיו מעורבים במעצר טרם הועמדו לדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully