וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ על איסור ביקורי בעלי מוגבלויות: "חוסר התאמה להנחיות משרד הבריאות"

20.5.2020 / 13:30

בדיון בעתירה שהגישו הורים לילדים בעלי מוגבלויות נגד משרד הרווחה על ההחלטה שמנעה מפגשים ויציאות לביקורים מחשש להדבקה, אמרו שופטי בג"ץ כי יש חוסר הלימה בין ההנחיות שהציב משרד הרווחה לאלו של משרד הבריאות. המשך הדיון בנושא נדחה למועד אחר

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

בג"ץ דן הבוקר (רביעי) בעתירות משפחות לילדים בעלי מוגבלויות נגד משרד הרווחה, זאת כחודשיים וחצי לאחר ההחלטה שאסרה מפגשים ויציאות לביקורים בשל החשש מהידבקות מקורונה. השופטים בהרכב שדן בעתירה, עוזי פוגלמן, דוד מינץ ויוסף אלרון, טענו כי הנהלים שהציב משרד הרווחה לקיום מפגשים אלו - אינם תואמים את אלו שקבע משרד הבריאות, וקראו לפרסמם באתר המשרד. השופטים אף קראו לנציגי משרד הרווחה להתייחס גם לחוות דעת שהציגו העותרים. המשך הדיון בעתירה נדחה וטרם התקבלה החלטה בנושא.

55 ימים לאחר האיסור הגורף, משרד הבריאות ומשרד העבודה והרווחה הודיעו לפני כשבועיים כי בעלי מוגבלויות שנמצאים במוסדות יורשו לצאת לביקור של שמונה שעות אצל משפחותיהם. למרות זאת, מנהלת אגף המעונות הממשלתיים במשרד הרווחה, ד"ר דיצה מורלי שגיב, פרסמה לאחר מכן הוראה שלפיה יציאה לביקורים מסוג זה אסורה בקרב חוסים במעונות הממשלתיים.

הנחיית מנהלת האגף הובילה לכך שרק מחצית מההורים זכו להוציא את ילדיהם לביקור בבתים, בניגוד גמור לעמדתו של מנכ"ל משרד הרווחה, אביגדור קפלן. בעקבות זאת, המשפחות נאלצו לפנות לערכאות משפטיות. יומיים לפני הגשת העתירה בתחילת השבוע, שינו במשרד הרווחה את ההנחיות באופן כזה שבו ילדי החוסים יוכלו לצאת לביקור בבתים אך עדיין עם הגבלות מחמירות שלא תואמות את תיקוני צווי החירום שחלים על כלל הציבור.

עתירת ההורים לילדים עם מוגבלויות על ביקורי ההורים בהוסטלים מול משרד העבודה והרווחה, ביהמ"ש העליון 20 במאי 2020. רוני כנפו
"סוף לאפליה". ההורים בבית המשפט, היום/רוני כנפו

את העתירה הגישו המשפחות באמצעות עורכת הדין גלית קרנר, שייצגה את ההורים כבר בפניות למשרד עצמו וגייסה חוות דעת רפואיות של פרופ' נדב דוידוביץ', במטרה להחיל את הצווים גם על הדיירים במעונות הממשלתיים בהתאם למצבם. בנוסף דרשו ההורים לייצר פרוטוקול טיפול בחירום למקרה של גל שני של הדבקות ולמנוע "כליאה נוספת".

על פי עמדתו של פרופ' דוידוביץ', אין מקום להפריד בין צווי החירום שמאפשרים את ביטול ההגבלות על כלל האוכלוסיה לבין המשך הטלת מגבלות על ילדים עם צרכים מיוחדים. לדבריו, האיסור על יציאה מהמעון בזמן שעומדת אפשרות לכלל הציבור לצאת מהבתים היא פסולה, ובכלל זה לא מהווה סיכון להידבקות בקורונה בימים שאחוזי ההדבקה כה נמוכים בקהילה. לטענתו, יש להיזהר מהדרת הילדים והמבוגרים עם צרכים המיוחדים בדיור החוץ ביתי מכלל הזכאות שלהם להתערות באוכלוסיה. מעבר לכך, אין מקום לחייב את ההורים שמוציאים את הילד מהמעון ולוקחים אותם הביתה להישאר עם מסכות בבתים לאורך כל הביקור.

"העתירה נועדה כדי שמקבלי ההחלטות במשרד הרווחה יבינו שתמו הימים בהם כל פקיד יכול היה לפעול כראות עיניו בהתעלמות מוחלטת ממקבלי ההחלטות שמעליו - קרי משרד הבריאות", אמרה הבוקר עו"ד קרנר. "על כולם להבין ולהפנים שהדיירים שווי זכויות והם אמנם עם מוגבלויות אבל אינם בקבוצת סיכון לחלות בקורונה".

"לקראת הדיון, משרד הרווחה פרסם הנחיות חדשות ביום ראשון, אך במקום לשמוח הצטערנו מאוד לראות שמדובר בהנחיות שלא מיישרות קו עם יישום החופש ופתיחת ההתנהלות של כלל הציבור", הוסיפה עו"ד קרנר. "למעשה זאת תחפושת שמגבה את ההנחיות החורגות מסמכות מ-30 באפריל, שבגינן הגשנו את העתירה. הנגיף מביא לפתחנו לא רק את האתגר הבריאותי ואני תקווה שבדיון בבג"ץ יביע בית המשפט באומץ את דעתו שצריך ליישר קו עם כלל האוכלוסיה ולא להקיא ולהדיר ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים. זה רגע מבחן של ערכי החברה שלנו והיישום שלהם, וזאת הסיבה שבמשרד שלי התנדבנו לעתור לבג"ץ בנושא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
פאני ודן חלו. באדיבות המשפחה
"לא ייתכן שהמלחמה תנוהל לבד בידי ההורים". פאני ודן חלו/באדיבות המשפחה

חנה קים, ממקימי הארגון ההורים הארצי למען זכויות ילדים בעלי מוגבלויות בהוסטלים ומעונות, הביעה תקווה הבוקר ששופטי בג"ץ ישים קץ לאפליה שמתקיימת בימים אלה. "אנחנו מקווים שבבג"ץ יישמעו לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ויבטיחו שלא תהיה אפליה מסוימת בין ילדים בעלי מוגבלויות לשאר הילדים במדינת ישראל", אמרה. "ילדינו אינם חולים, הם בעלי לקות מולדת. אנחנו חייבים הנחיות הולמות לקראת גל שני של קורונה או כל מצב חירום במדינת ישראל כדי שהמקרה שקרה כאן במשך חודשיים וחצי של סגר אכזרי על הילדים שלנו, שלא זכו לראות את ההורים שלהם או לא זכו לביקורים לא יקרה שוב".

"רק לאחר הלחצים שלנו שוחררו הילדים מהסגר וגם היום המצב לא רציונלי לגמרי", הוסיפה. "אנחנו תלויים באישור ההוסטל ובתנאים פרסונליים. חופשה של מספר שעות מתאפשרת רק בתנאי שלא מוציאים את הילד מהבית ויושבים בבית עם מסיכות. זה מצב אבסורדי שבו גם הקשישים היום לא נמצאים בו. אני מקווה שבית המשפט העלון בהרכב המכובד שיושב היום בעתירה שלנו בעתירה נגד משרד הרווחה יעשה צדק ויוודא שלא יהיה אפליה במדינת ישראל".

(עדכון ראשון: 09:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully