וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב מודאגת מהיחסים האקדמיים בין ישראל לסין

לפי דיווח של בלומברג, הממשל בוחן מקרוב את הקשרים בין האוניברסיטאות של שתי המדינות. זאת בהמשך לביקור של פומפאו, שעסק גם בחששות של ממשל טראמפ מקשרי ישראל וסין. בשלב זה אין דיונים על צעדי ענישה, אך גורמים הבהירו: ישראל לא תוכל להתעלם מארה"ב

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

ארצות הברית עוקבת מקרוב אחרי היחסים האקדמיים בין ישראל לבין סין - כך דיווחה היום (שלישי) סוכנות הידיעות בלומברג, מפי שני גורמים המעורים בנושא. זאת בהמשך להגברת הלחץ של וושינגטון על ירושלים, שהובע גם במהלך ביקורו של שר החוץ מייק פומפאו בשבוע שעבר.

אחד הגורמים אמר כי המיזמים המעוררים דאגה הם מחקרי טכנולוגיה ופיתוח. לדבריו, בעוד שאין דיונים בשלב זה על סנקציות אפשריות או תמריצים לישראל כדי שזו תצמצם את יחסיה עם האוניברסיטאות בסין, ישראל אינה יכולה להתעלם מארצות הברית, לאור העובדה שהיא התומכת הגדולה ביותר שלה. שני הגורמים דיברו בעילום שם.

בישראל סירבו להגיב לדיווח, אך ההתפתחות מסבכת עוד יותר את תכניות ממשלת ישראל לפתח את יחסיה הכלכליים עם בייג'ינג. סין היא שותפת הסחר השנייה בגודלה של ישראל, אחרי ארצות הברית, ויחסי הסחר הבילטרליים מגיעים ל-11.9 מיליארד דולר בשנה. הנתונים יותר מהוכפלו בעשור האחרון, כחלק ממטרה שהציב ראש הממשלה בנימין נתניהו.

יחסי הסחר הבילטרליים של ישראל עם ארצות הברית, לעומת זאת, גבוהים בהרבה ומגיעים ל-31.8 מיליארד דולר בשנה. וושינגטון מספקת גם סיוע ביטחוני שנתי בגובה של 3.8 מיליארד דולר.

הצהרת ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפאו במעון רה"מ בירושלים. 13 במאי 2020. -, אתר רשמי
בוושינגטון חוששים. פומפאו עם נתניהו בירושלים, בשבוע שעבר/אתר רשמי, -

מלחמת הסחר של ממשל טראמפ עם סין מקשים על ישראל, לאור החשש של וושינגטון מריגול תעשייתי ומגניבת קניין רוחני על ידי בייג'ינג. גורמים אמריקניים כבר הזהירו את ישראל שעליה להגביל את חלקה של סין בכלכלה המקומית, והמתיחות בין המעצמות סביב התפרצות מגיפת הקורונה רק הגבירה את הלחץ.

ארצות הברית העמיקה את בחינת יחסי המוסדות האקדמיים שלה עם סין בתקופה האחרונה. המאמצים התגברו אחרי שבינואר נעצר פרופסור מהארוורד בחשד ששיקר לחוקרים על תפקידו בגיוס אנשים להעביר מידע על מחקרים מדעיים לסין. עתה, מנסה ארצות הברית להרחיב את המאבק הזה גם למדינות אחרות.

שיתוף הפעולה האקדמי בין ישראל לסין צמח בשנים האחרונות. ב-2015 השיקו שתי המדינות תכנית למימון מלגות לסטודנטים סינים בישראל, בנוסף להסכמי שיתופי פעולה בין שבע אוניברסיטאות משתי המדינות. על פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה, כאלף סטודנטים סינים לומדים בישראל מדי שנה, רובם בתחומי הטכנולוגיה, המדע וההנדסה. כמה מאות סטודנטים ישראלים לומדים בסין מדי שנה.

שגרירות סין בישראל לא הגיבה על הדיווח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully