וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשק לסעודים והכלב של פומפאו: החקירות שהובילו להדחת המפקח במחלקת המדינה

19.5.2020 / 9:48

חברי קונגרס דמוקרטים אמרו שסטיב ליניק בדק החלטה של טראמפ להכריז מצב חירום שאפשר עסקאות עם ריאד בסך מיליארדי דולרים. בנוסף לכך, הוא בדק אם שר החוץ השתמש במינוי פוליטי לטובת ביצוע משימות אישיות עבורו. גם רפובליקנים מתחו על המהלך. טראמפ: "מינוי של אובמה"

צילום: רויטרס, עריהכ: ניר חן

חברי קונגרס דמוקרטים אמרו הלילה (שלישי) כי ייתכן שהדחת המפקח הכללי במחלקת המדינה, סטיב ליניק, הייתה קשורה לעסקת נשק לערב הסעודית. עם זאת, שר החוץ מייק פומפאו, הכחיש זאת ואמר שהוא פוטר על ידי הנשיא דונלד טראמפ משום שעבודתו פגעה במשרד.

טראמפ הודיע על רצונו להדיח את ליניק במכתב ששלח ביום שישי ליו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי. הוא היה המפקח הכללי הרביעי שהנשיא הרפובליקני הדיח בשבועות האחרונים.

פומפאו אמר לוושינגטון פוסט שהוא ביקש מטראמפ לפטר את ליניק, מבלי שנימק מדוע. לדבריו, הממשל לא מחויב להסביר זאת, בניגוד לפרשנות של הקונגרס לחוק המסדיר את עבודת המפקחים הכלליים.

"ניגשתי לנשיא והבהרתי לו שהמפקח הכללי ליניק לא תפקד כפי שרצינו, בדרך שתועיל למחלקת המדינה", אמר פומפאו. גורם רשמי אחר במחלקת המדינה אמר לעיתון כי החששות בנוגע לליניק גברו בשל הדלפות מחקירות, אף כי אין הוכחות לכך שליניק היה אחראי להן.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ ושר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו במהלך תדריך בנושא נגיף הקורונה בבית הלבן 8 באפריל 2020. AP
בעימות עם הקונגרס. פומפאו וטראמפ, בחודש שעבר/AP

חבר הקונגרס אליוט אנגל, יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים, והסנאטור בוב מננדז, הדמוקרטי הבכיר ביותר בוועדת יחסי חוץ של הסנאט, אמרו כי ליניק חקר את הכרזת טראמפ על מצב חירום לאומי בשנה שעברה, שסללה את הדרך לעסקאות נשק בסך שמונה מיליארד דולר, בעיקר לערב הסעודית. ביום שבת הודיעו השניים שהם פותחים בחקירת ההדחה. לדברי אנגל, חקירת הכרזת מצב החירום של טראמפ נפתחה בעקבות בקשתו. הוא קרא לממשל לשתף פעולה עם הבדיקה ולהעביר את המסמכים הדרושים עד יום שישי.

גורמים בקונגרס אמרו כי ליניק בחן אם פומפאו ניצל לרעה את סמכותו כשהשתמש במינוי פוליטי מכספי משלמי המסים לטובת ביצוע משימות אישיות עבורו ועבור אשתו, כמו הוצאת הכלב המשפחתי, הזמנת מקום במסעדות ושליחת בגדים למכבסה.

טראמפ אמר כי ליניק מונה על ידי הנשיא הדמוקרטי לשעבר ברק אובמה, וכי הוא לא ידע עליו דבר, אך יש לו את הזכות לסלק אותו. "אני פשוט נפטר ממנו", אמר.

עוד בוואלה!

טיהורי טראמפ נמשכים: הדיח את מפקח מחלקת המדינה שחקר את פומפאו

לכתבה המלאה
המפקח הכללי של מחלקת המדינה האמריקאית, סטיב ליניק לאחר תדרוך ועדות המודיעין בסאנט 2 באוקטובר 2019. רויטרס
הבדיקה נעשתה לבקשת הדמוקרטים. ליניק בקונגרס, בשנה שעברה/רויטרס

טראמפ העלה את חמתם של חברי קונגרס, כולל כמה רפובליקנים, כשהכריז על מצב חירום לאומי הקשור למתיחות עם איראן במאי שעבר כדי לעקוף את הביקורת בקונגרס ולקדם את העסקה הצבאית.

בית הנבחרים והסנאט העבירו חקיקה לבלימת המכירות לערב הסעודית, לאור רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י והמלחמה בתימן, אך טראמפ הטיל וטו ולא היו די קולות בקרב חברי הקונגרס כדי לעקוף אותו. מננדז אמר כי הוא מאמין שליניק היה קרוב להגיע למסקנה בחקירת מכירות הנשק. הוא גם העלה חקיקה להגנה על המפקחים הכלליים.

גם הרפובליקנים השמיעו דאגה. "הקונגרס היה ברור בכך שאובדן אמון, ללא הסבר נוסף, אינו מספיק", כתב הסנאטור צ'אק גריזלי על החוק הנוגע למפקחים כלליים.

דוברת מטעמו של חבר בית הנבחרים הרפובליקני מייקל מקקאול, החבר בוועדת יחסי החוץ, אמרה שהוא בוחן את הנושא.

טראמפ החליף את ליניק בסטיבן אקרד, גורם בלשכת משימות החוץ הנחשב למקורב לסגן הנשיא מייק פנס. בהסבירו את הפיטורים במכתב ששלח לפלוסי ביום שישי, טראמפ אמר רק כי אין לו "אמון מלא" בליניק.

בתגובה, יו"ר בית הנבחרים אמרה לו לספק "הצדקה מפורטת ומבוססת" להדחה בתוך 30 יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully