וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליצמן: פעלנו חזק מדי בטיפול בקורונה; בר סימן טוב: תודה על הגיבוי לאורך כל הדרך

18.5.2020 / 18:41

שר הבריאות היוצא מתח ביקורת נוספת על הצעדים שננקטו נגד הנגיף, ואמר כי המבחן יהיה בשבוע הבא: "כולם משתוללים בים ובסופרים". אדלשטיין, שנכנס רשמית לתפקיד, הבטיח להיערך לגל שני ואמר כי "יש לנו הזדמנות היסטורית". המנכ"ל הפורש: "אסור להפסיק את המאבק בווירוס"

צילום: לע"מ

שר הבריאות החדש יולי אדלשטיין נכנס היום (שני) רשמית לתפקידו, במקום יעקב ליצמן, שיכהן בממשלה החדשה כשר הבינוי והשיכון. אדלשטיין, יו"ר הכנסת לשעבר, נכנס לתפקיד בזמן שישראל מתמודדת עם מגיפת הקורונה. בטקס חילופי השרים בתל אביב, אמר ליצמן כי "אנחנו עדיין בעידן הקורונה. לא יודע כמה אנשים חלו היום, נמוך, ואנחנו יוצאים מזה. הצלנו חלק גדול בגלל הבידודים ובגלל הזהירות". עם זאת, הוא ציין כי אמצעים אלה ננקטו באופן "חזק מדי לטעמי". זאת, על רקע הביקורת שמתח על התנהלות ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב.

לטענת ליצמן, יש לבחון את ההתמודדות עם המגיפה לפי התפתחותה בימים הקרובים. "המבחן הוא בשבוע הבא, בשבוע הבא ואולי בסוף השבוע הזה, לאור זה שכולם משתוללים כבר בים ובסופרים", פירט השר היוצא, וייחל שזה "חלילה וחס לא יביא להדבקה חזקה". לדבריו, "אני מקווה שלא. אבל ברור שאנחנו צריכים להיות זהירים. בכוחך להביא לחיזוק מערכת הבריאות וזה מה שישמור אותנו".

ליצמן אמר כי משרד הבריאות הוא משרד "חזק וטוב", אך ציין כי יש דברים שעדיין נותר לתקן. "תוחלת החיים גבוהה מאוד. הבעיה היא שצריך חדר מיון, כשצריך להיכנס לבית החולים, שם הבעיה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המבחן יהיה בשבוע הבא, כולם משתוללים". ליצמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אדלשטיין אמר בדברים שנשא עם כניסתו לתפקיד כי "אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מאתגרת למדינה בכלל ולמערכת הבריאות בפרט. לרוב האנשים שיושבים כאן לא היה צורך לפני כמה חודשים להסביר שמערכת הבריאות צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות. עכשיו, אנשים מבינים עד כמה המשפט הזה לא קלישאה. הביטחון הבריאותי נמצא ברמה של הביטחון הלאומי".

אדלשטיין הצהיר על כוונתו להשקיע את "כל המשאבים" בהיערכות להתפרצות נוספת של הנגיף. לטענתו, גם אם לא יגיע גל נוסף, "הרי הדבר הזה לא יירד לטמיון. הוא ישפר את מערכת הבריאות בישראל ויש לנו הזדמנות היסטורית ואסור לנו לפספס אותה".

"אין שום ספק שאנחנו לקראת דיוני תקציב לא פשוטים", הוסיף. "אבל אני אלחם על כך שמערכת הבריאות תזכה במקום הראשון מבחינת סדרי העדיפויות בעוגה התקציבית ויש לנו את כל הסיבות לדרוש זאת".

בר סימן טוב: "לא יסלחו לנו אם לא נשתמש בזמן שהשגנו בתבונה"

גם מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב צפוי לסיים את תפקידו עם חילופי השרים, לאחר שהודיע מוקדם יותר החודש לנתניהו ולליצמן כי "הגיעה העת להמשיך הלאה". בטקס שנערך היום, בירך בר סימן טוב על כמה מהמהלכים שהוביל ליצמן במשרד, ואמר: "הובלת את מערכת הבריאות בעשור האחרון והותרת בה חותם שיישאר שנים ארוכות. הכנסת למשרד הזה צבע ללחיים והפכת אותו לשחקן מרכזי בזירה הפוליטית. אני מאחל לך שתמשיך בעשייה שלך גם במשרד הבא". חרף הביקורת שמתח עליו יום קודם לכן, אמר בר סימן טוב לליצמן: "אני מרגיש מחויבות עמוקה על האמון שנתת לי ועל הגיבוי לאורך כל הדרך".

הוא פנה לאדלשטיין ואמר: "אתה סמל ישראלי. גם לפסיפס הישראלי וגם לאחדות העם. בשני המובנים האלה אין מתאים ממך להוביל את מערכת הבריאות בשנים האלה. במערכת שלנו יש את כל הקולות והגוונים בחברה הישראלית. אין מערכת שמסמלת יותר את הערבות ההדדית, את הסולידריות. זה הפיקדון היקר ביותר שיש לנו כחברה, ואתה מופקד עליו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הביטחון הבריאותי נמצא ברמה של הביטחון הלאומי". אדלשטיין בטקס חילופי השרים, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

הוא פנה לאנשי המשרד ואמר כי "אסור לנו להפסיק לרגע את המאבק בווירוס. גם בחוץ אנשים מסתובבים בתחושה שזה נגמר. אל תיכנסו לפניקה. אל תפחדו לומר את האמת שלכם גם אם היא קשה וגם אם כולם ירצו לשמוע משהו אחר. למסרים הזהירים והשקולים שלכם אין תחליף". לקראת סיום תפקידו, הוא אמר: "עם ישראל, ובקרוב גם אני כאזרח, סומכים עליכם".

בר סימן טוב הזהיר: "במשבר, הדבר החשוב ביותר שצריך להשיג הוא זמן. העם הזה עבד קשה מאוד, ושילם מחיר כלכלי גבוה כדי להשיג את הזמן הזה. לא יסלחו לנו אם לא נשתמש במשאב הזה בתבונה וניערך לגל השני. לא הילכתי אימים, ואני לא מתכוון לעשות את זה כעת, אבל במצבים כאלה אנחנו נבחנים ביכולת לקבל החלטות אמיצות וקשות, וההיסטוריה מלמדת שאנחנו הכי פגיעים כשאנחנו מצליחים".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב במהלך מסע"ת בנושא נגיף הקורונה 11 במרץ 2020. פלאש 90, פלאש 90
"אסור לנו להפסיק לרגע את המאבק בווירוס". בר סימן טוב/פלאש 90, פלאש 90

ליצמן עמד בראש משרד הבריאות מאז שנת 2009. בחודש שעבר, הוא הודיע על כוונתו לעבור למשרד הבינו והשיכון, ומסר כי הוא גאה בתפקוד מערכת הבריאות ובהישגיה במהלך כהונתו. אתמול, השר היוצא אמר בריאיון לכאן רשת ב' כי נתניהו "נענה לפחדים של מנכ"ל משרד הבריאות", וטען כי הייתה בהלת יתר בזמן ההכנות להתפרצות הנגיף. "כשהמנכ"ל שלי אמר שהוא חושב שיהיו עשרת אלפים מתים צעקתי בתוך ישיבת הממשלה בנוכחותו שאני חולק על זה. ראש הממשלה קיבל את ההגזמה הזאת, ונענה לפחדים של המנכ"ל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סגן שר הבריאות הנכנס יואב קיש, בטקס חילופי השרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך המשבר הנוכחי, ליצמן בן ה-71 ורעייתו חוה נדבקו בנגיף, אך החלימו. בעקבות זאת, נתניהו וצמרת משרד הבריאות - המנכ"ל בר סימן טוב וראש שירותי בריאות הציבור סיגל סדצקי, צוות לשכת השר ומנכ"ל בית החולים הדסה זאב רוטשטיין - נכנסו לבידוד בתחילת החודש שעבר. לפי עדויות שפורסמו בחדשות 12, ליצמן הפר את תקנות הבריאות כשהשתתף בתפילה בביתו של חסיד גור. אירועי אלו התקיימו כמה ימים לאחר שמשרד הבריאות אסר על תפילות במקומות סגורים ובבתי כנסת. עם זאת, בסביבת שר הבריאות הכחישו בתוקף את הטענות.

(עדכון ראשון: 18:16)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully