וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלבניה: הרס התיאטרון הלאומי בבירה מחריף את המשבר הפוליטי

18.5.2020 / 13:12

המשטרה הרסה את המבנה שהוקם על ידי האיטלקים במהלך מלחמת העולם השנייה, חרף מחאת האופוזיציה, אמנים והאיחוד האירופי. הנשיא ומתנגדי ממשלת השמאל קראו "להפיל את הדיקטטורה", שמנהלת מו"מ להצטרפות לאיחוד. אשתו של הנשיא ועיתונאים נעצרו לזמן קצר

הפגנה כנגד הרס התיאטרון הלאומי בטירנה, אלבניה 17 במאי 2020. AP
המתנגדים דרשו לשפץ במקום להרוס. ההפגנה בטיראנה, אתמול/AP

עימותים פרצו אתמול (ראשון) בין משטרת אלבניה לבין תומכי אופוזיציה בבירה, שמחו על הרס התיאטרון הלאומי המתפורר. המפגינים, שכללו גם אמנים, פונו על ידי המשטרה עם תחילת העבודות במקום. המדינה נמצאת בסגר בגלל מגיפת הקורונה ולכן נאסר על התקהלויות המוניות.

המבנה המודרני החדש, שעלותו כ-30 מיליון אירו, עוצב על ידי אדריכלים דנים ויחליף את התיאטרון הקודם שנבנה בזמן הכיבוש האיטלקי במלחמת העולם השנייה. מתנגדי הפרויקט רצו לשפץ אותו במקום להרוס אותו. ההחלטה התקבלה כבר לפני שנתיים ומאז התיאטרון נסגר, אך שחקנים ואמנים המשיכו להשתמש בו חרף התנאים הירודים במקום.

שם המקום שונה לאורך התקופות השונות, מהכיבוש האיטלקי והגרמני ועד לתקופת הקומוניזם, אז נקרא "תיאטרון העם", עד שקיבל את שמו האחרון, התיאטרון הלאומי. לא ברור מתי יוקם המבנה החדש. מי שאמורה לממן את התכנית עתה היא מועצת עיר הבירה טיראנה.

מאות מפגינים המשיכו להישאר בסמוך לאתר והם ניסו לפרוץ את המחסום המשטרתי. הם קראו "להפיל את הדיקטטורה", כשהם מכוונים לממשלת השמאל של אדי רמה. בהמשך, המשטרה ניסתה לפזר צעירים שישבו בשדרה הסמוכה למקום. השוטרים השתמשו בגז פלפל ועצרו כמה מפגינים, והם אף ניסו לעצור צוותי טלוויזיה מקומיים מלדווח על כך.

הפגנה כנגד הרס התיאטרון הלאומי בטירנה, אלבניה 17 במאי 2020. AP
הנשיא כינה את המהלך "פשע חוקתי ומוסרי"/AP

מנהיגי האופוזיציה הצטרפו למפגינים והבטיחו שביתת שבת כאות סולידריות. הנשיא איליר מטה גינה אף הוא את היוזמה כ"פשע חוקתי, חוקי ומוסרי". רעייתו, מוניקה קריימדהי, שעומדת בראשות מפלגת אופוזיציה קטנה, נעצרה לזמן קצר. תפקידו של נשיא אלבניה סמלי בעיקרו. בין העצורים, ששוחררו כעבור זמן קצר, היו גם כמה עיתונאים.

ראש הממשלה, מצדו, פרסם בפייסבוק תמונות חדשות וישנות מהבירה, וכתב: "הם לא יכולים לעצור את טיראנה".

משרד האיחוד האירופי באלבניה גינה בהצהרה את הרס התיאטרון, בזמן שהוא קרא למשא ומתן עם ארגוני חברה אזרחית ולמפלגות הפוליטיות "להימנע מהסלמת המצב".

מנהיג המפלגה הדמוקרטית שבאופוזיציה, לולזים באשה, קרא לאזרחים להפיל את הממשלה ולפתוח במחאה כלל ארצית "כדי להיפטר מחבורת הפושעים ומהרשע הגדול הזה". הוא הוסיף כי ההפגנות ייערכו "תוך התחשבות בתנאי ההיגיינה".

המדינה הבלקנית, שמוקדם יותר השנה קיבלה אישור מהאיחוד האירופי לפתוח בשיחות רשמיות על הצטרפותה לגוש, חווה מתיחות פוליטית מאז שמפלגות האופוזיציה החרימו את הפרלמנט בשנה שעברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully