וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה סירבה למענק, ומפעל פניציה בצפון ייסגר אחרי 86 שנה

13.5.2020 / 13:19

המפעל לייצור זכוכית שטוחה יסגור את שעריו באופן סופי ו-300 עובדיו יישארו ללא עבודה. משבר הקורונה העמיק את הקשיים שבהם היה נתון המפעל, ודרישת ההנהלה למענק בגובה 30 מיליון שקל לא התקבלה. "העובדים המבוגרים יתקשו לשוב לשוק העבודה"

צילום: ערן גילווארג, עריכה: גדי ויסטוק

ועד העובדים וההסתדרות חתמו היום (רביעי) על הסכם שמסדיר את נושא הפיצויים לעובדי מפעל פניציה שיפוטרו. מדובר באחד ממפעלי התעשייה הכבדה הוותיקים בישראל, שפועל זה 86 שנה והוא המפעל היחיד בארץ המייצר זכוכית שטוחה, המשמשת בעיקר לחלונות בתים. סגירת המפעל מגיעה לאחר שמענק שביקשה ההנהלה מהמדינה לא אושר. על פי ההערכות, ההנהלה תשלם עוד שתי משכורות, בנוסף לפיצויי הפיטורים. הסכום ינוע בין 60 ל-80 אלף שקל.

מפעל פניציה הוקם בשנת 1934 במפרץ חיפה על ידי עו"ד פריץ מיכאליס, שרישיון עריכת הדין שלו נשלל עם עליית הנאצים לשלטון בגרמניה. בעקבות כך מיכאליס החליט לעלות לישראל ולהקים מפעל זכוכית.
לפני כעשרים שנה עבר המפעל לאיזור התעשיה ציפורית שליד כפר כנא. מפעל פניציה נקלע למשבר כבר לפני שמונה שנים, בשל עלייה במחירי הדלקים ועיכוב בחיבור המפעל לתשתית הגז. לאחר משבר זה נרכשה החברה על ידי קרן ההשקעות פורטיסימו בהסדר חוב.

הרי זכוכית במפעל למחזור זכוכית פניציה שבירוחם, ינואר 2016. AP
עובד במפעל פניציה/AP

אבל גם לאחר רכישת המפעל הוא התקשה להתרומם, ונוכח הייבוא הגדול של זכוכית ממפעלים בטורקיה ובמזרח הרחוק, חלה ירידה חדה בהיקף ההזמנות, דבר שהחמיר את מצב המפעל.

משבר הקורונה בחודש מרץ האחרון הנחית את המכה הסופית על המפעל. ראשי פניציה פנו לממשלה בבקשה למענק של 20-30 מיליון שקל, נוכח ירידה חדה בהיקף ההזמנות מאז החל משבר הקורונה. בעלי המפעל אמרו כי ללא סיוע ממשלתי יאלצו לכבות את כבשן הענק שהוא לב המפעל. כיבוי הכבשן משמעותו סגירת המפעל, משום שהפעלתו מחדש כרוכה בתהליך ארוך ויקר שעלותו עשרות מיליוני שקלים.

מרבית העובדים בפניציה הם עובדים ותיקים שנקלטו בשנית בשנת 2012. גילם הממוצע של העובדים הוא 50, ורבים מהם הינם דור שני או שלישי במפעל, בנים ונכדים של עובדי פניציה.

עוד בוואלה!

אפקט הקורונה: אחרי 86 שנה, מפעל הזכוכית פניציה בצפון ייסגר

לכתבה המלאה
מפעל פניציה אשר ממוקם באזור התעשייה, נוף הגליל. מתוך גוגל מפות, אתר רשמי
גילם הממוצע של העובדים הוא 50. מפעל פניציה/אתר רשמי, מתוך גוגל מפות

נציג ההסתדרות לאון פרץ ציין כי "המשא ומתן הקיבוצי בנוגע לסגירת המפעל ולתנאי הפרישה של העובדים שיפוטרו התקיים על רקע התנאים הקשים ביותר של משבר הקורונה. במצב חסר תקדים זה, האופציה לנקוט במהלכים ארגוניים לרבות הפגנות לא עמדה לרשותנו. למרות זאת, לא התייאשנו, ונעשו מאמצים רבים במטרה להציל את המפעל ולמנוע את סגירתו ואת פיטורי העובדים, כולל פניות לגורמים בממשלה במטרה לקבלת סיוע כספי דחוף. אך פניותינו לכל הגורמים לא נענו, משום שההנהלה הציבה רף גבוה מדי ודרשה לקבל מענק מיידי של 30 מיליון שקל תוך פרק זמן קצר ולעצור את הייבוא של הזכוכית מסין וטורקיה, וציינה כי אם הסיוע שנדרש לא יתקבל באופן מיידי, לא יהיה מנוס מכיבוי התנור ופיטורי כ- 300 העובדים".

"זהו אחד ההסכמים המיטיבים ביותר שהיו בזמן משבר כה קשה, מכיוון שהוא נותן לעובדים מרווח נשימה לכמה חודשים", הוסיף נציג ההסתדרות, אך הבהיר: "יחד עם זאת אנו חותמים על ההסכם בלב כבד, היות ומאות עובדים ימצאו את עצמם מחוץ למעגל הפרנסה, ויתקשו מאוד לחזור לשוק העבודה המדמם".

  • עוד באותו נושא:
  • פניציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully