וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: לפתוח את הגנים באופן מלא ברשויות בהן נבלמה התחלואה

11.5.2020 / 12:10

במכתב שהעביר מנכ"ל האוצר למנכ"ל משרד הבריאות, קרא לו לתמוך בשינוי מתווה הפעלת הגנים לשבוע מלא בהתאם לכל רשות מקומית. לדבריו, המשך הלימודים שנפתחו השבוע במתכונת חלקית גוררת עלויות גבוהות שלא לצורך. הצעת האוצר תובא בפני השרים ביום רביעי

צילום: יותם רונן, עריכה: אביחי ברוך

משרד האוצר צפוי לקרוא לממשלה לשנות את מתווה ההפעלה בגני הילדים, ולאפשר את פתיחתם באזורים עם תחלואה נמוכה. זאת, בעקבות השינויים שחלו בקצב התפשטות נגיף הקורונה ובלימתו. במכתב שהעביר אתמול (ראשון) מנכ"ל המשרד שי באב"ד למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, קרא לו לתמוך במהלך בישיבת הממשלה שצפויה להתקיים ביום רביעי.

במכתבו הסביר באב"ד כי השארת ניהול המגבלות במודל ארצי אחיד תגרור באופן ודאי "עלויות כלכליות גבוהות ומיותרות", וקרא להחילן באופן אזורי ובהתאם להתפתחויות בתחלואה. באב"ד הביא לשם המחשה את הנתונים שפורסמו אתמול בבוקר, לפיהם נוספו 1,115 חולים חדשים - מתוכם 651 מתגוררים בארבע רשויות מקומיות", בעוד שביתר 253 הרשויות נוספו בשבועיים האחרונים 500 חולים חדשים - כלומר ממוצע של פחות משני חולים ברשות.

ילדי חיפה חוזרים לגני הילדים, הבוקר, 10 במאי 2020. ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה, אתר רשמי
"עלויות גבוהות ומיותרות". גן ילדים בחיפה, אתמול/אתר רשמי, ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה

במכתבו, הבהיר באב"ד כי "הורים לילדים בגילאים הרלוונטיים לא יכולים לחזור לעבודה באופן מלא", וכי בממוצע, כל משק בית הנכלל בקבוצה זו עדיין מפסיד 5.2 ימי עבודה בשבוע. "מדובר בפגיעה הנאמדת
בהפסד תוצר חודשי המוערך בכ-2.3 מיליארד שקלים". לדברי מנכ"ל האוצר, לעניין זה השלכות גם על הגדלת ההוצאה התקציבית - שכן הממשלה והרשויות המקומיות נדרשות לבצע התאמות למתווה הפעלת הגנים כמו הגדלת כוח האדם, מערך ההסעות וכיו"ב בעלות תקציבית הנאמדת ב-0.3 מיליארד שקלים.

לאלו, לפי באב"ד, נלווה חשש לפגיעה ביציבות התעסוקתית של ההורים. מנכ"ל האוצר התריע כי קיימת אפשרות שמעסקים יעדיפו עובדים אשר זמינים באופן מלא כך שתיווצר אפליה נגד קבוצת ההורים לילדים בגילאים הרלוונטיים. "מצב זה עלול לגרום למעסיקים להאריך את תקופת החל"ת של אותם ההורים ואף לפעול לפיטורם", אמר.

עוד בוואלה!

לאחר הפסקה של חודשיים בגלל הקורונה: טיפולי הפוריות חודשו במלואם

לכתבה המלאה
לקראת החזרה ללימודים בגן כלנית, ראש העין, 8 במאי 2020. ראובן קסטרו
"ההפעלה במתכונת חלקית תגרור עלויות מיותרות". הפרדה בגן ילדים בראש העין/ראובן קסטרו

באשר לנתוני התחלואה שהציג, באב"ד סבור כי הדבר מחייב את הממשלה לבחון "מעבר לניהול הגבלות דיפרנציאלי על פי רשות מקומית או על פי שכונות". לדבריו, "אין זה סביר שמערכת הגנים ברשויות בהן שיעור החולים החדשים בשבועיים האחרונים נמוך מאוד ימתין לפתיחה מלאה של מערך גני הילדים עד להפחתת מספר החולים בכלל הרשויות יפחת".

"הנזק גדול מהתועלת"

לדבריו של באב"ד מצטרפת עמדת איגוד רופאי הילדי, שקרא לפני יותר משבוע לממשלה להשיב לפעילות את מוסדות החינוך, ואף לחזיר לאלתר את פעילות רפואת הילדים הבלתי דחופה. לטענת האיגוד, העיכוב בהשבתם לפעילות של ענפים אלה לנוכח בלימת התפשטות נגיף הקורונה, גורם נזק גדול בהרבה מהתועלת שבהשבתתם. עם זאת, באיגוד הבהירו כי יש לבצע זאת באופן מבוקר, תחילה באזורים שאינם מוקדי התפרצות, תוך הקפדה על ריחוק פיזי וניטור ממוקד של התחלואה בקורונה.

לקראת החזרה ללימודים בגן כלנית, ראש העין, 8 במאי 2020. ראובן קסטרו
"אין מקרים קשים בקרב ילדים". גן בראש העין, השבוע/ראובן קסטרו

במכתב שהעבירו יו"ר האיגוד, פרופ' שי אשכנזי, והמזכ"ל, פרופ' צחי גרוסמן, לידי שרי החינוך והבריאות, כתבו שיעור ההדבקה בקרב ילדים הוא נמוך ביותר והנמוך באוכלוסייה. "בקרב הילדים הנדבקים - מרביתם ללא תסמינים כלל ולא נצפו מקרים קשים. אין עדות לכך שילדים מפיצים את המחלה". טענו.

"מנגד, להקטנת שירותי הרפואה הבלתי דחופים תוצאות שליליות ברורות", הוסיפו. "שיעור הפונים לשירותי הרפואה המונעת פחת מאוד, שיעור המתחסנים בגיל שנה נגד חצבת-אדמת-חזרת-אבעבועות רוח ירד ב-30%, ילדים עם מחלות כרוניות לא טופלו וניתוחים ופעולות מתוכננות נדחו. סגירת מוסדות החינוך הפחיתה את הפעילות הגופנית של הילדים, פגעה בהרגלי הלמידה ואף שיבשה את הרגלי השינה שלהם - הפרעות ששיקומן יארך זמן רב. הנזק במצב הנוכחי עולה על התועלת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully