וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו באמריקה? למרות ההבטחות, העצמאים אינם מצליחים לקבל מענקים

5.5.2020 / 11:32

רה"מ ומנהל רשות המסים הודיעו כי מהיום הזכאים למענק יוכלו לקבל את הפעימה השנייה בתוך יומיים דרך האינטרנט. עצמאים שנכנסו הבוקר לאתר טוענים כי הקריטריונים לא מעודכנים: "לא מדובר במענק, אלו בדמי אבטלה בסיסיים בשבילנו". רשות המסים: עובדים על הטמעת המערכת

צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לאמץ את "המודל האמריקני" כדי לייעל את העברת הפעימה השנייה של המענקים, אך העצמאים שנכנסו הבוקר (שלישי) לאתר רשות המסים גילו כי הוא איננו מעודכן.

במסיבת עיתונאים שערך אתמול להצגת ההקלות החדשות במגבלות הקורונה, נתניהו הציג בפני הציבור בפריים טיים כי הוא מודע לכך שאזרחים רבים היו אמורים לקבל את המענקים שמגיעים להם בעקבות המשבר, אלא ש"בירוקרטיה" מנעה זאת. בעקבות זאת, לדבריו, הזכאים יוכלו מעכשיו להיכנס לאזור האישי שלהם, למלא את פרטיהם ולקבל את כספי הפעימה השנייה של המענקים בתוך יומיים. זאת, אף שלא ברור מהו החידוש, מאחר שגם בפעימה הראשונה התנאים לקבלת המענק מולאו באינטרנט.

"אני ושר האוצר ביקשנו הרבה מאוד כסף, קיבלנו מיליארדים, אלא שהכסף לא הגיע בגלל בירוקרטיה. עצמאים ועסקים נתקלו בהרבה מאוד בירוקרטיות", אמר נתניהו. "ראינו שהכסף לא מגיע אז החלטנו להנהיג את השיטה האמריקנית. באנו לפקידות, ואמרנו: אם אדם נכנס לתכנת מחשב ועומד בקריטריונים, הוא צריך לקבל את הכסף מיד. אנחנו רוצים לראות את הכס בחשבונות".

אחריו עלה לדבר מנהל רשות המסים ערן יעקב, שהכריז כי "ממחר אנשים יכנסו לאזור האישי שלהם בצורה פשוטה, ולאחר כניסה יצטרכו לדווח אם יש ירידה של 25%. ככל שיהיה זכאי, תוך יומיים הכסף יהיה בבנק".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בנושא נגיף הקורונה. 04 במאי 2020. חיים צח / לע"מ, אתר רשמי
הבטיח לאמץ את "המודל האמריקני" להעברת הפעימה. נתניהו/אתר רשמי, חיים צח / לע"מ

אלא שהבוקר, עשרות עצמאים נכנסו לאתר רשות המיסים, לאור הבטחותיהם של נתניהו ויעקב, נתקלו באותן ההודעות הישנות הנוגעות לפעימה הראשונה של המענק.

אחד מהם הוא אריק זיו, שאמר לוואלה! NEWS כי "שלטון הפקידים הופיע אתמול בטלוויזיה ואמר בזחיחות הדעת: 'ממחר אנחנו כמו אמריקה. אתם יכולים להיכנס לאזור האישי שלכם באתר, להכניס את הפרטים שלכם ולקבל תוך יומיים את המענק'. אחרי ארוחת הבוקר נכנסתי לאתר וקיבלתי הישנות שאתה לא זכאי למענק כי בת זוגי ואני מרוויחים יותר מ-340 אלף שקלים".

לדבריו, "זאת אותה טענה ישנה. מי שחופר רואה שזה רק מה-6 במאי, אבל אני לא בא לעשות להם הנחות. הם יושבים ומבטיחים בפריים טיים ארצות הברית - ובסוף אתה מקבל עזה. זאת פשוט אטימות של הפקידות כלפי אזרחי ישראל".

הבעיה, לדבריו, היא לא בהכרח המקרה האישי שלו. "יש כאלה שיותר זקוקים, יש כאלה שפחות. הדבר הזה צריך להיות נגיש לכולם. הרי מה קורה לכולם? הכסף יגיע בצורה כזאת או אחרת, אבל ישאירו להם טעם מריר. אם נתניהו אמר אתמול שהמסיכה היא כמו המרור - אז פקידי האוצר מכניסים לנו את המרור לתוך הנשמה שלנו כל הזמן".

"הצבעתי ביבי - הוא זרק אותנו לכלבים"

גם אסף מאירה, הבעלים של קפה דיזינגוף, נכנס לאתר רשות המסים הבוקר. "קמתי בחמש בבוקר כדי שלא יהיה לחץ על האתר וכתבו לנו הודעה לחזור ב-18 במאי. זה אומר שאין כלום עד התאריך הזה. אתמול אף אחד לא דיבר על תאריכים, על לוח זמנים למענקים, על ההבדל בין עוסק מורשה לבין עצמאי או בין שכיר לבעל שליטה. אמרו שממחר נכנסים לאתר ותוך 48 שעות הכסף יהיה בבנק".

מאירה הוסיף כי "לא מדובר באיזה מענק, מדובר בדמי אבטלה אחרי חודשיים, זה דבר בסיסי. זה הלחם והחמאה לילדים שלנו. מה שבעיקר מסתכל הוא שאנחנו היחידים שנשארים סגורים ואותנו - בעלי השליטה שדחו ל-18 במאי - נשארים אחרונים".

הודעה שקיבל אחד מהעצמאים שנכנס לאתר רשות המסים. -, אתר רשמי
הודעה שקיבל אחד מהעצמאים שנכנס לאתר רשות המסים/אתר רשמי, -

מאירה מרגיש את הבעיה גם בחשבון האישי שלו, ולא רק בחשבונות העסקיים. "אני גמור. לפני כמה ימים הבטחתי למנהלת הבנק שתזרום איתי עד 6 במאי, והיום אני צריך לחשוב איך אני מגייס כסף. אתמול הם פשוט ישבו בטלוויזיה והם שקרנים. זה היה צפוי ולא הפתיע אותי לרגע. לא הייתה ציפייה. אני כל החיים הצבעתי ביבי ואני רוצה להגיד בפשטות שהוא זרק אותנו לכלבים".

"מה שקורה הוא שפתחו את הקניונים ואת השווקים. זה מרגיש כמו 'הון שלטון'. מי שיש לו נגיעה, יד וכוח לצעוק חזק יותר - מקבל. את המסעדנים, שאין להם שום אחיזה לשלטון, פשוט זורקים. אני רואה גם את החברים שלי, לאט-לאט נפשוט את הרגל", הוסיף. לדבריו, עסק נוסף בבעלותו - ה"מרגוזה" שבשוק הפשפשים - "כמעט בוודאות לא ישרוד ואיתו העובדים ילכו הביתה".

ליעם שרף, בעל מסעדת סופיצה, הסביר כי הוא מוגדר בחוק כבעל שליטה. "בפעימה הראשונה הגשתי בקשה כשהיה אפשר וכרגע אני נמצא בסטטוס בדיקה. עדיין אין תוצאות, הם בודקים. ראש הממשלה ומנהל רשות המסים אמרו שמהיום הכול יהיה פשוט ונגיש. אז נכנסתי לאתר והתשובה שקיבלתי היא שניתן לעשות את זה רק ממחר".

הודעה שקיבל אחד מהעצמאים שנכנס לאתר רשות המסים. -, אתר רשמי
ההודעה שקיבלו עצמאים באתר רשות המסים/אתר רשמי, -
מענק לעסקים בתקופת הקורונה. -, אתר רשמי
הודעה שקיבל אחד מהעצמאים שנכנס לאתר רשות המסים/אתר רשמי, -

שרף סיפר כי הציפיות שלו מהממשלה לא היו גבוהות. "האמת היא שהייתי מאוד סקפטי שיקרה עם זה משהו. עד היום, הכול היה דיבורים ושום דבר ממה שאמרו לא קיבלנו - לא הלוואות, לא מענקים, כלום", אמר. "אבל אמרתי שאם אדם נעמד בטלוויזיה בפריים טיים ומבטיח, איך הוא יוצא בהצהרות אם אין להן כיסוי? פשוט עושים מאיתנו צחוק. אין שום כוונה להוציא את העסקים מהבוץ. הם יודעים שהגלגלים יעשו את שלהם. מי שיהיה חזק ישרוד, ומי שלא - יבוא מישהו אחר במקומו וישלם את המסים".

תומר מור מ"מסעדנים חזקים ביחד" אמר כי בארגון "חוזרים ואומרים שלא ייתכן שהמשק, שפועל בקצב מהיר ומסחרר, יקבל את התכתיבים של משרד האוצר שהוא הרבה יותר איטי. המענה הכלכלי היה צריך כבר להינתן. בכל יום שעובר, עסקים נסגרים כי הבנקים לא מאשרים להם הלוואות ומסגרות אשראי, אין הלוואות בערבות מדינה. אם רוצים לעזור, שיזרימו כסף לחשבונות בנקים של עסקים. הנתונים רשומים אצלם, הכול ידוע. לא צריך להגיש טפסים".

רשות המיסים מסרה בתגובה: "עובדים להטמיע את המערכת בערב וממליצים למי שיכול להיכנס בשעות הפחות עמוסות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully