וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיחור של יומיים: עשרות אלפי תלמידים בבאר שבע ובחיפה חזרו ללימודים

לאחר שהעיריות לא חידשו את הלימודים ביום ראשון חרף החלטת הממשלה, התחדשה פעילות מערכת החינוך בשתיים מהערים הגדולות בארץ. עם זאת, בחיפה נפתחו רק כיתות א'-ג' ורוב התלמידים הערבים נעדרים. צוותי החינוך קיבלו את פני התלמידים: "לא בכל שנה חווים 1 בספטמבר פעמיים"

עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

לאחר שרוב התלמידים שבו ביומיים האחרונים לבתי הספר בהדרגה, מגיע הבוקר (שלישי) תורם של עשרות אלפי תלמידים בבאר שבע ובחיפה. מערכת החינוך תפעל בבאר שבע לפי המתווה שאושר על ידי משרד החינוך (כיתות א'-ג' וכיתות י"א-י"ב), בעוד בחיפה יסתפקו בכיתות א'-ג' בלבד, כשבהמשך השבוע יצטרפו גם תלמידי י"א-י"ב.

בכניסה לבית הספר היסודי בן גוריון בבאר שבע קיבלה המנהלת ויקטוריה קוטרו את פניהם של התלמידים. "ההתרגשות היום בעיצומה לצד החששות", סיפרה. "נערכנו על פי ההנחיות משרד הבריאות ומתווה משרד החינוך לחזרה לשגרה. הצוות החינוכי עמל רבות במהלך השבוע בהכנת מרחבים, לא בכל שנה חווים 1 בספטמבר פעמיים. נאחל לתלמידים להורים לצוות החינוכי ולכל מוסגות החינוך בריאות ברכה והצלחה".

לפי סקר מקוון שערכו אתמול בקרב ההורים, לבית הספר אמורים להגיע היום 155 מתוך 300 תלמידי כיתות א'-ג'. עינת אבוקרט, אימא לתלמיד כיתה א' תיארה כי "יש חששות בעיקר מהתפרצות בבית הספר, אבל יחד עם זאת עושה רושם שבית הספר נערך היטב לקבלת התלמידים".

מדידת חום בכניסת לבית הספר "לב" בחדרה, 5 במאי 2020. שלומי גבאי
מדידת חום בכניסה לבית הספר היסודי "לב" בחדרה, הבוקר/שלומי גבאי
בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
תלמידים בבית הספר אחד העם בפתח תקווה, הבוקר/ראובן קסטרו

מחוץ לבית הספר "חופית" בחיפה התחילו להיאסף תלמידים כבר ב-07:30. שלושה פקחים של עיריית חיפה סייעו להסביר לילדים והוריהם את ההנחיות והקפידו שהממתינים ישמרו על מרווחים. תוך כמה דקות התאסף כך תור ארוך מאוד. כל מי שנכנס לבית הספר צריך לרשום את פרטיו ולחתום על הצהרת בריאות בעברית או רוסית. "מצפים מאוד ומתגעגעים מאוד", אמר אוריאל דרעי, מחנך כיתה ו' המחכה לקבל את פני התלמידים, "אבל, זו גם אחריות גדולה ואנחנו נוקטים בכל האמצעים כדי להצדיק את האמון שהמערכת נותנת בנו".

"אנחנו נותנים לזה הזדמנות, בית הספר מוכן אבל בוא נראה אם ההורים מוכנים", אמרה אימא לתלמידת כיתה ג'.

הכניסה לבית הספר היסודי חופית בחיפה לאחר החזרה לשגרה, 5 במאי 2020. יואב איתיאל
הכניסה לבית הספר היסודי "חופית" בחיפה, הבוקר/יואב איתיאל
בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
תלמידים בבית הספר אחד העם בפתח תקווה, הבוקר/ראובן קסטרו

בבית הספר הריאלי העברי בחיפה, בית הספר הגדול בחיפה, פתחו כבר ביום ראשון בבוקר את שלושה סניפי היסוד, בהדר הכרמל, במרכז הכרמל ובאחוזה, עם מרווח ביטחון של שני מטרים, אמצעי מיגון וחיטוי. "בהתרגשות שלא הייתה מביישת את האחד בספטמבר, פתחנו את השערים וקיבלנו בברכה שוב את הילדים הנרגשים בכיתות א'-ג' ששמחו לחזור אל ספסל הלימודים, אחרי תקופה ארוכה בבית", נמסר מהנהלת הריאלי. "על אף המצב הלא נורמלי, אנו מצפים ומקווים להמשיך את שנת הלימודים כסדרה ולהחזיר במהרה את כל שכבות בית הספר ללימודים רגילים ככל שניתן". גם בבית הספר ליאו בק לומדים כבר תלמידי א'-ג' מיום ראשון.

הכניסה לבית הספר בן גוריון בבאר שבע, 5 במאי 2020. יניר יגנה
חוזרים לשגרה בבית הספר בן גוריון בבאר שבע, הבוקר/יניר יגנה

בעיריית באר שבע חידדו את נהלי הביטחות, חיטאו את בתי הספר ונתנו דגשים למנהלים ולמורים כיצד יש להתנהל בתוך תחומי בית הספר. עם זאת, החזרה ללימודים מלווה ברגשות מעורבים מצד ההורים בעיר, כפי שסיפר יו"ר הנהגת ההורים העירונית אבנר ביטון, שסבור כי האיחור בחזרה לבתי הספר בבאר שבע לא הוסיף לביטחון של ההורים. "יש התרגשות של הורים וגם של התלמידים אבל זה מהול בחשש, בסך הכל עברנו תקופה של אי ודאות ועד עכשיו היינו בתקופה שבה אין לימודים והפתיחה גורמת לחשש מסוים".

עם זאת, הוא צופה כי "רוב התלמידים כן יגיעו לבתי הספר, בעיריית באר שבע עשו מאמץ כביר כדי להכין את כל מוסדות החינוך בעיר, זה משרה ביטחון אצל ההורים שהכינו כראוי את בתי הספר". ביטון הוסיף: "יש עוד יתרון לעיכוב בבאר שבע, ראו מה קורה בערים האחרות והפיקו את הלקחים".

בדיקת חום בכניסה לבית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
בדיקת חום בכניסה לתיכון אחד העם בפתח תקווה, הבוקר/ראובן קסטרו
מדידת חום בכניסת לבית הספר "לב" בחדרה, 5 במאי 2020. שלומי גבאי
הכניסה לבית הספר "לב" בחדרה, הבוקר/שלומי גבאי

ראשת עיריית חיפה עינת קליש רותם, שהודיעה במוצאי שבת כי לא תפתח את מערכת החינוך חרף החלטת הממשלה, אמרה כי "אחרי שבועות רבים של בידוד וריחוק חברתי, עלינו לנקוט משנה זהירות ולא להתפשר על בריאות הילדים ומשפחותיהם, ועל שלום צוותי ההוראה וכל עובדי בתי הספר".

מחזיקת תיק החינוך, סיגל ציוני, אמרה כי "מערכת החינוך החיפאית השקיעה מאמצים ומשאבים רבים על מנת להיערך באופן מקצועי, ולנקוט בכל הפעולות האחראיות הנדרשות". היא הסבירה כי בעירייה ליוו את תהליך החזרה ללימודים, עם הנהלת המחוז במשרד החינוך ומשרדי הממשלה הרלוונטיים, "על מנת לוודא חזרה מבוקרת, תוך עמידה בלתי מתפשרת להבטחת שלומם של הילדים וצוותי החינוך וחשיבה על הצורך לתת להורים מענה ותחושה של רוגע וביטחון".

קליש רותם וציוני ערכו השבוע ביקורי פתע בכמה בתי ספר בחיפה, בהם בית הספר ארלוזורוב בקריית חיים ובית הספר איינשטיין שעל הכרמל, בית הספר עבד אלרחמן אלחאג' בשכונת חליסה ובית הספר רמב"ם בנווה שאנן ובחנו את ההיערכות לפתיחת כיתות א' עד ג'. "ההיערכות להחזרת מערכת החינוך לפעילות בחיפה החלה עם חזרת מנהלי בתי הספר, צוותי ההוראה וצוותי המנהלה למוסדות החינוך", הסבירו בעיריית חיפה. "עם קבלת ההוראות החדשות ממשרד הבריאות והחינוך, פעלנו בשיתוף פעולה עם הנהלת המחוז במשרד החינוך, ובהלימה להוראות משרד הבריאות, כדי להבטיח חזרה בטוחה וסדורה של התלמידים לבתי הספר".

בעירייה אמרו כי לאחר הסיורים בוצע ניקיון יסודי של מוסדות החינוך בהתאם לנדרש בצו "בריאות העם תיקון 3", הותאמו שעות עבודת המנקות לשעות הלימודים והסטנדרטים הנדרשים לניקיון ושמירה על היגיינה לפי הנחיות משרד הבריאות. שטחי המתנה סומנו מחוץ לשערי בית הספר לטובת שמירה על ההנחיות בעת הבאת הילדים בבוקר ואיסופם בסוף יום הלימודים, הוגדרו אזורי המתנה עבור תלמידים שיגיעו ללא הצהרות בריאות, הוגדרו "חדרי בידוד" עבור תלמידים המפתחים תסמיני מחלה, תוגברו פקחים עירוניים ליד שערי בתי הספר ותוחמו מוסדות בהם יש חטיבות צעירות בתוך מוסדות החינוך. כמו כן, יצא מכתב הסברה "מלא וכוללני" למשפחות התלמידים בעברית, ערבית, אמהרית ורוסית על הנדרש בימים אלה.

מחאת ועדי בתי הספר הערביים בחיפה

עם זאת, התושבים הערבים בחיפה לא מחזירים בינתיים את ילדיהם לבתי הספר הממלכתיים הערבים. בסך הכול מדובר בכ-10,000 אלפים תלמידים ערבים מתוך כ-50 אלף תלמידי מערכת החינוך בחיפה.

בראשית השבוע, הודיעה מועצת ועדי ההורים של בתי הספר הערביים בחיפה כי החליטה שילדיהם לא ישובו לפקוד את בתי הספר בשלב זה, למרות החלטת משרד החינוך. לדבריהם, ההחלטה באה לאחר שנערך סקר בקרב ההורים בחיפה, ממנו עולה ש-87% מהמשפחות מסרבות לשלוח את הילדים לבתי הספר. זאת, "לאור העמימות באינפורמציה אודות חולי קורונה ערבים בחיפה, היעדר בתי ספר שערוכים לוגיסטית לקבל תלמידים בצורה בטוחה ובריאה, היעדר המנגנונים והיכולת ליישם את הנחיות המשרד לקבוצת גיל צעירה מאוד, בנוסף לחוסר הסטריליזציה של בתי ספר היסודיים". בוועד ההורים מתכוונים לבחון את ההחלטה שוב ביום חמישי ומודים כי את ההחלטה הם עושים בלב כבד, במיוחד לאור הקושי בלמידה מקוונת בבתים רבים.

(עדכון ראשון: 07:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully