וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במאי מצרי צעיר שלעג לא-סיסי מת בכלא אחרי שנתיים ללא משפט

שאדי חבש בן ה-24 הושלך לכלא "טורה" הידוע לשמצה בקהיר בשל סרטון נגד הנשיא, ומת מסיבת בריאותיות שלא פורטו. המקרה שם במוקד את המצב הקשה בבתי הכלא במדינה, נמלאים במתנגדי משטר וביוצרים. "הכלא לא הורג, הבדידות הורגת", כתב במכתבו האחרון

רויטרס

יוצר סרטים צעיר, שהפיק סרטון שלעג לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, מת בבית הכלא אחרי שהוחזק במשך שנתיים ללא משפט. שאדי חבש, בן 24, מת במתחם הכלא הידוע לשמצה טורה שבקהיר, בשל "בעיות בריאותיות שלא פורטו", אמרו בני משפחתו חבריו.

מעצרו ומותו של חבש הם תזכורת עגומה למתרחש בבתי הכלא של מצרים, שבהם עצורים רבים בשל עבודתם האומנותית, התבטאויות נגד א-סיסי או ללא אישומים כלל. קיים חשש גובר מהמחסור בהיגיינה בבתי הסוהר במצרים, על רקע הפחד מהתפשטות נגיף הקורונה בתוך מתקני מעצר ברחבי העולם.

הרשויות במצרים זוכות לביקורת על הזנחה נרחבת וקטלנית של אסירים, כולל הנשיא לשעבר מוחמד מורסי, שהתמוטט ומת בבית משפט ביוני 2019. הפעיל הבולט עלא עבד אל-פתאח, שהוחזר לכלא בסוף ספטמבר, פתח לאחרונה בשביתת רעב בשל התנאים בכלא.

מאי א-סידאני, מומחית למערכת המשפט במצרים מ"מכון תחריר" שבוושינגטון, אמרה כי מותו של חבש מבליט את החששות הגוברים מהמחסור בהליך משפטי הוגן במדינה. לדבריה, זה כולל "עלייה במספר המקרים הקשורים לחופש הביטוי, מעצר קדם משפטי ממושך וכמעט אוטומטי בניגוד לחוק המצרי ותנאים קשים בבית הכלא שפוגעים קשות בבריאותם של העצורים", אמרה.

שאדי חבש, במאי סרטים מצרי שמת בבית הכלא. אתר רשמי, אתר רשמי
הואשם בחברות בארגון טרור. חבש/אתר רשמי, אתר רשמי

היוצר הצעיר נעצר במרץ 2018, אחרי שביים סרטון מוסיקה של המוסיקאי הגולה ראמי איסם. בסרטון רקד איסם, שחי בשבדיה, בזמן שתקף את שלטונו של א-סיסי. הוא כינה אותו "תמר", שמה של דמות בקומדיה פופולרית המשמשת את מתנגדי השלטון.

לאחר פרסום הסרטון, נעצרו שמונה בני אדם, שלרבים מהם היה קשר רופף לאיסם. שלושה מהם - חבש, המשורר ג'לאל אל-בהרי והפעיל מוחמד עבד אל-בסט - שגורש מכוויית בחזרה למצרים - הואשמו בהצטרפות לארון טרור ובהפצת חדשות כוזבות. אל-בהרי נשלח לשלוש שנות מאסר ביולי 2018 על פרסום חדשות כוזבות והכפשת הצבא, במשפט צבאי נפרד.

עובד עירייה מחטא את הרחוב במצרים על רקע תמונתו של א-סיסי, 22 מרץ 2020. רויטרס, רויטרס
בתי הכלא מלאים במבקריו. סיסי בכרזה בקהיר/רויטרס, רויטרס

אחרי שחרורם של חמישה מהמעורבים בפרשה, חבש ומוסטפא גמאל, שעזר לאיסם לאמת את עמוד הפייסבוק שלו, נשארו בכלא במסגרת מעצר שקדם למשפטם.

"הוא היה צריך להיות משוחרר אחרי שנתיים, במקום זאת הוא נאלץ להישאר במעצר ללא בסיס משפטי. הוא מת בכלא, שבו הוא לא היה צריך להיות מלכתחילה. שום אמן לא צריך להישלח לכלא בשל עבודתו", אמר נציג של האגודה למען חופש המחשבה והביטוי בקהיר, שביקש שלא להזדהות מחשש לביטחונו.

איסם כתב באתר שלו כי "לשאדי לא היה שום קשר לתוכן של השיר". הוא גם פרסם את מכתבו האחרון מהכלא, שבו נכתב: "בית הכלא לא הורג, הבדידות הורגת. אני צריך את התמיכה שלכם כדי שלא למות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully