וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בן הדוד התחנן בפני בשאר: המלחמה הכלכלית במשפחת אסד

3.5.2020 / 11:37

רמי מחלוף, איש עסקים ומעמודי התווך של המשטר, חשף באופן חסר תקדים עימות בתוך משפחת השלטון. "כבוד הנשיא, זו האמת", אמר בן הדוד בסרטון בפייסבוק שבו הכחיש העלמת מסים. בין הגורמים האפשריים לקרע: לחץ רוסי, עימות עם אסמה אסד או סכסוך עם האח מהר, המקורב לאיראן

בווידאו: סרטון שפרסם בן דודו של אסד ובו הוא מתחנן שלא להביא לקריסת החברה שלו/עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בן דוד של נשיא סוריה בשאר אסד, אחד מעמודי התווך של משטרו, פרסם סרטון חסר תקדים בפייסבוק שבו הוא מתחנן בפניו למנוע את קריסת חברת תקשורת גדולה שבבעלותו. הסרטון של ראמי מחלוף הציף את הסכסוך הגדול במשפחת אסד הסגורה, שעד כה היה בגדר שמועה.

משפחת אסד, השולטת בסוריה בכ-50 השנים האחרונות, כבר ידעה עימותים ועריקות, במיוחד מאז תחילת מלחמת האזרחים לפני תשע שנים. עם זאת, התרעומת הגלויה מתוך המשפחה היא נדירה ביותר, והיא משקפת את השחקנים הרבים הנאבקים על השפעה במדינה השסועה.

בן הדוד תואר בעבר כנדבך מרכזי מהכלכלה של סוריה וכשותפו של הנשיא. הסרטון שלו, שפורסם בעמוד פייסבוק חדש, נראה כמו יומן גלוי המתעד את הקרע הגובר ואת נפילתו של הטייקון הגדול.

ראמי מחלוף, בן דודו של נשיא סוריה בשאר אסד, בסרטון בפייסבוק 30 באפריל 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
הרוסים רוצים לסלק אותו? מחלוף בסרטון שפרסם בפייסבוק/אתר רשמי, אתר רשמי

על פי דיווחים באתרים המזוהים עם המשטר וגם עם אלו באופוזיציה, מתנהל קמפיין נגד מחלוף, ייתכן שמכיוונה של רוסיה שמנסה לערער על כוחו של איש העסקים. בשבועות האחרונים פורסמו בכלי התקשורת ברוסיה ביקורות חריגות על השחיתות בסוריה.

אחרים סבורים שמדובר בסכסוך פנים משפחתי.

"זה בין מחלוף לבין אשתו של אסד, אסמה, על מי ישלוט בכלכלה", אמר הדיפלומט הסורי לשעבר באסם ברבנדי, שערק מהמשטר ב-2012. לדבריו, אחזקותיו הפיננסיות וקרנות הצדה של מחלוף שיחקו תפקיד מרכזי במימון והבטחת רשתות התמיכה במשטר לאורך המלחמה, במיוחד בקרב המיעוט העלוואי שאליו שייכת משפחת אסד. לאשתו של אסד יש ארגוני צדקה משלה והיא ביססה לעצמה פרופיל ציבורי משמעותי.

חוקרים אחרים העוסקים ברשתות העסקים הסבוכות בסוריה אומרים שהיריבות היא בין מחלוף לבין מהר אסד, אחיו הצעיר של בשאר וגנרל בצבא שלו יש קשרים כלכליים ענפים עם איראן.

עוד בוואלה!

סגן נשיא סוריה לשעבר עבד אל-חלים חדאם מת בגלות בצרפת בגיל 88

לכתבה המלאה
בשאר אסד ואשתו, אסמה אסד, בוועידת מדינות הים התיכון, פריז, יולי 2008. רויטרס
בנתה לעצמה פרופיל ציבורי בזמן המלחמה. אסמה אסד, לצד בשאר/רויטרס

מחלוף הצעיר בארבע שנים מאסד בן ה-54, הכריז ב-2011, עם תחילת המלחמה, על פרישתו מעסקיו והתמקדותו בפעילות צדקה. עם זאת, הוא נותר מקורב לממשלה. עבור האופוזיציה, הוא פני האגף הרדיקלי במשטר וההחלטה לדכא את המחאה נגד השלטון. הוא נתון לסנקציות של האיחוד האירופי וארצות הברית.

בסרטון, שנמשך רבע שעה, הכחיש מחלוף את הטענות שהוא התחמק מתשלום מסים על החברה הגדולה ביותר שלו, "סוריה-טל", חברת התקשורת הגדולה ביותר במדינה עם 11 מיליון מנויים, כשמחצית מהרווחים שלה הולכים לקופת המדינה.

"בשם אללה אנחנו לא מתחמקים מלשלם מס או מרמים את המדינה, איך מישהו יכול לגנוב מהמשפחה שלו?", אמר מחלוף. הוא התלונן על קמפיין שמתנהל נגדו מצד גורמים, שאת שמם לא ציין, המנסים באופן קבוע לצייר אותו "כמי שטעה, כאדם רע".

מדי פעם הוא התחנן, עצר וחזר על עצמו. בסימן לכך שאין לו גישה עוד לאסד, הוא פנה אליו: "כבוד הנשיא, אני מפציר בך, זו האמת".

"כאן אני רוצה לפנות לנשיא, להסביר לו את הנסיבות של מה שקרה, להסביר לו חלק מהסבל שאנחנו חווים", המשיך בן הדוד, בדברים שעשויים להיתפס כמנותקים במדינה שבה קרוב ל-80% מהאזרחים סובלים מעוני.

דיפלומט מערבי המעורה בנעשה בסוריה, שדיבר בעילום שם, אמר כי הסרטון משקף קרע מעמיק במשפחה, כשמחלוף נדחק החוצה אחרי שהפסיד בהימורו.

חוב של 180 מיליון דולר

דיווחים על מתיחות ביחסים הופיעו בשנה שעברה, אחרי קמפיין ממשלתי נגד מחלוף ועסקיו. בתחילה דווח שהוא תחת מעצר בית, ולאחר מכן פורסמו כמה מאמרים על כך שהוא נקנס ושנכסיו הוחרמו.
בחודש שעבר הוחרם במצרים משלוח של מוצרי חלב מאחד מעסקיו של מחלוף, אחרי שלפי הדיווחים נמצאו בו סמים. מחלוף אמר כי התקרית הזו בושלה בניסיון להכפיש את שמו.

לאחר מכן, על פי דיווח באתר The Syria Report העוקב אחרי הכלכלה של סוריה, התבקש מחלוף לשלם חוב בגובה 180 מיליון דולר שלכאורה היה חייב למשטר. זה ככל הנראה מה שהוביל לפרסום הסרטון ביום חמישי.

בתגובה לסרטון, אמרו הרשויות הרלוונטיות שהכסף נועד לכסות על עלויות מבצעיות שהצטברו מאז 2015 והן הפצירו במחלוף להגיע להסדר חוב. לפי ההצהרה, רשות אחרת עוסקת בסוגיית העלמת המס לכאורה - מה שהמצביע על העתיד לבוא.

בסוף הסרטון אמר מחלוף שהוא ישלם את מה שהוא התבקש אולם הוא קרא לאסד לפקח על השימוש שייעשה בסכום.

ברבנדי אמר כי נראה שמחלוף מנסה להזכיר לאסד שעדיין יש לו השפעה מסוימת. "במילים אחרות, אם אתה מאבד אותי אתה מאבד את הקהילה העלוואית", הסביר הדיפלומט לשעבר. "לא היה דבר כזה בעבר, שמישהו (מהמשפחה) ידבר על הנושא הזה באופן פומבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully