וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן נשיא סוריה לשעבר עבד אל-חלים חדאם מת בגלות בצרפת בגיל 88

יפעת רוזנברג

1.4.2020 / 14:26

מי ששירת במשטר אסד תחת האב חאפז והבן בשאר במשך עשרות שנים, ערק ונמלט מהמדינה ב-2005 והפך לקול בולט נגד השלטונות בדמשק. הוא היה מושל קוניטרה והכריז על נפילת רמת הגולן לידי ישראל במלחמת ששת הימים

סגן נשיא סוריה לשעבר עבד אל-חלים חדאם לצד בשאר אסד, יולי 2000. רויטרס
נחשב בעבר ליורש אפשרי. חדאם לצד בשאר אסד, 2000/רויטרס

סגן נשיא סוריה לשעבר עבד אל-חלים חדאם מת אתמול (שלישי) בגיל 88 בבית חולים בפריז אחרי שלקה בלבו, שם גלה מאז שברח ממולדתו בתחילת שנות ה-2000. הוא עבד מקרוב עם הנשיא הקודם חאפז אסד, אך הוא הדהים את העולם כשב-2005 כשהכריז על עצמו מתנגד למשטר ותקף את משטרו של בשאר אסד. לאחר שעזב את סוריה האשימו אותו השלטונות במעורבות במעשי שחיתות ונגזרו עליו עונשים רבים, הכוללים מאסרים והקפאת כספיו וכספי משפחתו.

חדאם פעל במשך שלושה עשורים תחת חאפז, עד שטיפס לעמדה של סגנו, והיה נשיא זמני של סוריה עם מותו של אסד האב ועד שבנו בשאר עלה לשלטון בשנת 2000.

הוא נולד בעיר בניאס ב-1932, למד משפטים, הצטרף למפלגת הבעת' בגיל 17 והתקדם לתפקיד מושל קוניטרה. הוא כיהן בתפקיד במלחמת ששת הימים, והוא זה שהודיע ברדיו דמשק כי היא נפלה בידי ישראל. עם עליית אסד האב לשלטון אחרי ההפיכה בשנת 1970, הוא מונה לשר חוץ, תפקיד שבו החזיק עד 1984, אז התקדם להיות אחד מסגניו של אסד.

היה לו תפקיד חשוב בחיזוק הברית בין סוריה לבין איראן, והוא ניהל את המדיניות של סוריה בלבנון מאז 1976, וזכה לכינוי "הנציב העליון". בסופו של דבר, התיק הלבנוני הוא שהעלה על שרטון את יחסיו עם אסד, וב-1989 חלה ירידה נוספת במעמדו כשאסד האב נתן את סמכויות התיק הלבנוני לבנו בשאר.

אחרי עריקתו לצרפת, חדאם האשים את אסד בחיסולו של ראש ממשלת לבנון רפיק אל-חרירי ב-2004, שנה קודם לפני בריחו מסוריה. דבריו עוררו אז סערה בפרלמנט הסורי וחבריו ביקשו להעמידו לדין באשמת בגידה. ב-2006 הוא הקים חזית הצלה לאומית והודיע כי יפעל להפלת המשטר הסורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully