וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ג'יהאד קורונה": בהודו המפולגת, המוסלמים מואשמים בהפצת הנגיף

27.4.2020 / 12:17

אחרי שכינוס דתי התגלה כאחד ממוקדי ההדבקה המרכזיים במדינה, החל גל של שנאה נגד המיעוט, שכלל הפצת חדשות כוזבות. במפלגת השלטון ההינדית של מודי כינו זאת "טרור", וברחבי המדינה נרשמו תקריות נגד מוסלמים. מומחים מזהירים שהתופעה תפגע במאבק במגיפה

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

אחרי שממשלת הודו האשימה אנשי דת מוסלמים בעלייה בהידבקות בנגיף הקורונה, החל גל של אלימות, חרם על עסקים וביטויי שנאה נגד מוסלמים במדינה. מומחים מזהירים כי זה עלול להוביל להחרפת המגיפה במדינה השנייה בגודל אוכלוסייתה בעולם.

הסטיגמה שעמה מתמודדים המוסלמים בהודו, שהם עניים יותר עם גישה מוגבלת יותר לשירותי הבריאות בהשוואה לקבוצות אחרות, מקשה עוד יותר על עבודתם של הצוותים הרפואיים מול הנגיף, כך לפי מומחים של מגיפות עבר. כחמישית מכלל הנדבקים במדינה קשורים לאותו מפגש דתי, כשההתפרצות עשויה להגיע לשיאה רק ביוני.

"לא רק שהקהילה (המוסלמית) בסכנה גבוהה להידבקות, היא גם בסכנה גבוהה להפיץ את הווירוס", אמרה ד"ר אננט בהאן, מומחית לביואתיקה ולבריאות עולמית. "זה הופך למעגל בלתי-נגמר".

הכינוס, של "טבליגי ג'מעאת", משך כ-8,000 איש שנפגשו למשך שלושה ימים בחודש שעבר במטה הקבוצה בשכונה הצפופה ניזמודין בבירה ניו דלהי, זמן קצר לפני שהממשלה אסרה על התקהלויות גדולות. דובר הקבוצה אמר כי המתחם נותר פתוח, ובהמשך הוא העניק מקלט לאנשים שנתקעו בשל הסגר שהטיל ראש הממשלה נרנדרה מודי למשך שלושה שבועות ב-24 במרץ.

מוסלמי שהשתתף בכינוס דתי שהפך למקור הדבקה בנגיף הקורונה נלקח למאסר, פריאגראג', הודו, 21 באפריל 2020. AP
אחד ממשתתפי הכינוס הדתי לפני מעצרו, בשבוע שעבר/AP

ביום השני לסגר, הממשלה פשטה על המתחם וגילתה את מוקד ההידבקות הגדול ביותר במדינה. המשטרה הגישה תלונה נגד חלק ממנהיגי הקבוצה באשמה שהפרו את הצו, אך הם מכחישים זאת. גורמים ברשויות אמרו בשבוע שעבר כי נעצרו 29 בני אדם, בהם 16 זרים, שהשתתפו בכינוס של הקבוצה המיסיונרית.

קווי השבר הדתיים בהודו, שעדיין מתוחים בעקבות המהומות הקטלניות נגד חוק האזרחות שנתפס כאנטי-מוסלמי, נחלקו סביב ההאשמות נגד הקבוצה.

חברי מפלגת השלטון ההינדית של מודי תיארו את התקרית כ"טרור קורונה". בהמשך החלו להתפרסם ידיעות כוזבות נגד המוסלמים, כולל סרטונים שבהם נראו לכאורה חברי ההתכנסות יורקים על הרשויות. הסרטונים התבררו במהירות כמזויפים, אך עד 1 באפריל ההאשטג "ג'יהאד קורונה" היא מהפופולריים ביותר בטוויטר בהודו.

לאב אגווראט, מזכיר משרד הבריאות שלהודו, ציין שוב ושבו את הכינוס בתדרוכיו היומיים, ואמר ב-5 באפריל כי קצב ההדבקה היה נמוך יותר ללא התרחש אותו מפגש. באותו היום, דילשאד מוחמד שם קץ לחייו.

עוד בוואלה!

כמו אזור מלחמה: ניו דלהי סופרת כבר 32 הרוגים בעימותים בין הינדים למוסלמים

לכתבה המלאה
מוסלמי שהשתתף בכינוס דתי שהפך למקור הדבקה בנגיף הקורונה נלקח למאסר, פריאגראג', הודו, 21 באפריל 2020. AP
14% מאוכלוסיית הודו הם מוסלמים. אחד העצורים בשבוע שעבר/AP

פאניקה, אשמה ודעות קדומות התפשטו ברחבי הודו אחרי המקרה. שכניו של מוכר העופות בן ה-37, שחי בכפר במדינת הימאצ'ל פרדש ההררית, החרימו אותו אחרי שהסיע שניים ממשתפי הכנס על הקטנוע שלו. השכנים האשימו אותו בניסיון מכוון להדביק אותם בנגיף. מפקד המשטרה במחוז אמר כי ההתאבדות היא תוצאה של הסטיגמה שנדבקה בו.

במדינת רג'סטן, שר התיירות סיפר כי אישה מוסלמית בהיריון נדחתה על ידי בית חולים ציבורי בשל דתה, וכתוצאה מכך מת העובר בן השבעה חודשים. באוטראקהאנד, צעירים הינדים אילצו מוכרי פירות מוסלמים להפסיק למכור. יריות נורו לעבר מסגד בפרבר של ניו דלהי, ומשפחה מוסלמית במדינה השכנה הריאנה הותקפה על ידי שכניה אחרי שהואשמה שלא כיבתה את האורות ב-9 באפריל - הלילה שבו ביקש מודי לכבות את האורות למשך 15 דקות למען הצגת אחדות לאומית.

רופאים שחקרו מגיפות קודמות מזהירים כי דעות קדומות והטלת אשמה בהתפשטות של מחלה מידבקת פוגעת באמון קהילות המיעוטים, מאיימות על המאמצים הממושכים נגד מחלות כמו פוליו ושחפת, מאחר שפחות תושבים יבקשו טיפול.

ראש המכון הלאומי למדעים רפואיים בניו דלהי, ד"ר רנדיפ גולריה, שהיה אחראי גם לגיבוש תכנית התגובה של המדינה למגיפה, אמר כי הסטיגמות נגד המוסלמים תרמו למניין המתים. "זה למעשה גורם ליותר תחלואה ותמותה, משום שבשל הסטיגמה, חולים רבים שיש להם קוביד-19 או תסמינים דמוי שפעת לא פונים לטיפול", אמר.

אין מתקנים רפואיים למוסלמים

המוסלמים היו בעמדת נחיתות כבר עם תחילת ההתפשטות של הנגיף בהודו. 200 מיליון המוסלמים במדינה מהווים 14% מהאוכלוסייה והם המיעוט הגדול ביותר בהודו, שבה רוב האזרחים הם הינדים - אולם הם גם העניים ביותר, ומתקיימים מ-32.6 רופי (0.43 סנט) ביום, על פי סקר ממשלתי ב-2013.

למוסלמים יש גישה פחות טובה למערכת הבריאות. דוח ממשלתי מ-2006 העלה כי בכ-40% מהכפרים שבהם יש אוכלוסיות מוסלמיות גדולות אין מתקנים רפואיים. ממשלת מהאראשטרה - שבה מספר הנדבקים הגדול ביותר בנגיף - אמרה כי באזורים של מוסלמים יש מעט מאוד מתקנים רפואיים בדוח מ-2013. לפי הדוח, החשש מפני עימותים על רקע עדתי מאלץ את המוסלמים לחיות בצפיפות בשיכונים ובגטאות, שבהם שמירה על מרחק היא בלתי-אפשרית.

בהודו המפולגת, חלק ממתנגדיו של ראש הממשלה האשימו את הממשלה בהבלטת הכינוס הדתי למען מטרות אסטרטגיות. "ההכפשה של המוסלמים נעשתה כדי לטייח את הניהול הכושל של הממשלה בנגיף ואת האכזריות שלה", אמר פרופ' טנוויר פזאל, סוציולוג מאוניברסיטת היידראבאד. במשרד הבריאות סירבו להגיב.

בשבוע שעבר אמר מודי כי הנגיף לא מבחין בין גזע, דת ומין. "התגובה וההתנהלות שלנו צריכה להיות עבור אחדות ואחווה. אנחנו יחד בזה", אמר, שעות אחרי שגוף זכויות האדם של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי גינה את "הקמפיין האיסלאמופובי" בהודו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully